onsdag 10 februari 2016

Top 10 films of 1994


1994 känns som precis nyligen och samtidigt som otroligt länge sedan. Jag avslutade studierna i Uppsala, tog mitt första jobb i Kista, var sambo med min "sweeheart" från studietiden. Mycket hände vilket ledde till förtvivlat få biobesök vilket resulterat i tämligen skral lista av potentiella filmer för min topplista. Detta kan mycket väl vara det svagaste året hittills som jag bloggat om. Desto mer spännande, eller hur? Tänk vilka stolpskott som kan komma att slå sig in på min lista med dessa förutsättningar.

Ute i världen hände det desto mer. Brasilien grävde guld i USA och Sverige grävde brons oavsett vad sången säger. Foppa lurade Corey Hirsch i OS-finalen och blev med frimärke. Nancy Kerrigan den stackarn blev slagen på benen men reste sig upp igen. OJ mördade sin ex-fru och flydde sedan från polisen i en vit Ford Bronco i en av historiens mest kända låghastighetsjakter. Ace of Base toppade listorna med The sign. Och det var kanske tidens tecken att the Wonderbra gjorde entré i våra butiker och drömmar. Kurt Cobain blev medlem i 27 Club efter han funnit tröst i en hagelbrakare.

Låt oss se vilka filmer jag enades om.



10. Clerks (Kevin Smith)


Kevin Smith är en cool snubbe. Jag gillar honom. Clerks är hans kulförklarade debutfilm. Den gillar jag ganska mycket också.




9. Dumb & dumber (The Farrelly brothers)


Det kan aldrig vara fel med roliga komedier på listorna. De blir oftast glömda för vem vågar erkänna att de gillar något så dumt som till exempel denna film? Jo, jag.




8. Clear and present danger (Philip Noyce)


En typisk nittiotalsactionthriller med Tom Clancys hjälte Jack Ryan i Harrison Fords skepnad. Klart underhållande.




7. Trois couleurs: Rouge (Krzysztof Kieslowski)


Innerligt och känsligt med en inbjudande Iréne Jacob i huvudrollen från finkulturmannen Kieslowski. En film som snappades upp under Decennier.




6. Four weddings and a funeral (Mike Newell)


För att den är ju så mysig ändå. Och rolig. Hade nog inte orkat sig in på listan om den inte gått på tv i julhelgen och såklart att jag fastnade framför tv'n.




5. Kan du vissla Johanna? (Rumle Hammerich)


Oj, här kommer plötsligt en liten svensk tv-film som visas på julafton nu för tiden. Har sett den otal gånger och ögat är aldrig torrt i sista scenen. Känslorna!




4. Speed (Jan de Bont)


Tala om ikonisk 90-talsfillm. Speed med en yngre Sandra Bullock i en av hennes bästa rullar och en lika rådjursögad Keanu Reeves. Vilket par! Bra skurk i en galen Dennis Hopper också.




3. Léon (Luc Besson)


Såg om Léon för inte så länge sedan och den var bra men kanske ändå snäppet under hur jag mindes den. Men fortfarande bra alltså, ingen tvekan om det. Lilla Natalie Portman, bufflige Jean Reno och en smått fantastisk Gary Oldman.




2. Reality bites (Ben Stiller)


Damn, vad unga de var. Min typ av film. Punk slut.




1. Pulp fiction (Quentin Tarantino)


Självklar etta. Royale with cheese!





Följande filmer får hedersomnämnanden. Antingen nådde de inte ända fram eller så måste jag se om dem innan jag känner mig mogen att jacka upp dem på listan:

  • Bullets over Broadway (Woody Allen)
  • Wyatt Earp (Lawrence Kasdan)
  • Una pura formalità (Guiseppe Tomatore)
  • True lies (James Cameron)
  • Ace Ventura: Per detective (Tom Shadyac)



Man tycker inte alltid lika. Följande tre filmer tror jag många gillar jättemycket men jag har inte fallit för dem lika hårt:

  • The Lion King
  • Forrest Gump
  • The Shawshank redemption (Nyckeln till frihet)



Årets tristaste filmer då? Jag har sett ungefär 40 filmer från året men ingen av dem kommer jag ihåg som genomusla. Däremot fattade jag inte alls poängen med bröderna Coens The Hudsucker proxy när jag såg den. Kommer ihåg den som väldigt tråkig. Dessutom såg jag Ashes of time (redux) på filmfestivalen för ett tiotal år sedan och den filmen var sövande och tråkig. Jag vaknade till flera gånger under filmen...


Kan man gissa vilka filmer mina filmbloggarvänner kan tänkas gilla då? En kul liten lek med glimten i ögat. Jag tror att Jojjenito kör old school och har med Nyckeln till frihet, Steffo pangar på med... True lies, Fiffi torkar tårarna efter Four weddings and a funeral, Filmitch gillar det knasiga i Ed Wood, Gustav har säkert med asiataren Chungking Express, Cecilia var elva och nyfiken på vad som fanns i chokladasken och Sofia gillar kanske Legends of the fall? Tja, vad vet jag? Ett rätt?

För fler topplistor från ett gäng vackra filmbloggare:
Jojjenito
Fiffis Filmtajm
Movies-Noir
Filmitch
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr
We could watch movies


18 kommentarer:

  1. Hehe, minst ett rätt i alla fall!

    Har du sett om Reality Bites nyligen? Jag såg den många gånger i mitten av 90-talet, men fram mot slutet av decenniet hade vi många diskussioner om filmen och eventuella brister. Minns dock mest bara att vi utnämnde Ethan Hawkes karaktär till en idiot, och att Ben Stiller också fick sig en känga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har ju inte det och däri ligger en stor osäkerhetsfaktor... Jag gick på magkänslan från första gången jag såg den. Vilket kan få "katastrofala" konsekvenser. Blir lätt så med äldre filmår än de allra senaste.

      Ja ett rätt i alla fall! :-D

      Radera
  2. Jag var inte så "lättläst" denna gång, Fyra bröllop blev inte ens bubblare hos mig ;)

    Kul med din femma. Det är en film jag säkert sett tio gånger men aldrig någonsin hela från början till slut.

    Menar du att det finns folk som inte vågar erkänna att dom gillar vissa filmer? Typ Dum och dummare? Det känns som att den borde kunna komma rätt högt på UÅBL, vi är många som är modiga just idag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, visst är det svårt att tajma så att man får se hela "Kan du vissla, Johanna?" Nu för tiden ligger schemat på julafton rätt så det brukar gå bra...

      Jag menar att jag har en känsla av att det finns många filmintresserade som drar sig att skylta med att de gillar simpla och speciellt fåniga komedier. Det är lättare att lista svåra finkulturfilmer. Det är vad jag tror i frågan. Sen behövs höga placeringar för att slå riktigt bra i UÅBL, men det får vi se på måndag hur det blir om... :)

      Radera
  3. Legends of the Fall?! Vad tror du om mig egentligen? ;)

    10. Clerks – Var absolut något av en ögonöppnare när jag såg den första gången men ändå inte bättre än bubblare
    9. Dumb & dumber – Yay! Fast ändå lite förvånande att alla bara verkar gilla den här av Carreys tre års-filmer
    8. Clear and present danger – Meh, lite halvtrist
    7. Trois couleurs: Rouge – Jaha, så det är du och Jojje… Tristast av de tre för min del
    6. Four weddings and a funeral – Charmig när den kom men jag känner att jag lessnat lite på den. Men vem vet, det kanske skulle visa sig superstark vid en omtitt?
    5. Kan du vissla Johanna? – Inte sett
    4. Speed – Yay
    3. Léon – Yay
    2. Reality bites – Mja, avskydde den när den kom. Hade redan lessnat på både Ethan och Winona
    1. Pulp fiction – Känner absolut att jag måste se om innan jag vet vad jag ska tycka, men samtidigt en inte helt oväntad etta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uj uj, Reality bites tråkig? Jag måste se om den för det var så länge sedan. Vem vet den ska kanske in på topp 100? Eller ut från denna Topp 10? Det kan gå åt vilket håll som helst. :-)

      Radera
  4. Jag noterar 3 gemensamma! Man får vara glad för det lilla!
    Och konstaterar också att min herre håller 90-talsfanan högt med "Clear and present...." Snyggt! Den är solid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är Clear and present danger ganska underhållande ändå. Själv måste jag se om True lies, och se den som en komedi. Jag var grymt besviken när jag såg den '94 i alla fall. Cameron och Arnold! Kunde blivit en ny klassiker, men en komedi? Förvirrande var bara förnamnet!

      Radera
  5. 10. Clerks - En besvikelse när jag såg den för länge sen, tyvärr.

    9. Dumb & Dumber - Stabil komedi, men lite ojämn för att bli en favorit.

    8. Clear and Present Danger - Oj, kul och lite överraskande. Inte lika bra som Röd oktober, men dessa Jack Ryan-filmer från 90-talet går att se lite då och då. Gillar Harrison i rollen.

    7. Trois couleurs: Rouge - Inte min favorit i trilogin (blå) och denna sista del var jag nog mest besviken på.

    6. Four Weddings and a Funeral - Typisk brittisk och den funkar fint, även om det inte är någon favorit.

    5. Kan du vissla Johanna? - Hmm, aldrig hört talas om. Fast så brukar jag sällan titta på annat än Kalle Anka på julafton...

    4. Speed - Har lite svårt att förstå att denna är så omtyckt av alla, men visst funkar den för stunden så jag har iofs inga problem med det ;)

    3. Léon - Javisst, trea även hos mig. En mycket bra film.

    2. Reality Bites - What? Who? Jo, jag känner ju till den, men tvåa? Har ju faktiskt inte sett den så det var ett kul tips, tack!

    1. Pulp Fiction - Här var det desto mer givet. Även min etta, så klart.


    Kul med omnämnande av Una pura formalità. Visste inte att du hade sett den. En liten pärla i mitt tycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Una pura formalità har vi faktiskt pratat om i kommentarerna till din 94-lista för länge sedan. Förstår att det är svårt att komma ihåg. Jodå, jag såg den rackaren. Det var min kompis Frans som tipsade mig om den. Den var lite överraskande...

      Speed har en skön feeling. Handlar inte alltid om teknisk briljans eller andra "torra" värden för mig. :-)

      Radera
  6. 8:an oförväntad, 5:an en chock (fast bra film), 1:an fanns ingen annan gissning. Pulp Fiction rockar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo 8:an var kanske lite random. Får väl se om den ramlar ut lika lättvindigt som den kom in. Jag var dock lite överraskad över att inte 5:an kom med på fler listor. Men folk kanske sitter och sliter i klapparna direkt efter Kalle Anka på julafton...

      Blir lite sugen på att se om Pulp fiction nu faktiskt.

      Radera
  7. Har aldrig sett klart Kan du vissla. Hrm störande.
    Inte många överlapp men det är ett bra år med många bra filmer att välja bland.
    Du gissade rätt Ed Wood tog tom hem förstaplatsen hos mig :)
    Har sett alla filmerna förutom Röda filmen men boxen står här hemma och väntar på sin tur.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trikoloren är helt klart duglig fortfarande. JAg såg den nyligen i Decennier och jag visste inte alls om tiden hade sprungit förni den men enj.

      Kan du vissla Johanna? är en innerlig film om sökande efter tillhörighet, vänskap, ålderdom och att kunna vissla Kan du vissla Johanna?. Bra skit. Bygger på en bok av Ulf Stark.

      Radera
  8. Jag var 9 år, inte 11. Chokladasken har jag aldrig övergivit dock, ingen åldersgräns där inte! Min bästa film som 9-åring hade nog blivit Lejonkungen. Såg Reality Bites nyligen, den var mycket bra. Äkta 90 och gud vad jag saknar Ethan Hawke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ao, my bad, my dear. Klart du var nio. Mysigt att du inte överger den. Vissa saker ska vara kvar. Men vad härligt att du kan gå i god för Reality Bites. Jag måste se om den, en av de bästa filmer jag sett "bara på video", dvs inte på bio någon gång. Var lite orolig för att förlora en vän om jag såg om den men kanske skulle chansa på att det går bra?

      Radera
  9. 10. Clerks – Inte sett denna. Kevin Smith är ingen favorit. Känner inget större sug. Hellre tvåan faktiskt som Filmspotting hyllat (på Matty-tiden).
    9. Dumb & dumber – Har nog inte sett den från start till mål nån gång. Kan tänka mig att jag gillar den.
    8. Clear and present danger – Påtaglig fara, eller hur? Är det den med IRA?
    7. Trois couleurs: Rouge - High-five!
    6. Four weddings and a funeral – Har nog sett den nån gång. Charmig var ordet.
    5. Kan du vissla Johanna? – Sorglig. Precis som så har jag nog aldrig sett den från start till mål. Är det inte en novellfilm? Inte fullängd?
    4. Speed – High-five!
    3. Léon – Mmmm, det var för länge sen jag såg den. Borde ha chans att hamna på min lista
    2. Reality bites – Överraskande men ändå inte. Känns som en Henke-film.
    1. Pulp fiction – High-five! Given etta även hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clear and present danger är den om Sydamerika, inte IRA (denna är bättre än IRA-filmen tycker jag).

      Kan du vissla Johanns? är inte en fullängdare nej. 55 minuter.

      Radera