söndag 22 november 2015

7 Chinese Brothers (2015)



The Overnight med Jason Schwartzman var en av de mest uppfriskande filmerna på filmfestivalen så här långt. Den första filmen under filmspanardagen på festivalen var en annan AI med Schwartzman i huvudrollen. Här spelar han Larry en mycket kufisk men sympatisk person. Larry lever ensam med sin hund och när vi möter honom har han just blivit sparkad från sitt jobb som diskare på en restaurang. Han verkar ta dagen med en klackspark. Ibland åker han och besöker sin gamla mormor som bor på ett ålderdomshem och han är kompis med en av killarna som arbetar där. Larry får jobb på en mekanisk verkstad och där blir han förtjust i den kvinnliga arbetsledaren. Det börjar kanske se ljusare ut för Larry i livet?


Detta är en alldeles förtjusande liten American Independent. Jag gillade att umgås med denna Larry. Jason Schwartzman innehar inte bara filmens huvudroll, han är med i varenda scen i hela filmen. Jag gillar hans stil. Larry är oberäknelig och underhållande. Han är en extremt ensam person och han verkar nästan oförmögen att ta tag i sitt liv. Varför vet vi inte. Vi får inte veta speciellt mycket om hans tidigare liv eller hur han har kommit till den mentala plats han nu befinner sig på. Det enda vi får veta är att hans mormor är han enda levande släkting. han har dock en skön relation med bästa kompisen, bulldogen Arrow. Hunden är för övrigt Jason Schwartzmans hund i verkliga livet också.


Denna film kommer inte upp i samma nivå som The Overnight men den ligger och jäser i huvudet på mig och den kan mycket väl växa med tiden. Flera av scenerna i filmen var sådana där sköna som man finner sig gå och tänka på flera dagar efter man sett filmen.

Titeln på filmen? Jag har ingen aning. Kommentera gärna om du vet vad det betyder.

Jag ger 7 Chinese brothers tre charmiga huvudpersoner av fem möjliga.

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte iofs att filmen var rätt underhållande men vet inte om jag kan hålla med om att jag gillade att hänga med Larry. Han var lite för miserabel för att verka vara ett roligt häng ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag hör dig. Det jag menade var att "hänga med" i betydelsen befinna sig inne i filmens värld (med honom). Inte att bokstavligen hänga med en karaktär som honom i verkliga livet. Fast nu när du öppnar den dörren skulle det väl ändå vara ganska kul att hänga med honom i verkligheten också, i alla fall en kort stund.

      Radera