onsdag 9 december 2015

Stockholms Filmfestival 2015 - Sammanfattning



Årets filmfestival var rolig som vanligt. Det är en ljuvlig känsla att klämma in en massa filmer under en dryg vecka. Varje års festival får en unik "feeling" och filmerna hänger ihop med varandra i mitt huvud. Detta år såg jag några filmer hemma och tillsammans med alla filmer jag såg live på festen kom jag upp i hela 20 filmer.

Festivalen var bra planerad i år. Det var gott om tid mellan filmerna på de allra flesta visningarna jag var på. Detta betyder att det inte blir kaotiska köbildningar när alla ska rusa in på biografen precis innan filmen ska starta. Istället öppnade de dörrarna upp till hela trettio minuter före visningen skulle starta och då kunde besökarna lomma in i sakta mak närhelst de dök upp. Bra jobbat festivalen!

Det är alltid svårt att bedöma festivalen på de få filmer man själv sett. Risken är stor att guldkorn har undflytt mig. Men av de filmer jag såg var detta ett mellanår. Jag saknade topparna, även om det var få filmer som var riktigt risiga. Men jag byter hellre några bottennapp mot några riktiga vassa toppar. Mina revyer har skrivits kort tid efter filmerna sågs och nu när jag sammanfattar hela festivalen har några filmer vuxit och några har fallit tillbaka. Därför blir kanske min topplista lite omkastad jämfört med vad filmernas initiala betyg skulle kunna antyda. Det är så det är med sammanfattande listor (det händer titt som tätt för årstopplistor också).

Detta var också fjärde året i rad som jag planerade Filmspanardagarna på festen. Detta år valde jag ut fyra filmer vilka alla gick på Victoria och det blev både en fungerande logistik, helt utan transport mellan olika biografer under dagen, och än viktigare ett bra urval. Var inte detta bästa året hittills så säg? Inget bottennapp och en film som skapade en hel del diskussion och funderingar i den franska Évolution.

Jag kör min vana trogen en topplista nedan, men först ska Fripps Awards delas ut i några kategorier!






Bästa manliga biroll


De nominerade är:
Jules Benchetrit (Macadam stories)
Karren Karagulian (Tangerine)
Michael Pitt (Macadam stories)
Jason Schwartzman (The overnight)
Alexander Skarsgård (The diary of a teenage girl)





Och vinnaren är...

Motivering: för hans totala dominas av alla scener i ett kammarspel med fyra bra skådespelare.








Jason Schwartzman i The overnight





Bästa kvinnliga biroll


De nominerade är:
Connie Britton (Me and Earl and the dying girl)
Emilt Browning (Legend)
Valeria Bruni Tedeschi (Macadam stories)
Kiersey Clemons (Dope)
Isabelle Huppert (Macadam stories)

Också bra: Eleanore Pienta och Kristen Wiig.





Och vinnaren är...

Motivering: för innerlig tolkning av åldrande skådespelerska där sista scenen blev pricken över i:et.







Isabelle Huppert i Macadam stories





Bästa manlige huvudroll


Tom Hardy (Legend)
Gunnar Jónsson (Virgin Mountain)
Shameik Moore (Dope)
Jafar Panahi (Taxi Teheran)
Jason Schwartzmann (7 Chinese brothers)
Adam Scott (The overnight)





Och vinnaren är...

Motivering: för minimalistisk men ändå tydlig tolkning av Fúsi, den ensamme tjocke mannen som finner en kärlek.








Gunnar Jónsson i Virgin Mountain





Bästa kvinnliga huvudroll


Nominerade:
Ah-sung Ko (Office)
Bel Powley (The diary of a teenage girl)
Kitana Kiki Rodriguez (Tangerine)
Sarah Silverman (I smile back)
Mya Taylor (Tangerine)





Och vinnaren är...

Motivering: för ett brutalt och brutalt bra porträtt av en deprimerad person som är ljusår från den bild vi har av henne i vanliga fall.







Vinnare: Sarah Silverman i I smile back





Lite gott och blandat


Årets regissör: Sean Baker för Tangerine. Obefintlig budget hindrar icke en kreativ filmare. Bra jobbat!

Årets actionsscen: såg förtvivlat få actionfilmer under årets festival, men slutscenerna i 600 miles var bad ass...

Årets besvikelse: Filmen Évolution. Jag hade hoppats på mer från Lucile Hadzihalilovic efter hennes senaste, och första, film Innocence (2004)

Årets överraskningar: Dope och Tangerine. Kul filmer.

Årets storfilm som jag inte gillade lika mycket som de professionella tyckarna: Legend

Knäppaste filmen: Ingen film från galenpannan Quentin Dupieux i år så denna utmärkelse går till Rick Alversons Entertainment

Årets sömnpiller: Tale of tales. Pretto.



Avslutar med den stora topplistan över de filmer jag såg på årets filmfestival.





Topp 20 Filmfestivalen 2015


20. Tale of tales

Äckliga italienska sagor i prettoformat.


19. Évolution

Obegripligt men intressant


18. The wolfpack

Intressantare historia än dokumentär


17. Unexpected

Oväntat ljummet


16. Office

Spännande men oengagerande


15. Legend

Välgjort men oengagerande


14. Entertainment

Medvetet ocharmig


13. Experimenter

Intressant ämne


12. 600 miles

Långsamt som tar sig mot slutet


11. Taxi Teheran

Viktig film, charmig regissör


10. Tangerine

Skön feeling, litet innehåll


9. Cartel Land

Intressant och skrämmande


8. 7 Chinese brothers

Den tredje brodern var roligast


7. The diary of a teenage girl

Frejdig tonårstjej


6. Virgin Mountain

Uppfriskande diskbänks...


5. I smile back

Vi spärrade upp ögonen


4. Dope

Modern film


3. Macadam stories

Innerligt från Frankrike


2. The overnight

Bästa sortens American Independent


1. Me and Earl and the dying girl

Roligt, sorgligt, engagerande, varmt...



Ytterligare en film om kräftan högt upp på topplistan från filmfesten (förra var 50/50). Det var alles från i år. Du hänger väl med nästa år? Ha det så bra i biomörkret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar