söndag 3 mars 2013

Top 10 films of 2012



Uppdatering 24:e mars 2014: Jag scrappar plats 11-20 och lägger in dem som "honorable mentions" efter listan istället. Det ska vara rent, en ren topp 10.

Uppdatering 14:e juli 2015: Två 2012:or som legat på 2013-listan (enligt de "gamla" reglerna och de inte hade publik premiär under 2012) har nu flyttats över till 2012-listan där de hör hemma. Spring breakers och Frances Ha har kommit in och Safety not guaranteed och Silver linings playbook har ramlat ur listan. Dessutom har justering av listan gjorts.

Originalinlägget:
Det har känts som att filmåret 2012 var ganska svagt. Det finns många filmer som var bra, men ganska få som var sådär utomjordiskt bra. Idag publicerar jag listan av mina favoritfilmer som hade premiär på vanlig bio någonstans i världen under 2012. Min kära filmbloggarkollegor Fiffi och Jojje släpper också sina bästalistor idag. Undra hur mycket överlapp vi har på våra listor?


Jag hade så många filmer på min lista av potentiella topp-10 filmer att jag, endast för dig min kära läsare, också har listat filmerna på plats 11-20. På de mindre attraktiva platserna finner vi ett gäng lite mindre kända filmer samt en hög med storfilmer som alla var bra men långt från perfekta. På topp-10 finns de filmer som jag ser som mina personliga favoriter från året som gått...

Edit: Jag klipper in en del av Fiffis text, efftersom den beskriver precis hur jag själv tänker inför listan:
"Som vanligt när jag gör den här listan ser jag inte så mycket till vilket betyg filmerna fick när jag såg dom, jag går på magkänsla, på det som sitter kvar i kroppen efteråt. En film kan vara i det närmaste perfekt men ändå inte efterlämna några spår i själen, eller tårar på kinden."

Låt listorgien starta!




Topp 10 från 2012



10. Black's game

Filmfestens största överraskning. En film som dröjt sig kvar i medvetandet, pockande, lockande, oroande. Se den!




9. The cabin in the woods

Joss Whedon och Drew Goddard har gjort årets smartaste film i sin kärleksfulla hyllning och förklaring av skräckfilmsgenren.




8. Ted

Den bästa komedin på några år. Mila Kunis. En nallebjörn. Oroliga för åskan.




7. Moonrise Kingdom

Magisk stämning och patenterad filmkonst från en manschesterkavajprydd Wes Anderson. Ingen handling men fullmatad med skön stämning och underfundiga karaktärer.




6. Hello I must be going

Bästa filmen på filmfesten brukar hamna högt upp på årslistorna. Så även detta år.




5. Frances Ha

Greta Gerwigs alter ego Frances Ha tog mig med storm. Sambosarna Noah och Greta gav mig just det jag sökte när jag gick ut i natten för att se denna film, chansen att drömma sig bort  till en annan värld.




4. The Avengers
Mästaren Joss Whedon låg bakom årets mest underhållande film.




3. Skyfall

Efter omtitten växte denna Bondfilm till gigantiska proportioner. Det räckte nästan ända fram.




2. Spring breakers

Baksidan av den amerikanska drömmen presenterad som en fantasi om frihet, egenvärde och att lyckas ta sig ut ur sitt allt för lilla liv. Fantastisk film som gå att missuppfatta på fler sätt än jag kan tänka mig. Filmen bjuder in till feltolkningar, men vi går inte i den fällan!


Spring break forever, bitches




1. Zero Dark Thirty

Årets regi. Årets kvinnliga skådespelarprestation. Årets thriller. Årets häftigaste. Årets film.




Här kommer en lista med bra filmer som nästan tog sig in på listan. Mina hedersomnämnanden:
Safety not guaranteed
Silver linings playbook
Killer Joe
Knife fight
Game change
28 hotel rooms
The sessions
Lawless
Django unchained


Det var filmåret 2012, det. Självklart kan listan komma att uppdateras i framtiden om jag upptäcker filmer från 2012 som slår sig in på toppen. På tal om den, vilka filmer har Fiffi respektive Jojje njutit som mest av detta år? Hoppa över och kolla. Har vi några överlapp?
Fiffis Filmtajm Filmåret 2012
Jojjenito Filmåret 2012.

23 kommentarer:

  1. Tänk så olika det kan bli och tänk så bra det kan bli ändå :)

    Jag är lite förvånad att du placerade The Sessions så pass långt ner i listan men annars var det inga jätteöverraskningar. Jo, Ted kanske. Ted som nallebjörn och fenomen är både gullig och galen men filmen.....fiiiiilmen.

    Dina 19, 17, 8 och 4 har jag kvar att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett svårt år att ranka. Det var bara Zero Dark Thirty som hade en säker plats i toppen. Jag gjorde som vanligt, vilket är precis så som du skrev i ditt inlägg, jag gick på magkänslan och minnet av filmerna. Jag har inte följt en exakt ordning efter betyg etc. Jag lånade tom din text och klippte in den ovan, den var så passande.

      Radera
  2. Oj, mastig lista och naturligtvis många filmer kvar för mig att se... Jag kan hålla med om Django, den försvann fortare än jag hade räknat med. Och trots att mitt urval är betydligt mer slimmat finns det inte en snowball's chance in hell att Avengers skulle hamna på en andraplats. The Cabin... däremot ;)

    Också väldigt kul att läsa era tre listor mot varandra, bra initiativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så otroligt varma känslor och minnen från The Avengers, så den kom ända upp på andra plats. Men jag har inte sett om den än. Efter jag kan det ju hända att den får ändrat ranking. Kanske blir etta! ;-)

      The cabin vill jag också se om eftersom jag såg den på bio och de hade problem med centerhägtalaren, dvs där talet skulle varit. Blev bisarrt ojämnt ljud.

      Radera
  3. Jag räknade hur många filmer jag sett från -12 och kom fram till 21 filmer. Med andra ord hade även jag kunnat göra en topp 20-lista, men den hade ju blivit ganska intetsägande.

    Av dessa 21 är rätt många däremot filmer jag gillar starkt. Lawless och Moonrise Kingdom, givetvis, men även Silver Linings Playbook, Django och Game Change gillar jag starkt.

    The Avengers, The Dark Knight Rises, Prometheus, Hobbit och Skyfall har ju dock tur som får så fina platser på din lista, för på min imaginära lista har de inte ens skuggan av en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, 21 st. Jo, jag har sett 65. Ett svagt år med många bra men kanske inte suveräna filmer.

      De filmer som du inte gillar så mycket Avengers, TDKR osv har det gemensamt att de alla är underhållande filmer som jag gärna ser om någon gång. Skyfall har jag ju redan sett om och den växte och jag tycker att den är otroligt bra nu. Konstigt det där hur en film kan ändras vid en omtitt. Men jag förstår helt hur du tänker, detta var ett svagt år och då dyker block busters upp i listan...

      Radera
  4. Hmm, ja det börjar snart bli dags att göra en 2012-lista också. Jag har ju en preliminär som jag uppdaterar varje gång jag ser en film, men det krävs vissa omtittar och så innan jag känner mig helt klar.

    Nu till din lista. Jag kan konstatera att jag förmodligen skulle ha 3 av dina 20 på min topp 10. Däremot är jag glad att kunna säga att vi är helt eniga om förstaplatsen! ;)

    20. Killer Joe - Bra och trevlig, runt en stark trea.
    19. Knife Fight - Ej sett.
    18. Game Change - Ej sett.
    17. 28 Hotel Rooms - Ej sett.
    16. The Sessions - Trevlig och välspelad, trodde den skulle vara högre upp hos dig. En trea.
    15. The Dark Knight Rises - Svagast i trilogin, men behöver nog en omtitt. Just nu en trea, kanske stark trea.
    14. Lawless - Var lite besviken trots allt, en trea.
    13. Prometheus - Höjdes lite vid omtitt, bra stämning och Fassbender, men tappar mot slutet. Mellan en trea och stark trea.
    12. Django Unchained - Förmodligen på topp tio, men kräver nog omtitt. Stark trea.
    11. The Hobbit - Ej sett.
    10. Silver Linings Playbook - Mmm, tyckte den funkade bra. Svag fyra.
    9. Safety Not Guaranteed - Trevlig och gillade slutet, därför blev det en stark trea.
    8. Black's Game - Ah, kul att den föll dig så pass i smaken. Stark trea.
    7. Moonrise Kingdom - Nja, blev tyvärr besviken, men gillade bildspråket. Stark tvåa.
    6. The Cabin in the Woods - Hmm, officiellt från 2011 (?), men ändå från 2012 (håller med). Hur som helst, inte min kopp té. Tvåa.
    5. Ted - Skön bild, haha. Vill se om varje gång du hyllar den. Trea, kanske stark trea.
    4. Hello I Must Be Going - Ej sett.
    3. Skyfall - En film som växer, blev bättre vid omtitt. Ligger nära topp tio faktiskt. Stark trea.
    2. The Avengers - Överraskande bra då jag inte brukar gilla den typen av film. Stark trea.
    1. Zero Dark Thirty - Ohotad etta, den ÄR bäst från året. Klockren fyra.

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det var ett svagt filmår och att det var alldeles för få utdelade fyror från min sida pga detta faktum.

    Enligt IMDb har jag sett 75 filmer från 2012 (plus då The Cabin in the Woods), inklusive tre dokumentärer. Har kanske en tre-fyra filmer kvar att se (några dokumentärer) innan jag känner mig helt klar med 2012. Kanske får bli ett projekt att avklara denna månad om jag kan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot din lista. Du är verkligen restriktiv (hård?) med dina betyg! Men det är bra, så länge man "förstår" din kalibrering är dina betyg väldigt informativa. Vi har vissa överlapp men också vissa olikheter i smak tror jag.

      Radera
    2. Ja, jag tycker många är alldeles för snälla med sina betyg. Det är inget fel i det, bara ett annat sätt att betygsätta.

      Jag skulle inte kunna ha en film som Zero Dark Thirty på samma betyg med några av mina absoluta favoritfilmer (femmor).

      Vi får se när jag delar ut en femma nästa gång. Senast det hände var ju tio år sedan (2003) på en ny film, haha. Det roliga är att jag står fast vid det. Filmer som Memento, Mulholland Drive, City of God och Lost in Translation (mina femmor från 2000-talet) ÄR bättre än allt som kommit efter. Det har inte gjorts någon film i den klassen sedan 2003. Några har dock kommit nära och vissa kanske även kommer bli femmor när jag ser om dem. Men femma vid första titten? Nej, det har alltså inte hänt sen jag såg ovan nämnda filmer på 2000-talet.

      Radera
    3. Ok, som jag tolkar dig tror jag att din femma är mycket smalare, dvs jag har en större "range" i betygen i mina femmor. Jag har för avsikt att betyget fem ska vara ovanligt, på gränsen till unikt, men det kan fortfarande vara en svag femma, en normal femma eller en stark femma, dvs det finns ett spann.

      Jag tycker nog att det finns filmer som är i samma tunga klass som de du listar. Tänker tex på filmer som Eternal sunshine, No country och The Dark Knight.

      Radera
    4. Det är sant. Jag har i princip vara en slags femma. Så om en film får en stark fyra så är det nog som en svag femma i din bok. Av de du nämner är No Country for Old Men en klassisk stark fyra (en bra kandidat att höjas till femma en vacker dag). Det finns ett par starka fyror som väntar på en höjning när jag ser om dem och det känns rätt...

      Radera
  5. Tack för pushen att publicera min lista. Det var kul! :)

    Av dina 20 toppfilmer har jag sett 11. Safety Not Guaranteed är jag sugen på att se. Av dina 20 toppfilmer så finns endast en (1!) på min topp-10-lista och det är allas vår favorit ZD30.

    Fast ZD30 kommer jag ta bort från min lista då jag enligt mina regler ser den som en 2013-film. Det var Jessica som gjorde mig uppmärksam på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, kul att du också körde en årslista. Ofattbart olika listor faktiskt, jag trodde att du coh jag skulle ha mer lika...

      Trist att du diskvalificerar ZD30, den var ändå en av de viktigare filmerna på Oscars-galan, om än ofta förbisedd.

      Jag kollade in din "regel" och jag gillar den, jag kör ju ungefär samma själv, fast jag har inte regeln om fem länder, en "vanlig" biopremiär räcker...

      Radera
  6. Det är tur att vi alla har olika smak :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till bloggen! Kul med nya läsare som kommenterar!

      Jag smaken är lyckligtvis väldigt olika. Jag har till och med olika smak med mig själv. Fråga mig om 3 månader och min topplista för 2012 ser antagligen helt annorlunda ut! :-)

      Har du någon egen topplista att dela med dig av? Vilka var de bästa filmerna från förra året du sett?

      Radera
  7. Flera festivalfilmer här som jag tyvärr inte haft tillfälle att se. Ser framför allt fram emot Safety not Guaranteed, som borde vara en självklar hit. Minns mycket väl din entusiasm för Ted och har varit inställd på att se den tills jag såg Oscarsutdelningen. Nu är jag inte fullt så säker på att det här är humor som jag gillar...Jag är väldigt svår och kräsen när det gäller humor, för att inte säga en riktig torrboll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Safety not guaranteed är också humoristisk, men på ett skönt indie film sätt. Jag är övertygad om att du skulle gilla den.

      Men Ted kanske inte funkar. Men vem vet, den är som en blandnig av Forgetting Sarah Marshall och American pie. Nåt sådant.

      Jag hoppas att du får chansen att se Hello I must be going också, den är väl värd att se.

      Radera
  8. Tur att Noir skriver så utförligt så jag kan kopier hans lista - tackar:)
    20. Killer Joe - Bra tom mkt bra. Men då gillar jag w/t filmer.
    19. Knife Fight - Ej sett.
    18. Game Change - Ej sett.
    17. 28 Hotel Rooms - Ej sett.
    16. The Sessions - Ej sett
    15. The Dark Knight Rises - helt ok men ju längre tiden går desto sämre blir den - tyvärr.
    14. Lawless - En välspelad besvikelse
    13. Prometheus - Ok men har inget sug efter att se om filmen.
    12. Django Unchained - En av Tarantinos bästa
    11. The Hobbit - Underhållning för stunden inget mer.
    10. Silver Linings Playbook - ska ses
    9. Safety Not Guaranteed - Har sett filmen men har svårt att komma ihåg den mao en lättglömd bagatell.
    8. Black's Game - Ska ses.
    7. Moonrise Kingdom - Skänkte bort fribiljetterna jag fick det säger nog allt om vad jag anser om Andersons "filmskapande".
    6. The Cabin in the Woods - HI5
    5. Ted - Ej sett
    4. Hello I Must Be Going - Ej sett.
    3. Skyfall - Kommer en recension ngn gång.
    2. The Avengers - HI5
    1. Zero Dark Thirty - Ej sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det, det var du som var den mystiske älskaren av w/t? Som din genomgång visar var detta ett svagt år. Mycket kul med dina Hi5 på Cabin och Avengers. Speciellt Avengers verkar folk inte gilla alls. Konstigt. Du har missat flera av de lite smalare filmerna, men flera av dem kan kvitta om du inte känner dig speciellt sugen. Jag blir lite förvånad av Du i alla fall. Men smaken är ju olika...

      Radera
  9. Misssat och missat - jag har inte sett dem .....än. Märkligt det där med Avengers en fest för barnasinnet :)
    Tror de kanske blev lite fel i kommenterandet vad var det du blev förvånad av? Eller så är det jag som är trögfattad....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det blev fel. Skrev svaret på en dator utan svenskt tangentbord... Jo, jag blev förvånad av din kommentar på DU, Django Unchained. Att den var en av Tarantino's bästa. Verkligen?

      Radera
  10. Ah förstår. Jo gillar denna, IB o Kill Bill bäst. Men som sagt smaken.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag gillar RD, PF och JB bäst, dvs hans mer "realistiska" filmer, och då menar jag känslan i filmen, handling och action kanske inte alltid är realistiska...

      KB, IB och DU är som sagor, som tecknade serier som filmats... Men bra, absolut bra.

      Radera