onsdag 4 maj 2016

Top 10 films of 1990



Vad kan man säga om filmåret 1990? Jag har sett ett drygt trettiotal och en hel del filmer känns som om de var ganska bra. Det var nog många treor och fyror för mig. Livet som student i Uppsala tillät kanske inte att jag gick på bio varje dag men några av de kändaste filmerna slank nog ner. Årets film på bio var en thriller som gjorde så att jag hade träningsvärk i magen i flera dagar efter biobesöket. Jag hade suttit och spänt mig så under visningen.

Jag tycker ändå att jag kunde får ihop tio ganska givna val för min lista. För den kommande topplistan för 1989 blir det svårare. Eftersom jag inte sett de flesta av filmerna på länge kommer min rankning bygga på vad jag kommer ihåg från filmerna, mitt minne om vilket intryck filmen gjorde på mig samt hur sugen jag är på att se om filmen i fråga.



10. Pacific heights (John Schlesinger)


Kommer ihåg den som en mycket nervig thriller med en lite skönt "creepy" känsla. Melanie Griffith, Matthew Modine och Michael Keaton.



9. The Godfather: Part III (Francis Ford Coppola)


En film som det känns som är rejält hånad bland förståsigpåarna. Men jag tyckte att den var, om än inte lika bra som ettan och tvåa, i alla fall helt klart duglig. Al Pacino, Diane Keaton, Andy Garcia, Bridget Fonda och Sofia Coppola.



8. Die hard 2 (Renny Harlin)


Filmen hamnade lite i skymundan i Filmserier om Die Hard, men den har ju sina stunder och klart den platsar på topplistan för året. Bruce Willis.



7. Pretty woman (Garry Marshall)


Mysig film. Hög omtittningsfaktor. Jag har en mjuk spot för denna film. Julia Roberts och Richard Gere.



6. Nuns on the run (Jonathan Lynn)


En renodlad "guilty pleasure". Brittisk komedi i samma anda som Some like it hot. Två småskurkar spelade av Eric Idle och Robbie Coltrane gömmer sig från större skurkar, utklädda som nunnor på ett nunnekloster. Rose Tylers mamma är med som den underbara Faith.



5. The hunt for Red October (John McTiernan)


Otroligt välgjord film och spännande som få. Sean Connery, Alec Baldwin, Sam Neill och Scott Glenn.



4. La femme Nikita (Luc Besson)


Från Luc Besson när han fortfarande gjorde bra filmer. Kommer ihåg den som bad ass.



3. Total recall (Paul Verhoeven)


Arnold+Sci-fi. Say no more.



2. Miller's crossing (The Coen brothers)


Filmen som jag upptäckte bröderna Coen via. Fortfarande en av deras bästa. Både stämning och snygga scener och en bra om än komplicerad historia. Gabriel Byrne och John Turturro.



1. Jacob's ladder (Adrian Lyne)


Otroligt spännande film. Magverk flera dagar. Thriller-skräckis som inte släpper taget. Ruskigt bra ända in i ljuset. Tim Robbins och Danny Aiello.


Den enda bubblaren för detta är blev Edward Scissorhands som jag tror att jag gillade men jag kunde inte komma ihåg en enda detalj om filmen. Är inte jättesugen på att se om den heller, men det skulle i så fall vara för Winona Ryders skull.


Årets sämsta och uppenbarligen mest överskattade film var svår att utse så jag låter dem dela på "priset":




Idag är en hel drös bloggare i farten och skriver om sina favoritfilmer från 1990. Klicka på deras länkar nedan. Jag har också gissat på filmer som jag tror har en chans att leta sig in på deras topp 10. Och då får jag bara välja filmer som jag själv inte har med...

  • Jojjenito - tror att han är svag för det mesta David Lynch släpper - Wild at heart
  • Fiffis Filmtajm - klart som attans - Rocky V
  • filmitch - självklart val - Navy seals
  • Rörliga bilder och tryckta ord - Sofia har säkert med ES, men kan hon inte vara lite svag för det naturromantiska också? - Dances with wolves
  • flmr - gillar Hollywood och komedier vilket blir - Home alone
  • Movies-Noir - är lojal med sin Scorsese - Goodfellas
  • Absurd Cinema - kan han gilla John Waters? - Cry-baby


16 kommentarer:

  1. Mein herr har bra koll på Flmr och komedierna! Home Alone är household i julhemmet varje år! ;-)

    Härligt också att du drar en lans för Pretty Woman! Den är förbaskat mysig och BRA! Och visst hade jag kunnat ha med "Jakten på Röd.."..inser jag nu också. Den är jäkligt stabil som 90-talsthriller!

    Men jäklar vad svår du ska vara på Maffiabröder och Vargdansen då! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de två filmerna kan jag inte med. De är snustorra och regissörerna tar sig själva och sina alster på så stort allvar att jag inte pallar med dem. Jag finner det orimligt att inte fler ser detta! :)

      Radera
  2. Två stackars ynka överlapp och ingen Rocky V på min lista. ;)

    Jakten på Röd Oktober missade jag helt. Borde nog ha varit en bubblare hos mig, den var ju sviiiinspännande när det begav sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte Rocky V? Rocky IV världens näst bästa film och Rocky V inte ens med på topp 10 för 1990? Damn, jag satsade alltså på helt fel kort. Hmmm.

      Radera
  3. 10. Pacific Heights – Bubblare hos mig. Minns den som ganska obehaglig, med Keaton som en sån där person som man inte vill få på halsen.

    9. The Godfather: Part III – Det är fler än jag som alltså har denna på listan. Kul! Jag trodde kanske jag skulle bli hånad. Ofta brukar det gnällas väldigt mycket på den här, nästan på samma sätt som görs med The Matrix 2 och 3.

    8. Die Hard 2 – Underhållande som jag minns det.

    7. Pretty Woman – Jag har nog sett hela nån gång innan jag började recensera och betygsätta filmer. Helt ok tror jag.

    6. Nuns on the Run – Den här skulle jag kunna gilla. Men då måste den vara i en helt annan klass än t ex Clockwise.

    5. The Hunt for Red October - Yes, en härlig film. Tät. Svettig.

    4. Nikita - Minns denna som väldigt bra och enda anledningen att den bara är bubblare hos mig är att det var väldigt länge sen jag såg den.

    3. Total Recall - Bubblare hos mig trots att den bara fick 2+/5 när jag såg om den för ett tag sen. Den höll inte riktigt. Vad tittar Arnold på?

    2. Miller's Crossing - Bra och på min lista men minns att jag blev lite besviken av den när jag såg den. Fann den lite torr.

    1. Jacob's Ladder - Jodå, denna gillar jag skarpt. Det var jättelänge sen jag såg den men vissa scener har etsat sig fast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 9. Det är lugnt, Johan, jag har din rygg då det gäller denna. Bara att den är inte lika bra som de första filmerna betyder ju inte att den är sämre än andra filmer från 1990 per definition!

      6. Kan inte garantera att den håller än idag. Och kan inte uttala mig om Clockwise heller. Den gillade jag inte ens när den var ny.

      4. Jag behöver också se om den. Kanske en filmkväll i filmrummet? :-)

      3. Ja, vad tittar han på! :-D

      1. Kommer aldrig glömma Jacob's ladder upplevelsen...

      Radera
  4. 10. Pacific Heights – check men den lär ryka när jag stoppar i Black Jack istället en film jag missade i listsnickrandet

    9. The Godfather: Part III – check

    8. Die Hard 2 – inte en chans hos mig

    7. Pretty Woman – ouch! åh vad jag avskyr denna film du har Goodfellas jag har Pretty woman ;)

    6. Nuns on the Run – ej sett tror jag

    5. The Hunt for Red October - måste ses om minns den som tråkig??

    4. Nikita -ska ses om

    3. Total Recall - check

    2. Miller's Crossing - en av Coens sämre i min bok men Marcus gillar den...

    1. Jacob's Ladder - check
    4 överlapp inte illa

    SvaraRadera
    Svar
    1. 7. Låter rimligt, jag lovar hålla mina tassar från Goodfellas om du låter Pretty woman vara i fred! :-)

      5. Waaat?

      1. Coolt. Du har bra filmsmak! ;-)

      Radera
  5. 10. Pacific heights – Stabil thriller
    9. The Godfather: Part III – Det var värst vad till och med den dåliga delen av serien var poppis ;)
    8. Die hard 2 – Stabil actionthriller. Yay Renny
    7. Pretty woman – Mja, tycker nog inte att den hållit måttet över åren
    6. Nuns on the run – Hoppsan, lite oväntat men man ska inte underskatta guilty pleasures
    5. The hunt for Red October – Yay ubåtar och svettiga ansikten
    4. La femme Nikita – Tror faktiskt den här var med som gissningsalternativ för min del. Själv skulle jag egentligen behöva se om, fattade inte alls grejen när det begav sig
    3. Total recall – Yay Arnie!
    2. Miller's crossing – Mja, minor Coen men å andra sidan har jag bara sett den en gång
    1. Jacob's ladder – Yay gissning OCH gemensam etta!

    Ouch för den gissningen :D Men iofs, naturromantik var ju inte helt off

    SvaraRadera
    Svar
    1. 9. Kommer ihåg den som klart bra, men eftersom den bleknar jmf 1 o 2 så blir det kanske svårt för folk att hålla fokus på hur bra/dålig den är på "egna ben"...?

      6. alltid kul, om än inte ett självändamål, att ha med en "guilty pleasure" eller två på listorna...

      4. hade varit en bra gissning!

      1. YAY!

      Jag får be om ursäkt för min gissning. Kan kanske trösta lite att jag ändå nämnde Edward Scissorhands i gissningen... Tyckte att den gissen var för obvious och ville showa off. Men ack, där fick man...

      Radera
  6. Vi hade några överlapp, och kul att du satte Total Recall på plats 3 precis som jag. Arnold i högform. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo men den är ju en klassiker!

      Ojoj, känns som att min lista skulle behöva en uppdatering... Det ändras snabbt efter man plitat ner en lista. :-)

      Radera
    2. Haha, ja, det är sant - det är ju svårigheten. Jag har satt upp flera filmer från filmspanarnas 1991-listor på min lista över filmer att se, och när jag är klar med det kommer jag också behöva uppdatera min lista. :-)

      Radera
    3. Du får titta om dina egna val först! Man vet aldrig vilka som håller och icke... :)

      Radera