fredag 27 april 2012

Top 10 films of 2002


2002 var ett bra år, men inte alls lika starkt som 2001. Eller vad tycker du? Min lista har utökats till elva filmer och hela sex av dem såg jag på Filmfestivalen. Årets tema var kanske road movies? Eller var det sökandet efter identitet och sin rätta plats i livet? Det var svårt att placera filmerna i toppskiktet då jag sett de flesta filmerna endast en gång. Som vanligt kan kanske en omtitt förändra minnet av en film.

Uppdatering nionde augusti 2015:
Demonlover flyttas från plats 11 till plats 10. One hour photo ramlar ut från listan. Gjorde en switcharoo mellan plats 1 och 2.


10. Demonlover (Assayas)
Demonlover var första filmen jag såg på filmfesten 2002. Vi var ett stort gäng som gick och såg fransmannen Olivier Assayas film första dagen på festivalen. När vi kom ut från visningen var gruppen agiterad, förvildade blickar flackade omkring och sökte tröst hos kompisarna. Detta var en mycket uppslitande film. När jag åter träffade gänget fyra dagar senare sa flera att de precis som jag hade tänkt på filmen nästan konstant sedan visningen. Jag har sedan dess köpt den på dvd. Den står där hemma i hyllan. Osedd.


9. About Schmidt (Payne)

Jack Nicholson spelar ofta över nu för tiden, men i About Schmidt visar han ett moget balanserat skådespeleri. Gammal är kanske äldst? Regisserad av Alexander Payne som senare gjort både Sideways och The descendants. About Schmidt är en underfundig road movie om något som har med livet att göra. En skön film helt enkelt.


8. Secretary (Shainberg)

Spektakulärt skådespeleri av Maggie Gyllenhaal och James Spader. Vilken duo! Ytterligare en pärla från filmfesten 2002. En av många filmer från detta år som handlar om mörka demoner och sökande efter svar.


7. Whale rider (Caro)

Jag var mycket osäker på denna film på festivalen, men wow, vilken fullträff. Den endast 11-åriga huvudrollsinnehavaren Keisha Castle-Hughes blev den yngsta någonsin som nominerats för en oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Detta är en smärtsam men varm "pick me up"-film. I en värld där flickor inte får eller förväntas göra något gör Pai precis som hon vill. Go girl! Glöm för all del inte näsdukarna.


6. Love Liza (Louiso)

Jag och Plymen såg denna underbara lilla film skriven för och spelad av favoriten Philip Seymour Hoffman. Wilsons fru har tagit livet av sig och lämnat ett avskedsbrev. Wilson och hans svärmor Mary Ann (Kathy Bates) brottas med sina inre demoner och fruktar vad som står i brevet. Underbara skådespelarinsatser, härliga birollsfigurer och årets bästa movie quoteGod, I'm so tired of your gas hangovers.


5. Carnages (Gleize)

Denna fransk-spanska samproduktion var en av de största positiva överraskningarna på filmfesten. Filmen handlar om hur delarna från en fallen tjur fraktas till olika delar av Europa och människorna som kommer i kontakt med dem. Eller om en liten flicka med en stor hund.


4. Infernal affairs (Lau and Mak)

2002 kom den första delen av Hong Kong-thriller-trilogin Infernal affairs. Några år senare gjorde Martin Scorcese en re-make på första filmen med Leo Di Caprio och Mark Wahlberg i huvudrollerna. Originalet är mycket bättre!


3. The Bourne identity (Liman)

Matt Damon och Bourne-filmerna omdefinierade action-genren. Första och tredje filmerna är suveräna. Inom genren är detta en betydande film, hela Bond-franchisen startades till och med om och efterapade Bourne. Denna film har jag sett ett antal gånger. Det verkar som att den går på tv minste en gång i månaden.


2. Punch-drunk love (Anderson)

Filmen som fick mig att omvärdera Adam Sandler helt och hållet. Detta är enligt min åsikt Paul Thomas Anderson's bästa film. Philip Seymour Hoffman dyker upp i en minnesvärd roll, men annars tillhör filmen Adam Sandler och hans motspelerska Emily Watson. Är detta den bästa filmen från 2002? Kanske etta, kanske tvåa.


1. In America (Sheridan)

Jim Sheridans självbiografiska film om den fattiga familjen från Irland som flyttar till New York samtidigt som de sörjer ett dött barn. Detta är en en otroligt bra drama-film, med utrymme för både skratt och gråt. Paddy Considine och Samantha Morton som föräldrarna och systrarna Sarah och Emma Bolger som de underbara döttrarna. Glöm för all del inte näsdukarna.




Hedersomnämnanden går till följande filmer:
Minority report (mycket bra sci-fi)
Adaption (måste ses om, den är nog bättre)
About a boy (lite uttråkad på Hugh Grant, men detta är en skön film)
Solaris (skön stämning i filmen, boken bättre och äckligare)
Cube 2: Hypercube (en vass film)
Narc (smutsig polisfilm)
Frida (Salma Hayeks drömprojekt)


Och så till den obligatoriska frågan till alla läsare. Vilka filmer saknas på denna lista? Vilka är era favoriter från 2002?

Filmer som jag gissar kan komma på tal, och som jag säkerligen kommer se någon gång är:
City of god
Hero
Roger Dodger


2002 års största besvikelse: Bloody Sunday
Jag blev rejält besviken på både Road to perdition och den patetiskt dåliga Nic Cage-filmen Windtalkers. Men inget gick upp emot Bloody Sunday. Min högst ärade filmälskande kompis Josqen rekommenderade den skarpt och jag blev lika besviken som den fallande bergsklättraren som inser att den sista säkringsbulten just har lossnat i berget ovanför.


2002 års sämsta film: The hot chick
Allt Rob Schneider gör är inte dåligt. Jag älskade till exempel hans taxichaufför i det komiska mästerverket "You don't mess with the Zohan". Men i "The hot chick" är han bara pinsam. Jag såg filmen på ett hotellrum på tjänsteresa då uttråkningen nått nya höjder. Det var före Apple hade kommit in i mitt liv. Nu för tiden har jag med mig egna filmer i paddan.

Årsbästalisteblogathon för filmåret 2002 hölls den 22:a augusti 2015:
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Jojjenito
Filmitch
Flmr
Movies-Noir
The Nerd Bird

24 kommentarer:

  1. The Pianist saknar jag bland alla dessa intressanta (har inte sett så många av dem) filmer.

    Kan skriva under på att Punch Drunk Love är riktigt bra, men PTA:s bästa? Mja. Magnolia är untouchable och filmen om "the oiiiil man" är även den en fullpoängare. Dock roligt att PDL uppmärksammas, det är den värd.

    SvaraRadera
  2. Adde: jag har sett The pianist, men den slår sig inte in på någon topplista. Den berörde mig inte helt enkelt.

    Magnolia är en favoritfilm som jag har "tappat bort" och jag borde se om den för att kunna rätta in den i ledet igen. Filmen om den despotiske oljegubben har jag inte sett.

    SvaraRadera
  3. Oj, här var det många filmer som jag inte har sett så listan blir ju med naturnödvändighet svårbedömd.

    One Hour Photo var helt ok, men jag hade hoppats på mer. Infernal Affairs och Bourne -- yes! Punch-Drunk -- puuleeeze.... (men PTA är verkligen ingen favorit, det ska erkännas). Adaptation och Whale Rider är absolut värda hedersomnämnanden.

    Jag tyckte Bloody Sunday var mer intressant är bra, men då hade jag inga som helst förväntningar på den.

    Jag vill gärna föra fram:
    The Two Towers (ja, även om Fellowship fick vara med året innan)
    Lilja 4-ever
    Minority Report
    28 Days Later
    Spider-Man
    Chicago
    Catch Me If You Can
    Red Dragon
    Equilibrium
    Signs

    Men för mig är ingen av dessa några riktigt riktiga toppfilmer. Fasiken, 2002 börjar helt plötsligt kännas som ett ganska svagt filmår...

    SvaraRadera
  4. The two towers faller bort pga av att den är så mycket svagare än del 1 i trilogin, men den är helt klart värd ett hedersomnämnande.

    Signs är det M Night Shanalananans film? Är den verkligen bra?

    Av din filmer på listan har jag bara sett TT, Minority report ( bra film med kasst slut) och Spider man (ok serietidningsfilm).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar bara vara du och jag som gillar Infernal tillräckligt mycket för att peta upp den på en lista...

      Radera
    2. Men Hi5 på den då! Antar att du har sett hela trilogin? Och att du som jag gillar ettan mest och tvåan, men inte trean så mycket? :-)

      Radera
  5. Bara att konstatera att vi har liknande smak. Älskar verkligen Punch-Drunk Love och tycker lätt att den är Andersons bästa. In America, Love Liza och Secretary gillar jag också.

    Annars är mina 2002-favoriter Pianisten, Mannen utan minne, Adaptation, Timmarna, Tala med henne och Heaven. Och Sagan om de två tornen är ju en trevlig en, också. :)

    SvaraRadera
  6. Jag ligger nog mer åt Sofias lista men å andra sidan är det en o annan film jag inte sett på din lista. Carnages vekar intressant och PSH är alltid sevärd. I.A och departed har båda varit stora besvikelser. De är förvånansvärt ospännande trota att upplägget är suveränt.
    PDL gillar jag dock.

    SvaraRadera
  7. Gustav: då kan lugnt säga att har bra filmsmak! ;-)

    SvaraRadera
  8. filmitch: Den gamla svåra frågan om man ska heja på min lista eller Sofias... Redan på de gamla grekernas tid argumenterades om vems lista egentligen var sann. Klassikern!

    SvaraRadera
  9. Sannerligen en deprimerande samling! whale rider har jag inte sett men den verkar ju lovande men med de andra filmerna i atanke maste jag fraga: slutar den bra? Jag tanker inte se den om dar bara ar en massa elande. In america gillar jag. Dar fanns en mycket marklig recension av den filmen (se mina sidor).

    SvaraRadera
  10. Faans: LOL, du uttrycker dig lustigt. Varför deprimerande?

    Slutar den bra? Du har min välsignelse att se den!

    In America ska ses om inom kort och revy kommer!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att Signs håller, men då har jag också funnit The Village acceptabel. Beror lite på hur anti-Shyamalan man är.

    Och innan grekerna hade ju fenicierna redan slagit fast att det naturligtvis är den bästa listan som gäller :D

    SvaraRadera
  12. Sofia: Sant, sant, de visste vad de pratade om...

    SvaraRadera
  13. Kul att du kom ihåg den underbara replik ifrån Love Lizafilmen "God, I'm so tired of your gas hangovers." Det var väl då jag fick ett skrattanfall...

    SvaraRadera
  14. Plymen: jag kommer ihåg hur kul vi tyckte den var båda två!

    SvaraRadera
  15. Har fortfarande inte sett Carnages och Demonlover men ska försöka ta mig an dessa filmer i sinom tid.Ett överlapp - Bourne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carnages är mycket bra, Demonlover är mycket skum. Lycka till! :-)

      Radera
  16. Hela tre överlapp denna gång, och vilken ETTA du smäller till med! En sån liten (bortglömd, va?) pärla!!

    Demonlover blir jag lite sugen på att se. Tack för tips!

    Nu är min lista uppdaterad med Carnege på rätt plats :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en volatil business detta med topplistor men just nu är jag mycket nöjd med min etta.

      Hoppar över och kollar in var du petade in Carnages!

      Radera
  17. Kollade upp Demonlover och det kändes inte helt otippat av Chloe Sevigny var med i rollistan. Hon är en sån skådis som dyker upp i de märkligaste filmer och roller. Du har flera filmer på listan som jag vill se: Carnages, Love Liza, Secretary och Whale rider! Minns Keisha Castle-Hughes från Oscarsgalan, när hon fick träffa Johnny Depp :)

    Vi har för övrigt inte ett enda överlapp, fast du nämner ju i alla fall Frida vilket bådar gott!

    Har Sofias blogg bytt namn till Rörliga bilder och tryckta år?? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch då. Blev fel där, uppdaterat. Tack.

      Demonlover är en mycket skum film. Bjud in dina väninnor som du såg Irreversible med vetja. Ni kommer kanske sitta med händerna för ögonen en gång till (den är inte lika blodig, men hemsk ändå).

      Carnages är så bra. De övriga du nämner också! :-)

      Radera
  18. Mina kommentarer:

    10. Demonlover - Såg också denna på festivalen. Gillade den inte alls. 2/5.

    9. About Schmidt - Japp, håller med. En skön film. Precis utanför mina bubblare.

    8. Secretary - En bra film även det här men platsar inte på min lista.

    7. Whale Rider - Bubblare för mig och även jag såg den på festivalen.

    6. Love Liza - Förmodligen en film jag borde se.

    5. Carnages - Tror det var min favorit från festivalen det här året.

    4. Infernal Affairs - Minns att jag blev något besviken på den även om det är en bra film.

    3. The Bourne Identity - Bra men jag tycker tvåan är bättre.

    2. Punch-Drunk Love - Bra film men platsar inte på min lista. PTA har gjort bättre filmer. PSH är dock briljant i en telefonscen.

    1. In America - Inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in.

      Tror att du kan gilla både de två osedda ganska mycket. Men man vet aldrig.

      PS, jag hade nog också gett Demonlover 2/5 direkt efter filmen... Vuxit på sig kan man säga. På samma sätt som Biblioteque Pascal gjorde.

      Radera