söndag 14 juni 2015

Top 10 films of 1987


Ojojojoj, vilken nostalgirush jag upplevde när jag kollade över vilka filmer som vi har på 1987. Jag fick snabbt ihop den längsta listan med kandidater hittills. Javisst, alla år från 80-talet är små nostalgiresor, men 1987 slår i taket. Jag inser snart att min lista denna gång kommer bli en renodlad nostalgilista. Jag skulle verkligen vilja se om filmerna på topp 10, eller topp 25, för att avgöra vilka som fortfarande håller. Men tyvärr fanns det inte tid till det just nu. Jag har inte sett någon av filmerna på topp-10-listan på länge, länge. Däremot har jag sett några 87:or nyligen, bland annat i Decennier, och ingen av dem platsar. Det tyder på att filmåret ändå kanske inte är historiens starkaste (som det kändes ett tag där). Filmer som jag sett nyligen men som inte kommer in på topp-10 är filmer som Full metal jacket, Raising Arizona, The lost boys, Hamburger Hill och Babettes gästabud.

Listan uppdaterad den 15:e juni 2016:
Efter att sett om vissa av filmerna ramlar Planes, trains and automobiles samt Lethal weapon ut från listan. In går Innerspace (plats 10) och Predator (plats 6)



Topplistan filmåret 1987




10. Innerspace (Joe Dante)

Humor, action, kärlek och humor. Dennis Quaid, Martin Short och Meg Ryan är roliga i 24-timmarsjakten.


9. Withnail and I (Bruce Robinson)


En kultrulle som är besvärlig att ta sig igenom. Lysande humor och skitiga scenerier. Brittiskt så att det förslår. Men jag gillar't ändå.


8. Wall street (Oliver Stone)


En av de mest ikoniska filmerna från 80-talet. Den definierar hela decenniet ta mig tusan. Också en kick starter för killarna i studentkorridoren som läste ekonomi.



7. Stakeout (John Badham)


Kommer ihåg denna som en riktigt stark favorit. Underbar humor och personkemi mellan de tre huvudrollsinnehavarna Emilio Estevez - Richard Dreyfuss samt Dreyfuss - Madeleine Stowe. Uppföljaren var inte alls lika najs.



6. Predator (John McTiernan)


Bad ass filmen med Arnold i högform. En nästan fulländad actionrulle.



5. Less than zero (Marek Kanievska)


En bra bok också! Bret Easton Ellis skrev den. Bygger på hans uppväxtei en välbärgad familj i Los Angeles. Filmen var otroligt bra. Andrew McCarthy, Jami Gertz och Robert Downey Jr i huvudrollerna. Parallellen med RDJr's eget liv är påtaglig. James Spader som "bad guy". Smaskigt.


4. Angel heart (Alan Parker)


Denna och "Jacob's ladder" som kom några år senare var de två ruskigaste filmerna jag såg under mina år i Uppsala. Kommer ihåg när jag gick hem på regnvåta gator om natten efter att ha sett Angel heart. Rysligt värre. Jag köpte till och med filmmusiken på LP-skiva. Otroligt konstigt egentligen.


3. Broadcast news (James L. Brooks)


Bara tredje plats och superlativen börjar ta slut? En underbar film om relationen mellan supersmart kvinna i karriären och charmig men ganska korkad man i karriären. Lysande rolltolkningar av Holly Hunter, William Hurt och Albert Brooks.


2. Au revoir les enfants (Louis Malle)


Jag och Sir Per skippade ett gäng föreläsningar och gick på Fyrisbion en eftermiddag. Vilken fantastiskt sorglig film. Dammigt i biosalen. Dessutom en BOATS! Då börjar ni som följer min blogg förstå hur stark denna var.


1. The princess bride (Rob Reiner)


Lekfullheten, humorn och det fantastiska persongalleriet tar denna film till förstaplatsen. Också den film på listan jag sett flest gånger. Det måste vara värt något i alla fall! "Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die!"



Jag har så många favoritfilmer från '87 att jag ger er en Topp 30!!!

Varför inte välja att gå till överdrift om man kan?

Plats 26-30 i bokstavsordning;
Barfly
Full metal jacket
The running man
The witches of Eastwick
Three men and a baby

Plats 21-25 i bokstavsordning:
Bagdag Café
The lost boys
Hamburger Hill
Pelle Erövraren
Roxanne

Plats 16-20 i boktsavsordning:
Babettes gästabud
Fatal attraction
No way out
Raising Arizona
The living daylights (Bondfilmer är alltid aktuella för en listplats oavsett deras svagheter!)

Plats 11-15 i bokstavsordning:
Beverly Hills cop 2
Good morning Vietnam
Lethal weapon
Planes, trains and automobiles
The untouchables





Idag bloggar flera andra filmspanare om sin topplista över filmåret 1987, häng med:
Fiffis Filmtajm
Filmitch
Rörliga bilder och tryckta ord
Movies-Noir
Flmr
Jojjenito
Spel och film
We could watch movies

16 kommentarer:

  1. Två överlapp om man inte räknar med topp trettio då har vi sex st, en bedrift att inte den siffran blev höre då du lägger ut en bombmattelista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo jag blev lite bonkers där med en topp 30. Jag hoppar genast över till dig och kollar in överlappen...

      Radera
  2. Wow, inte ett enda överlapp, om man inte räknar in alla 10+ filmer. Du har dessutom lyckats få med en hel hög filmer som jag aldrig hört talas om. Här har vi något att bita i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka av filmerna på topp 10 är det du inte sett? :-)

      Radera
  3. Ett endaste litet överlapp men VILKET överlapp sen! Spanarna, vilken supercharmig liten film! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spanarna var en stor favorit när det begav sig, men jag har inte sett den på evigheter nu. Vet inte om den håller upp. Blir kanske en sommarfilm vad det lider... :-D

      Radera
  4. Det finns mycket att gilla från 80-talet. Många av dina filmer på plats 30-11 är med på min topp tio. Det är svårt att lista en topp tio om man inte sett filmerna på väldigt länge. Själv ser jag om mycket film så jag känner att jag har bättre koll på typ 70-, 80- och 90-talet än 2000-talet ;) Detta då jag endast sett flera av 2000-talarna en gång.

    10. Planes, Trains and Automobiles - Nej. Etta! ;)

    9. Withnail and I - Blev tyvärr besviken på den, men bortkastad titt var det inte.

    8. Wall Street - Bra film jag ser om lite då och då, men inte topp tio för tillfället.

    7. Leathal Weapon - Tappat en del genom åren. Denna första film är fortfarande bra, men även lite småjobbig, haha.

    6. Stakeout - Rolig på sina håll, men har tappat en del. Dock ser jag gärna om den igen någon sommar.

    5. Less Than Zero - Intressant val. Länge sen jag såg den. Minns att jag inte blev så nöjd då, men kanske skulle jag tycka annorlunda idag.

    4. Angel Heart - Mmm, bra film även om den saknade något för att bli riktigt bra.

    3. Broadcast News - Lite besviken på den, men blir lite sugen på att se om.

    2. Au revoir les enfants - Ja, även med på min lista. En klart bra film.

    1. The Princess Bride - Första gången jag såg den älskade jag den, men den tappade med andra titten. Behöver dock se om den så får vi se. Började titta på den under Decennier (80-talet), men stängde snart av och tog en annan film, haha. Det var helt enkelt inte läge för just den här. Vill suga på karamellen ett tag till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste se om gamla filmer om och om igen för att veta om de står emot tidens tand och jag har inte sett om vissa av dess en enda gång. Men på den gamla goda vhs-tiden hade jag några av dessa och då sågs filmerna om oftare.

      Du kanske tyckte att Angel Heart saknade en själ?

      Efter jag såg The princess bride för första gången hade jag svårt att hitta den (att köpa den) och då blev suget efter den stort. Senare köptes den på dvd, men då var suget redan etablerat. Jag är fortfarande sugen på att se den. Den känslan har inte ebbat ut än... :-)

      Radera
  5. En årslista Extra Galore!! Jo jag tackar!

    Tre stabila gemensamma nämnare ändå! Tunga titlar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jodå, tre överlapp... Vilka det nu var? :-)

      Radera
  6. Den där Withnail and I har jag hört om då och då. Vad är det för typ av film egentligen? Brittisk säger du? Det är väl inget för dig? Vad skiljer den från annan brittisk diskbänksrealism?

    PREDATOR!!!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whitnail är en komedi. Två arbetslösa och ständigt berusade "struggling actors" från London åker ut på landsbygden och hälsar på den enes homosexuella farbror som har en större gård i något grevskap. Hilarity ensues...

      Predator! Japp, svagare än Aliens, och har därmed alltid hamnat i bakvattnet i mitt huvud såsom inferior. Jag är felprogrammerad.

      Radera
  7. Yay ettan :D Annars imponeras jag mest av hur superstarka dina listval måste vara med tanke på konkurrensen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay på Princess bride.

      Min lista är med säkerhet helt galen. Därför är jag nästan sugen att se en 20-tal filmer från '87 i sommar. Om så bara för att få ordning på min lista!

      Radera
  8. Ajaj, Withnail alltså. En till pinsam lucka för mig... Och banne mig, har inte sett Less Than Zero heller. Min 87-lista kunde kanske blivit liite starkare ändå... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror kanske mer på Withnail and I än Less than zero för dig. Den senare skriker 80-tal medan Withnail har en sensibilitet som borde falla dig i smaken. Men mest av allt borde The princess bride funka... för vem gilla inte den? Ingen! ;-)

      Radera