onsdag 4 oktober 2017

Top 10 films of 1971


Nu börjar det bli rejält tunt i listan av sedda filmer för mig. Åtminstone filmer som jag kan komma ihåg säkert att jag sett. Därför har jag åter igen spenderat ljumma sommarkvällar med att se gammal film. 1971 har snurrat i mitt huvud. Visst är 1971 gammal film? Det är ju ändå 46 år sedan. 1986 när jag börjat kolla på film ordentligt... Tänk 1940 i det perspektivet... Vojne, vojne.

Detta är ett svagt filmår om man jämför med filmår nu för tiden. Tycker jag i alla fall. Relativt andra årtal från sjuttiotalet är filmåret medel skulle jag säga. Jag har i alla fall en fem-sex filmer som är riktigt najs. Plus några till som är klart rekommenderbara.

Låt oss studera listan...



Topp 10 från 1971




10. Murmur of the heart (Louis Malle)

Besvärlig och obekväm betraktelse över en borgerlig familj i 1950-talets Frankrike. Men filmen dröjer sig kvar i huvudet. Får man behandla vilka ämnen som helst i film? Såklart man får!



9. THX 1138 (George Lucas)

Inte den bästa sci-fi från Lucas men en intressant och mestadels bra start. Obligatorisk tittning för en sci-fi-fantast. Vad betyder det där vita rummet egentligen? Lynchianskt.



8. Get Carter (Mike Hodges)

Michael Caine i en stenhård crime-thriller från smutsig brittisk arbetarstad. Är Michael Caine cool eller sten-cool?



7. Klute (Alan J. Pakula)

Det utsökta skådespeleriet överskuggar mysteriet i denna crime-drama. Varför heter filmen ens Klute?



6. Harold and Maude (Hal Ashby)

En av de äldsta indie-filmerna jag sett. Tonårig pojke som är fascinerad av öden blir ihop med underfundig äldre kvinna. Varför känns det som att filmen tappen en massa sen jag såg den?



5. Diamonds are forever (Guy Hamilton)

Högt på listan på grund av hög omtittningsfaktor. Bond är Bond är Bond. Varför är inte Bond alltid klädd i vit smoking?



4. Straw dogs (Sam Peckinpah)

Intressant set-up, otajta karaktärsporträtt och en riktigt svettig och nervpirrande avslutning. Filmen växer under titten och efter densamma. Var tog Susan George vägen och är hon inte lite lik Goldie Hawn?




3. The last picture show (Peter Bogdanovich)

Smärtsamt äkta med absolut ingen handling men likväl full av gripande människoöden. Varför är inte denna film mer känd?



2. McCabe and Mrs. Miller (Robert Altman)

Altmans subversion av western-genren blir en oerhört intressant studie av de två huvudkaraktärerna som gett filmen sitt namn. Är Warren Beatty och Robert Redford samma gubbe?



1. Two-Lane Blacktop (Monte Hellman)

En lugn men skön film. Stämning över dialog, fina scener över handling, äkta coolhet över påklistrad ditto. Varför är DENNA film inte mer känd?



Bubblare
Mina bubblare kommer säkert dyka upp på några av de övriga listorna:
- The French conncetion (William Friedkin)
- Dirty Harry (Don Siegel)
- Emil i Lönneberga (Olle Hellbom)
- Bananas (Woody Allen)

Filmen som många hyllar men som jag inte gillar alls:
- A clockwork orange (Stanley Kubrick)

Om du inte fått nog av gamla filmtitlar från 1971 kan du nu hoppa över och läsa mina bloggkompisars listor:
Movies-Noir
Filmmedia
Filmitch
Fiffis Filmtajm
Flmr

12 kommentarer:

  1. 10:an och 1:an har jag inte ens sett. Malle har stått på listan, men det har inte blivit så. Gissar att den skulle kunna kliva in bland mina 71-favvosar. Intressanta val! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Min etta är speciellt och lite "hot or miss" för folk har jag fått för mig. Jag älskade den dock. :-)

      "Murmur of the heart" når förstås inte upp i "Au revoir, les enfants" nivå, men den är helt klart intressant och jag kan tänka mig att du skulle gilla den.

      Radera
  2. Det var som tusan, jag verkar vara ensam om att inte fatta grejen med Peter B's picture show...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar kanske inte så mycket om att "fatta grejen". Vad är det för ett uttryck egentligen? Film är som all konst, det handlar ju om att få känslor av konsten, inte att "fatta grejen". Idiotiskt uttryck! :-)

      Jag gillade känslan i filmen. Fann livsödena mycket gripande. Jag grät för Ruth, hejade på Sonny, kände Sam the Lions vemod, förstod Duane trots hans svaghet. Och så "the queen bitch" Jacy, urk vilken vedervärdig människa!

      Radera
    2. Fatta grejen=Få rätt känsla?

      Radera
  3. 10. Ej sett, men Malle har gjort någon bra film och någon mindre bra. Värd att kolla upp verkar det som.
    9. Ah, ja den är inte så tokig och har en del snygga detaljer. Som helhet dock inte i närheten av min lista.
    8. Michael Caine tillhör mina favoriter, inte minst för roller som dessa. En film jag gillade mer vid omtitten. På gränsen att komma med på min lista.
    7. Gillar denna första film i Pakulas paranoia-trilogi. Svagast av de tre, men som du nämner är skådespeleriet bra, fotot håller klass och jag gillar stämningen.
    6. Lite före sin tid? Känns lite så. Inte alls tokig. Oftast bra.
    5. Ja, Bond är alltid Bond. Alltid värd att se om. Kul att se den så högt. En ganska svag Bond annars i mina ögon, men det betyder inte att man inte blir sugen på att se om den ;)
    4. Nej, tyvärr föll mig inte denna i smaken. Nu var det länge sen jag såg den, men besvikelsen har gjort att jag inte sett om den. Kanske dags att ge den en ny chans? Minns mest den trista brittiska landsbygden och att den var något seg innan upplösningen (för sent för att kunna kompensera resten).
    3. Aha, trodde inte du gillade denna, skumt. Jag tycker den är helt ok, men lyfter inte riktigt.
    2. Ja, klart intressant film av Altman och Warren Beatty var bra där på 70-talet.
    1. Osäker på om jag sett den, tror inte det. Varit nära på att se den. Får ta tag i det någon dag.

    Ingen Dirty Harry eller The French Connection på listan? Vad är detta? ;) Två av 70-talets bästa filmer. Men smaken är ju verkligen olika...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, smaken är delad. Men jag hade ju ändå med de två som bubblare, dvs de fick lite exponering i alla fall.

      Bond är alltid bra även om filmen är dålig! Jag rankade Diamonds på plats 15 av 23 när jag körde mitt stora Bondprojekt för några år sedan.

      The last picture show såg jag för första gången häromveckan. Revy kommer inom kort.

      Radera
  4. Två filmer har jag sett! Mao betyder det att jag fått mig en hel del tips av dig för framtida tittning. Tackar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så. Hoppas du hittar något av värde. :)

      Radera
  5. Bogdanovich och Straw Dogs! Check!

    Extra bonuscheck för att du, liksom jag, väljer att kryssa förbi Clockwork. (den är boooring)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, Clockwork har aldrig tickat för mig...

      Radera