måndag 18 augusti 2014

Top 10 films of 1998


1998 var ett helt ok filmår skulle jag vilja säga. Men egentligen kom det bara en riktigt svinbra film från detta år, så något superår var det inte för mig i alla fall. Det kanske inte gäller för alla och envar. När jag tittar på listan av filmer från året finns där flera som jag tror att en hel del filmälskare gillar men som jag inte håller speciellt högt. Som exempel kan jag direkt nämna att följande tio filmer INTE kommer med på min lista eller mina bubblare: Out of sight, Fear and loathing in Las Vegas, Pi, Lola rennt, The Truman Show, Lock, stock and two smoking barrels, Dark City, Happiness, American history X och Velvet Goldmine.

Årets mest bisarra film var Very bad things. Den hatade jag. Andra kända filmer som jag verkligen inte gillar är Pixar's A bug's life och Adam Sandlers värdelösa film The waterboy.

Årets största positiva överraskning var den helt okända Tarantino-ripoffen Thursday. Blodigt och underhållande som tusan, men filmen slår sig inte in på min topplista.

På topplistan har vi åtta engelskspråkiga samt, håll i hatten, två nordiska filmer.


10. Fucking Åmål (Lukas Moodysson)

Lukas Moodissons debutfilm var rock'n'roll. Bra handling och en fräschör som jag älskade. Har inte sett om filmen sedan 1998. Vid en snabbtitt på några scener från filmen får jag lite dåliga vibbar, men minnet av filmen  är starkt. Broder Daniels musik höjer filmen. Oboy och "juice" är smaskigt!


9. Shakespear in love (John Madden)

Har ingen aning om denna film håller än idag men när jag såg den älskade jag den. Då var den en klar 5/5. Hur är den idag? När jag kollade några slumpmässiga scener fick jag inge vajb alls från filmen. Det känns som att den falnat men någon plats måste den ju ha. Bästa filmen med Gwyneth Paltrow, och Voldemorts lillebror Joseph Fiennes är mycket bra som William själv. Romantiken!


8. Enemy of the state (Tony Scott)

En nervig och mycket solid thriller som växer under andra halvan då vi åter får möta Harry Caul från The conversation. Gene Hackman spelar skjortan av Will Smith och då är Will Smith ändå jättebra. Hon som spelar frun drar dock ner filmen något.


7. Wild things (John McNaughton)

Årets överraskning? Min "guilty pleasure"? Matt Dillon, Kevin Bacon, Neve Campbell, Denise Richards och Bill Murray. Mycket svårt att placera denna film på "sin" plats då jag inte sett om den nyligen, men när jag såg den första gången tycke jag att den var görbra.


6. The Big Lebowski (Coen brothers)

Bröderna Coens klassiker håller för otaliga omtittar men den har inte nått ända upp till högsta betyget hos mig än. Gillar karaktrerna och stämningen men det är något litet, litet som fattas. Jag vet! Visst tittar du på mig nu som John Goodman på bilden?


5. Saving Private Ryan (Steven Spielberg)

Oavsett vad man kan tycka om resten av filmen är inledningsscenerna med landstigningen i Normandie otroligt mäktiga. En scen som förföljer mig fortfarande 15 år efter jag såg filmen är den när en ung amerikansk soldat dödas i närstrid medels kniv. Detta är en otroligt välgjord film.


4. There's something about Mary (Farrelly brothers)

Tala om överraskande filmer... Mycket lustig komedi som satte "pung klämd i dragkedja" på filmkartan. Bara en sådan sak. Den lyckades också föra in alternativ frisyrgelé på densamma. Ben Stiller, Cameron Diaz och framför allt Matt Dillon mycket underhållande i huvudrollerna. Matt Dillon hade ett bra år! Komedier får för lite kärlek på årstopplistor. Jag försöker råda bot på det.


 3. Rounders (John Dahl)

Välspelad och mycket bra thriller om små och lite större skurkar inom pokervärlden. Matt Damon? Matt Damon! Och lite Edward Norton.


2. Rushmore (Wes Anderson)

Wes Andersons andra film är en av hans bästa. Kanske bara slagen av Moonrise Kingdom! Jason Schwartzman och Bill Murry, vilken duo. Stämningen, miljöerna, dialogen, Max Fischer's alla hobbies. Bill Murray. En otroligt trevlig film.


1. Festen (Thomas Vinterberg)

En käftsmäll och knä i magen på samma gång. Såg filmen med kollegan Tom på en visning där flera sällskap lämnade filmen under första halvan. Otroligt intensiv film, men ack så bra. Starkt ämne som givetvis är supersvart, men här behandlas det i en bra balans mellan mörker och humor som ger åskådaren andhämtningsstunder. En film som uppfyllde mig och bevisade att det är värt att vänta på de där riktiga pärlorna. Årets i särklass bästa film. Vad säger de övriga bloggarna om det?


Klart jag har några bubblare också. Filmer som jag hade med i funderingen var följande kvalitetsfilmer: The mask of Zorro, The thin red line och Armageddon. Leathal weapon 4 är inte speciellt bra men den får lite extra nostalgipoäng som en del i serien som jag gillar.

Idag är det blogathon och följande bloggare har också listat sina favoriter från 1998. Listan kompletterad med fler länkar 20:e maj 2016:
Rörliga bilder och tryckta ord
Spel och film
Fiffis filmtajm
Filmitch
Jojjenito
Movies-Noir
Flmr

17 kommentarer:

  1. Bara en skärningspunkt här också i Saving private Ryan, men nu blir jag nyfiken på Festen när både du och Fiffi har med den. Jag har faktiskt inte sett den, ännu en film på listan med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en film alltså? Det är en galen spridning mellan listorna för detta år. Nej, det är ingen ordning på filmerna alls...

      Festen har ett oförtjänt rykte om sig att vara svår. Jag tycker inte att den är så tung som en del säger. Ge den en chans vetja. Det är kanske inte en film du ska välja som fredagsfilm med polarna dock... Se den när du har tid och lust att se något annorlunda.

      Radera
    2. Hej. Kunde inte kommentera på din blogg så jag lägger in mitt svar här istället:

      Schysste lista. Enda film som överlappar är Saving private Ryan och den känns ju tämligen given på en topp-10 från 1998.Armageddon hade jag med som bubblande underhållande popcornsfilm. En 3-4 filmer på din lista har jag inte ens sett (3,6,7,9). Konstigt år detta, svårt att få grepp på filmåret. I slutändan tycker jag det är ett svagt år.

      Radera
    3. Hoppade över till Magnus lista och han har ju helt rätt i att Dark City & American History X skall finnas högt upp på denna årslista.

      Radera
    4. Jag har sett båda men blev inte så förtjust i någondera av dem. Men så hade jag hört mycket gott om dem före jag kom till skott, så gick jag nog ner mig i förväntningsträsket.

      Radera
    5. Håller helt med om att det var ett svagt år. Har du inte sett Sommardåd kan jag verkligen rekommendera den. :-) Klart annorlunda. Festen ligger på listan över filmer att se, helt klart! :-)

      Radera
    6. Apt pupil? En thriller av Bryan Singer? Najs. Ska kolla upp den vid tillfälle. Tack för tipset.

      Radera
  2. Vilken härlig lista, jag skulle aldrig ha kunnat gissa din topp 5. Den enda film jag var säker på att få se på listan var Big Lebowski.

    Med tre filmer som vi båda tagit med känns 1998 som nåt slags rekordår för just överlapp och jag håller med dig, det var inget jättestarkt filmår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är tre filmers överlapp ett rekord? Har inte tänkt på det. Har vi så olika filmsmak? Hoppar över och kollar vilka överlappen är.

      Radera
    2. Vi har jätteolika filmsmak. Du tycker inte om Movie 43. Jag tycker inte om Katherine Hepburn.

      Radera
    3. Hehe. Jasså såpas? Jag ogillar inte Movie 43. Första segmentet är hysteriskt kul. Sedan måste du sluntit på tangenterna. Det går väl inte att inte älska Susan/Linda/Tracy/Amanda...? Katharine Hepburn. Du borde lära dig hennes namn åtminstone! ;-)

      Radera
    4. Det gick av bara farten, jag vet att hon stavas med a fast hon är en överskattad dam ;) Dessa två exempel var dom enda jag kom på efter att ha funderat i över tre minuter så så himla olika smak har vi kanske inte. Måste få in dig på psykologisk skräck och slashers bara ;)

      Radera
    5. Du kan ju försöka om du vill...

      Radera
  3. Betar av i ordning:
    10 Inte sett
    9 Kommer knappt ihåg omtitt kanske?
    8 Check
    7 Jodå helt ok thriller kanske möjligen listplats vid en omtitt
    6 Check The Dude rules!!
    5 Somnade på bio och vaknade upp lagom till knivscenen som är stark
    4 Check :)
    3 Ok men Malkowich överspel - jeeeesus
    2 Wes Anderson brrrrrr har sett filmen och kan dock erkänna att dansscenen i slowmotion mot slutet var bra.
    1 Oh ja skön men samtidigt rolig ångest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shakespear in love har nog runnit ut vid det här laget. Se hellre om Wild things...

      Festen skön och rolig? Japp, check på den.

      Radera
  4. Festen, alltså? ;)

    Och ja, jag kan absolut förstå Wild Things som en guilty pleasure, tycker den är rätt häli! Men du är alltså inget större fan av Truman?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är den häli!

      Nä, jag fattade inte Trumans storhet. Fast jag undrar just om jag sett hela filmen. Oklart. Nej, den gjorde inget starkt intryck.

      Radera