torsdag 14 maj 2015

Top 10 films of 1997



Så var det dags för en topplista igen. Nu är det filmåret 1997 som går under luppen. Det har gått nästan tjugo år sedan dess så denna lista kommer till stor del bygga minnesbilder om känslorna jag hade för filmerna inbäddat i ett nostalgisk skimmer. Visst vore det trevligt att kunna se om det tjugotal filmer från året som skulle kunna vara aktuella för topplaceringarna och få fram en "purfärsk" lista, men det gavs inget utrymme för en sådan aktivitet i planeringen.

Min lista är denna gång sammansatt av hjärtat och magen. Huvudet har inte fått många sylar i vädret. Detta är inte en topplista med de "viktigaste" filmerna, eller de rent tekniskt bästa. Detta är min egna Henke-gillar-lista. Så som det ska vara. 1997 var ett brett år, det finns många filmer att välja på. Efter listan finner du ett gäng bubblare som kanske borde, kunde eller kommer vara med på listan. För som ni vet kan listan uppdateras när som helst efter vilken nyck som helst.



10. Jackie Brown (Quentin Tarantino)


Var inte överväldiga av Tarantinos tredje film med Pulp fiction färkst i minnet, men den är ju rejält bra ändå. Den puttar ut Kevin Smiths film i sista sekund.



9. Vegas vacation (Stephen Kessler)


Sköna komedier får aldrig underskattas, bespottas eller glömmas på listorna. Chevy Chase, Randy Quaid, Beverly D'Angelo och Wayne Newtron är förbaskat roliga.



8. The ice storm (Ang Lee)


En Decennier-film som slår sig in på listan. Iskall betraktelse av det välbärgade förortslivet under tidigt sjuttiotal. En stellar cast!



7. The game (David Fincher)


David Finchers thriller med superstjärnan Michael Douglas får givetvis plats på listan.



6. Con Air (Simon West)


Härlig underhållning med Nic Cage, John Cusack, Steve Buscemi och John Malkovich. Handlar om fängelsefångar som åker flyg till Vegas.



5. Good Will Hunting (Gus Van Sant)


Good guy-film. Värmer hjärtat. Filmer om matematik är alltid lite extra spännande (för mig). Minnie Driver och Matt Damon är fina.



4. Starship troopers (Paul Verhoeven)


Paul Veerhovens underbara satir förklädd som en sci-fi-action.



3. Grosse Pointe Blank (George Armitage)


Otroligt skön film. Humorn, spänningen, romantiken. Jag säger som Steffo brukar säga: jag gillar't. Både Minnie Driver och John Cusack på två platser vardera i listan.



2. Lost highway (David Lynch)


David Lynchs mardrömslika mysteriefilm. Creepy är bara förordet.



1. The fifth element (Luc Besson)


Leeloo har ett multi pass rakt in i mitt hjärta. Luc Bessons sista riktigt bra film? Denna film har allt inklusive en oroligt hög omtittningsbarhetsfaktor.





Mina bubblare är:

  • Chasing Amy (andra Kevin Smith-filmen jag såg och en av dem som gjorde att jag började gilla karln)
  • The princess Mononoke (Decennier-film, magiskt och fantasifullt som vanligt från Miyazaki)
  • L. A. confidential (schysste neo-noir om jag inte missminner mig)
  • Men in black (underhållande som tusan, humor och action. Snygga ben)
  • Conspiracy theory (Underhållande med en galen Mel Gibson som jagar konspirationer)
  • Fools rush in (Sv. Kärlek vid andra ögonkastet) (Salma Hayek)


Årets Bond-film Tomorrow never dies var som vanligt underhållande och en bra biostund men den rankas i botten av serien och har ingen chans på årslistan för '97.

Låt oss nu kolla in vad de övriga filmspanarna i dagens blogathon har för listor från 1997. Ska bli spännande! Hur många av mina vänner kommer ha med dessa filmer i sina listor: Titanic, Boogie nights (Sofia?), Face/off (Fiffi), Cube (Jojje?), Donnie Brasco (Christian!), Ensam hemma igen, Cop Land (Fiffi), The full monty (alla anglofiler), G. I. Jane (Cecilia?), Funny games (finsmakarna), Spice World (Christian?), Deconstructing Harry, The sweet hereafter (Gustav?) eller Gummo (alla prettosar).

Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm
Jojjenito
Flmr
We could watch movies
Filmitch

Publicerad tidigare:
Movies-Noir

20 kommentarer:

  1. Ha, jag slog vad med mig själv om att Grosse Point skulle kvala in på din lista :) Det där med omtittar är viktigt, jag tror inte Scream 2 hade klättrat upp på min lista om jag inte hade haft den rätt fräsch i skallen. Samtidigt måste man ju hinna se lite nytt också... Oh, the agony :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, såklart den är med. Vill ju inte göra dig besviken...

      Trodde att Boogie nights kanske skulle komma med på din lista men jag var helt fel ute där ser jag...

      Radera
    2. Boogie Nights _och_ Titanic ser jag nu... Bägge är iofs bra men fick ändå maka på sig från listplatser. Men jag blir nyfiken på varför du trodde Boogie Nights -- jag är ju verkligen inget PTA-fan

      Radera
    3. Sorry, måste blandat ihop det. Trodde du kanske skulle ha med Boogie nights. Men så blev det inte. Du har också genomskådat PTA? Najs.

      Men nej, jag "tingade" inte Titanic för dig... Du läser meningen/listan fel. :)

      Radera
  2. Jag hade gissat på att The Ice Storm skulle hamna på pallplats hos dig men där hade jag fel. Och Titanic nämnde du inte alls. Är det för att du inte sett den (så kan det väl ändå inte vara va? ;)) eller tycker du helt enkelt inte att den platsar ens som bubblare?

    För övrigt hade vi tre överlapp. Ungefär som det brukar vara....kanske?

    Och du trodde jag skulle ha med Face/Off på min lista. Det var intressant. Copland var kanske mindre förvånande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag sett Titanic. Skeppet sjunker, han dör. Gillar'n inte så mycket helt enkelt.

      Bara tre? Asch då. Men kul med variation!

      Känns som du peppade på Face/Off någon gång när filmen kom på tal...

      Radera
    2. Ja jag gillar Face/Off, det gör jag, men det var ju så sablarns många bra filmer som skulle få plats. Så många att det blev en för mycket, ju ;)

      Radera
    3. Ja men då var jag inte helt ute och cyklade då! :-)

      Radera
  3. Endast ett överlapp - spretigt filmår? Och jag har sett alla filmerna på din lista.en del bra:
    Tre och åtta andra har med Chris Tucker och behöver inte ordas om mer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket personliga favvisar på min lista, körde samma kriteria som Fiffi. Nej, du gillar inte Chris Tucker. Men här är han om inte finstämd och bra så underhållande och bra.

      Radera
  4. Jackie Brown - Kul att den orkade ta sig in på listan. Min etta.

    Vegas Vacation - Hmm, gillar European Vacation och Christmas Vacation, men denna minns jag som ganska svag (Chevy Chase var inte längre i toppform).

    The Ice Storm - Given på listan. Kul att du också uppskattade den.

    The Game - Javisst ska den vara med på listan. En av Fincher's bästa.

    Con Air - Haha, jag vet hur det är när man har såna här favoriter. Det är ingen bra film, men vissa gånger har man andra skäl till att gilla en film.

    Good Will Hunting - Bra, men ingen listfilm för min del.

    Starship Troopers - Minns den som lite fjantig, men det var länge sen jag såg den och det börjar bli dags att se om.

    Grosse Pointe Blank - Såg den en gång i tiden och minns inte mycket av den. Tyckte den var ok då.

    Lost Highway - Lite överraskad över att se den så pass högt, men den har helt klart mycket positivt.

    The Fifth Element - Gillar Luc Besson's triss i ess (Det stora blå, Nikita och Léon). Denna kommer tätt efter denna trio. Gillade den mycket när den kom på bio, men tappade i och med den senaste titten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mycket gott på denna lista. Vegas vacation är väl mitt svagaste val. Skulle jag se om Jackie Brown går den med all säkerhet om. Även flera av bubblarna samma sak där. Men jag har sett Vegas Vacation många gånger och skrattat varje gång! Det är värt något i min bok.

      Radera
  5. Mycket bra urval! Största ögonbrynet dock: att du kör Vegas Vacation! Uhhhh, den sämsta av Clarks alla knaserier ju! ;-)
    Men..what the heck...Chevy ÄR alltid Chevy.

    I övrigt ligger vi nog rätt lika. Grosse Point kanske jag borde haft!? Den är ju riktigt BRA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Et tu, Brute? Får jag bära Vegas vacation helt ensam? Haha, then so be it!

      GPB är ett solid val i alla fall...

      Radera
  6. Hehe, där fick du mig med Sweet Hereafter (även om det inte är min största favvo)! Snyggt! ;)

    Lost Highway borde jag ju nästan haft med, åtminstone bland bubblarna. Men tja, tycker väl som andra att det finns bättre av Lynch. Värd att se om, dock, precis som alla hans filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag lyckades pricka in en film som jag trodde att du kanske skulle ha med. Mest tur tror jag. Just den har jag dessutom inte sett, men hört om på podcast. Jag har sett hälften av de som jag listar där i slutet.

      Radera
  7. Har inte sett Vegas Vacation och Grosse Pointe Blank. Men vi har ändå fyra överlapp. Bra jobbat.

    Cube? Ja, en helt ok sf. Saknade nåt för att komma med i diskussionen, kanske hade kunnat vara en bubblare. Annars är jag alltså både pretto och finsmakare. Gummo, pretto? Hmm, känns inte riktigt som pretto. Är ju motsatsen mot Haneke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyra överlapp är ovanligt högt.

      Hehe, råkade du träffa både finsmakarfilmen och prettofilmen? Så passande. ;-)

      Var iofs inte så allvarligt menat. Jag har inte sett filmerna. Gick på en magkänsla. Är väl lite prettovarning på Korines alster? Spring breakers inklusive!! Och den älskar jag ju. Hejdlöst och utmanande, men också lite pretto...

      Radera
  8. Spring Breakers är väl nästan en typ av konstfilm (bl a med sin löst sammansatta handling) och det är väl pretto. Likdant med Gummo. Så, ja, pretto är nog en korrekt beteckning, på ett bra sätt. Det finns olika typer av pretto. Korine-pretto och Haneke-pretto. Jag gillar bägge. ;)

    Kan förresten rekommendera senaste avsnittet av the lambcast. De pratar om just Spring Breakers. Ett ganska underhållande avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, tack för tipset. Ska kanske lyssna på det avsnittet då...

      Radera