onsdag 18 juni 2014

Top 10 films of 1988



Topplista från filmåret 1988. Vad kul!

Då jag har gjort listor för filmår på 2000-talet har filmerna varit färska i minnet. Men här kommer en lista med så gamla filmer att minnena blandas med myter och villfarelser om filmernas förträfflighet. Bedömer jag filmens värde eller minnet av hur jag tror att jag gillade filmen när jag såg den? Meta!

Det var därför jag planerade se om flera av filmerna som jag kände mig osäker på samt se en drös med filmer som jag missat från året, mina skämmingar. Jag hade tänkt se en massa film på semestern förra veckan men vädret var alldeles för bra för sådan aktivitet. Därmed blev det inte av att se mig igenom creme de la creme of 1988. Men jag har i alla fall försökt se minst en liten snutt eller två per film för att få en känsla för hur de är. I princip blir denna lista något av en preliminär lista. Ok, jag har gjort den så bra jag kan, men om jag ser fler filmer från 1988 kan listan nedan lätt behöva ändras. Topp två på listan var i alla fall givna, men i övrigt kan jag inte vara säker.

Listan uppdaterades den 18:e juni 2016:
Stora omkastningar. Min granne Totoro och Eldflugornas grav in på listan och Young guns och Det stora blå åkte ut. Den sista måste ses om då jag inte kommer ihåg den tillräckligt väl för att kunna ha den på listan. Den har en stor bullet och kan åka in på listan igen efter en omtitt.



Topp 10 från 1988




10. Frantic (Roman Polanski)



Thrillern av Polanski med Harrison Ford och en ung europeiska i huvudrollerna. Den är spännande och jag tror att den håller än idag. Harrison är alltid gedigen om än ej spektakulär.



9. Beetlejuice (Tim Burton)



Detta är en av årets mest egensinniga filmer och det måste den ha cred för. Geena Davis var aktiv detta år (hon syntes också dressera hundar i annan film från året). Alec Baldwin är ung och snärtig. Men filmen tillhör väl åttiotalsfavoriten Winona Ryder. Detta var före hon började snatta i affärer. Michael Keaton spelar titelrollen och han är kul. Detta var före hans glansdagar som Batman.



8 . A fish called Wanda (Charles Crichton)



Jag minns att jag älskade humorn i denna när filmen var ny och fräsch. Komedi har ofta en bestämd hållbarhetstid och hur är det med denna? Har dess tid runnit iväg? Det lilla jag såg på filmen idag säger mig att Kevin Kline fortfarande är otroligt rolig, men jag är mer tveksam över den långe britten.



7. Rain man (Barry Levinson)



Tom Cruise är bäst men Dustin Hoffman har den showiga rollen och vann oscarn. Andra halvan av filmen är jättebra.



6. Midnight run (Martin Brest)



En film som jag såg om för inte allt för länge sedan och som jag kan vidimera är mycket skön. Stämningen i filmen och personkemin mellan Charles Grodin och Robert De Niro är underbar. Klassisk actionkomedi a la 80-talet.



5. Tonari no Totoro (Hayao Miyazaki)


Fantastisk och underbar saga från mästaren Miyazaki och hans Studio Ghibli. Svenskt namn: Min granne Totoro.



4. Working girl (Mike Nichols)



Sågs om häromveckan som förberedelse för denna lista och fasiken vad den höll upp bra. Lysande manus. Bra skådespeleri rakt igenom och ett riktigt härligt slut.



3. Dirty rotten scoundrels (Frank Oz)



En av mina favoritkomedier från 80-talet och högt upp bland bästa komedierna alla tider. Steve Martin var en av mina största favoriter under andra halvan av 80-talet och en bit in på efterföljande decennium. Men i denna film spelar Michael Caine skjortan av honom. Martin och Caine kompletterar varandra fantastiskt bra och alla skådespelare i biroller är perfekt castade, från den franske polismästaren till the Colgate girl och damen från Omaha. Ruprecht!



2. Die hard (John McTiernan)



Nämen? Det kunde väl inte bli någon annan film på förstaplatsen? Vilken sensation denna  var när den kom ut. Fölket vallfärdade till biostugorna för att se Bruce Willis briljera som John McClane och Alan Rickman göra en av filmhistoriens tre bästa skurkar. Action utan slut, härliga one liners, glimten i ögat utan att bli mjäkigt. Den perfekta sommarrullen!




1. Hotaru no haka (Isao Takahata)



Det är en grymt bra bra film helt enkelt. Tung men fantastisk. Jag kan få tårar i ögonen bara genom att tänka på filmen. Engelskt namn: Grave of the fireflies, svenskt namn: Eldflugornas grav.




Jag har några hedersomnämnanden också!




Det stora blå - kommer ihåg den som jättedjup. Har dock inga minnen kvar från filmen. Jovisst vet att den handlar om två snubbar som håller på med fridykning. Behöver ses om för att kunna placeras på listan! Potentiellt listvärdig.

Young guns - den var frejdig men kommer inte ihåg så mycket från den heller.

The accidental tourist - jag såg om denna på flyget och även om den har bra skådespeleri var den inte riktigt lika bra som jag kom ihåg den. Men den kunde lika gärna varit med på listan. Drama om reseguidesförfattare som hanterar sorgen efter ett dött barn. William Hurt ser sårad ut i filmen och Geena Davis är sprallig som en annan manic pixie dream girl. Kathleen Turner (fortfarande smala varianten) spelar den vackra och sofistikerade frun, men jag såg bara hennes karaktär från Californication framför mig hela tiden.

Willow - denna låg på listan, ungefär plats åtta, tills jag kollade lite på valda partier och då upplevde jag den som lite fånig. Humor och fantasy gjordes en gång för alla i The princess bride kanske?

The naked gun - årets roligaste komedi, men håller den verkligen än idag? Leslie Nielsen när han var ett komiskt geni. Hann inte se den nu. Vem vet den kanske har klarat sig bättre under åren än A fish called Wanda och att den därmed orättfärdigt hamnade utanför listan?



Sedan kommer vi till avdelningen skämmiga erkännanden. Det finns en hel hög med filmer som jag inte sett:

Varats olidliga lätthet - såg aldrig denna när det begav sig. Kaféerna i Uppsala var fulla med djupsinniga killar i halsduk och svartklädda tjejer som älskade denna film. Pretentiöst tyckte jag redan då. Hur skulle jag ta emot den idag?

Another woman - Woody gör Bergman låter ju svintrist, men det är ju Woody! Måste ses såklart!


Ok, det var min topplista, mina hedersomnämnanden och mina erkänningar. Vilka av mina filmspanarvänner hängde på i listfrossan?

Sofia
Flmr
Movies-Noir
Fiffi
Filmitch

12 kommentarer:

  1. Det var ett tag sedan jag gjorde min lista - här är rätta länken:
    http://filmitch.wordpress.com/2014/05/04/arets-basta-filmer-1988/
    Young guns håller med om omtittningbarheten.
    Frantic började mycket bra vill jag minnas men blev lite trist under andra halvan å andra sidan borde jag se om den filmen och Beetlejuice tillsammans med Working girl.
    Roligt att även du uppskattar DRS en liten pärla med Caine & Martin i toppform :)
    Vilka är de två andra skurkarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skurkar? Menar du damerna från DRS? Janet Colgate (Glenne Headley) och Fanny Eubanks (Barbara Harris).

      Radera
  2. Nu ska vi se här....TRE överlapp blev det, brukar det vara så många mellan våra listor "normalt sett"?

    Young Guns fick 5/5 när det begav sig men jag har inte (vågat) se om den sen dess. Jag behåller mitt fina westernminne som det är. A fish called Wanda höll inte alls för en tämligen nyligen omtitt hos mig. Konstigt, den föll platt som en pannkaka.

    Vad gäller Betrayed så tror jag den kan falla sig på läppen riktigt ordentligt - trots Tom Berenger - om du ser den rätt dag under rätt förutsättningar, ståendes framför TV:n, med ett rött skynke i handen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katie, Cathy, Katie. Och så blev det så att jag såg Betrayed ikväll på flygningarna från Dublin hem till Stockholm, med mellis i Köpenhamn. Revy kommer.

      Radera
  3. Låt oss se:
    8 överlapp! 5 rena på listan! Jag kan inte vara missnöjd med detta!
    Hur kunde jag missa att nämna Dirty Rotten...!?! Illa. Den är ju jättebra! Men så är det...jag är böjd att hålla med Fiffi...detta är nog ett kanonår! Finns massvis med bra alster att välja mellan!

    Förväntar mig en UTTL typ senast i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1988 är ett helt ok år! :-)

      UÅBL-88 kommer inom kort. De brukar ha en tendens att dyka upp på måndagar! ;-)

      Radera
  4. Alla mina filmer har jag ju sett om minst en gång sedan jag såg dem första gången, men ingen är särskilt färsk. Så även jag kan säkert sätta betyg med nostalgifingret i ett par fall.

    Ah, Young Guns -- hur kunde jag missa den?! Nå, vet nog inte om jag tyckte tillräckligt bra om den för att den skulle platsa ens som bubblare. Instämmer också på dina tre första skämmiga erkännanden.

    10. Young guns -- som sagt...
    9. A fish called Wanda -- min no 6
    8. Frantic -- bubblare hos mig
    7. Beetlejuice -- bubblare hos mig
    6. Rain man -- min no 2
    5. Le grand bleu -- min no 5
    4. Midnight run -- kan nog ha sett, men har aldrig känts särskilt angelägen
    3. Working girl -- har vi redan avhandlat, så även den får väl vara ett skämmigt erkännande från min sida
    2. Dirty rotten scoundrels -- bubblare hos mig. Kul, men inte lika kul som Naked Gun. Vad jag minns, alltså.
    1. Die hard -- Yay :D

    Så fyra överlapp får jag det till, sju om vi räknar bubblare. De enda filmer som jag kanske saknar på lista eller som bubblare skulle vara Mississippi Burning och Accused.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du är med i listyran, Sofia. Sen att du uppenbarligen har bra filmsmak också gör ju det hela ännu bättre! :-)

      Radera
  5. Ah, dessa underbara listor. Jag har redan många, många fler på lager. Men man vill ju inte skämma bort läsarna, inte sant? :D

    Ok, nu till dina val.

    10. Young Guns - Kul, för jag har inte sett den (vad jag kan minnas). Ska försöka se den under sommaren, för det känns som en sommarfilm.

    9. A Fish Called Wanda - Given efter att jag såg om den. Rolig rakt igenom och håller ända in i mål, vilket är ovanligt med komedier.

    8. Frantic - Javisst, given på min lista och högre upp också. Gillar verkligen stämningen, musiken, mystiken. Finns mycket att gilla helt enkelt.

    7. Beetlejuice - Nej, jag och Tim Burton går inte hand i hand.

    6. Rain Man - Samma plats, och given på listan.

    5. Le grand bleu - Håller fullständigt med dig. Svårplacerad på listan. Kunde vara allt från plats 3 till 9 inne hos mig faktiskt. Behöver ses om, men på listan hör den hemma.

    4. Midnight Run - Inte högre? ;) Given och en glasklar favorit.

    3. Working Girl - Hade svårt att hålla den utanför listan. Var ett tag sen jag såg den, men har bara goda minnen från den.

    2. Dirty Rotten Scoundrels - En härlig komedi som gått från en topplats på min lista. Tappat lite, men fortfarande riktigt bra. Bör inte ses alltför ofta märker jag.

    1. Die Hard - Tror de flesta är överens om att denna ska vara minst topp 5. Funkar i alla väder.

    Dina andra noteringar:

    The Accidental Tourist - Håller med dig. Första gången jag såg den föll jag för den. Överraskade på mig, mysig. Såg sedan om den och då blev jag lätt besviken, men fortfarande bra.

    The Naked Gun - Nej, inte årets bästa komedi (två bättre är med på våra listor t.ex.), men fortfarande rolig.

    Min granne Totoro - Tror inte du skulle älska den om du inte varit förtjust i hans andra filmer. Helt ok, men ingen måstefilm.

    The Grave of the Fireflies - Denna däremot, den är bra. Hedersomnämnande hos mig.

    Varats olidliga lätthet - Inte heller sett, men hade den länge för en titt innan listan skulle publiceras. Kände dock aldrig för den och tror inte den hade slagit sig in ett så starkt år.

    Betrayed - Helt ok thriller, men ingen topp tio film.

    Another Woman - Såg den för ett tag sen och blev besviken. Gick inte alls hem hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt långt svar!

      Och mycket kul att du också publicerat din lista. Jag var helt säker på att du redan publicerat den...

      Kul att höra att Wanda fortfarande håller i dina ögon och förvirrande att Rivierans guldgossar inte gör detsamma. För mig kan det nog bli tvärt om.

      Midnight run, hehe, att du är såå förtjust i den är kul. Jag gillar den också men kanske inte lika mycket som du verkar det som...

      Jag behöver verkligen se om Det stora blå. Får bli någon gång jag känner mig pretentiös.

      Jag har sett Förrådd nu och min text kommer inom kort på bloggen.

      Radera
    2. Wanda höjdes vid senaste titten, så det var kul. Rivierans guldgossar var nästan en femma förr i tiden, men jag har sett den för många gånger tror jag. Fortfarande en av årets bästa är den dock :)

      Midnight Run är en sån film som nästan blir bättre varje gång jag ser den. Så underbart lekfull och rolig mest hela tiden. En riktig favorit som gått upp till förstaplatsen (Die Hard och Rivierans guldgossar låg före den förr i tiden).

      Radera
    3. Intressant utveckling! Jag har tyvärr inte sett filmerna tillräckligt många gånger för att få ett sådant utvecklingsmönster...

      Radera