söndag 8 maj 2011

Top 10 films of 2010

 

Här kommer äntligen min lite lätt försenade Topp 10-lista från 2010. Jag har sett drygt 65 filmer och vaskat fram de tio bästa filmerna jag sett från 2010. Mycket nöje...

Uppdaterad den 24:e mars 2014, adderat Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 på plats 3 och tog bort Remember me från listan.



Ytterligare en överraskning. Detta är inte en romantisk komedi. Anne Hathaway imponerar.




Underhållande.





Mästerligt slut på trilogin.




Intressant. Jesse Eisenberg vinner över Michael Cera.




Nolans drömfilm är drömlikt fantastisk. 




Mest underhållande från 2010. Nic Cage och Chloe Moretz kickar ass.




Aronofsky levererar igen. Nathalie Portman vinner oscar, men Mila Kunis är charmigare.




3. Harry Potter and the Deathly Hallows, part 1

Den bästa Harry Potter-filmen växte något otroligt vid andra titten. Långsam och fokuserad på karaktärsutvecklingen är detta lugn inför avslutningens storm briljant.




Långsam vacker thriller. Oliiidligt spännande. Teardrop möter sitt öde utan att blinka.





Obehaglig. Förunderlig. Vemodig. Fantastisk.

   




Hedersomnämnanden: Remember me, Red, Blue Valentine, Greenberg, Restrepo och Edge of darkness

14 kommentarer:

  1. Never let me go som etta? Lite förvånande men en helt värdig vinnare. Den växer hela tiden :)

    En jättebra lista rätt igenom tycker jag, även om jag inte håller med om Toy story 3 ;)

    SvaraRadera
  2. Tack. Har inte sett Tron Legacy än. Inte heller den första. Kanske sen.

    SvaraRadera
  3. Bra lista även om jag kanske inte håller med om alla filmerna. I ärlighetens namn skulle jag ha svårt att skrapa ihop en lista på 10 riktigt bra filmer från 2010 men å andra sidan har jag inte sett allt. Never let me go & Winters bone är två filmer som verkar intressanta. Remember me har jag hört mkt gott om.

    SvaraRadera
  4. Javisst var det ett ganska svagt år? Både Coens och Woody Allen underpresterade.

    Never let me go och Winter's bone måste du se. Tyvärr kan du nu inte se dem utan höga förväntningar...

    Remember me, Blue Valentine och Rabbit hole är alla hyllade av filmbloggarkollegorna. Bra filmer alla tre, på olika sätt.

    SvaraRadera
  5. Imponerande med 65 sedda filmer. Själv ligger jag på runt 35. Men jag har inte heller prioriterat nyare filmer heller.

    Gillar listan och av de jag har sett har jag inget att säga emot, förutom Scott Pilgrim som återfinns på min tio sämsta-lista.

    SvaraRadera
  6. adde: varför gillade du inte Scott Pilgrim? Var det något speciellt du störde dig på?

    SvaraRadera
  7. Det var som att sitta och titta på når någon annan spelar tv-spel. Inte så värst roligt i längden.

    Mer här:
    http://addepladde.wordpress.com/2011/02/25/scott-pilgrim-vs-the-world-2010/

    SvaraRadera
  8. Är också grymt imponerad av 65 filmer, så uppdaterad lyckas jag aldrig hålla mig och särskilt många av de här har jag fortfarande inte kommit till. Men Kick-Ass bättre än Inception? Inte en chans...

    SvaraRadera
  9. Sofia: Hehe, jodå, någon personlig favorit måste man väl få ta med högt upp på dessa listor? Kick-Ass kom nästan högre än Black swan! Det är svårt att välja mellan spännande, berörande eller överraskande kontra roliga och underhållande filmer.

    SvaraRadera
  10. Damn that Sartre and his choices! ;)

    SvaraRadera
  11. Då ska vi se. Intressanta val och endast tre av dina filmer kom med på min topp tio. De var Toy Story 3, Inception och Never Let Me Go.

    Remember Me, Love and Other Drugs samt Scott Pilgrim vs the World har jag inte sett. Förstnämnda är nog den som skulle kunna tilltala mig mest av de tre.

    The Social Network var inte dålig, men jag blev inte överväldigad. Kick-Ass hade sina moment, men inte mer än en stabil trea för min del. Black Swan gillade jag, men slutet inte lika mycket, tyvärr. Winter's Bone var också bra och jag gillade verkligen Jennifer Lawrence. Höll dock inte riktigt ända in på listan ;)

    Du har redan sett mina favoritfilmer - 2010, men ändå...

    SvaraRadera
  12. Movies - Noir: jo jag har läst din intressanta lista. Tämligen lite överlapp, men jag har en känsla att även om vi tycker lika om några filmer så väljer vi ganska olika filmer som vi vill se.

    Scott Pilgrim är tex en film som jag kan se om och om. Den bygger på en serietidning, är filmad på ett serietidningliknande sätt (poff, pang!), har en rapp och lustig dialog och innehåller ett gäng bra yngre skådisar med Michael Cera i spetsen. Det är en film som faller mig i smaken.

    Jag hade med filmer som The social network och Winter's bone istället för Shutter Island och The ghost writer, båda filmer som jag upplever saknar "hjärta", "själ", "personlighet" eller något åt det hållet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scott Pilgrim har en del tipsat om, så inte helt omöjligt att jag tar en titt. Men som du vet är jag inte så svag för serietidningar, superhjältar och liknande ;)

      Jag har full förståelse för dina val. Vissa filmer gillar man helt enkelt mer än andra. Det kan vara de små grejerna som är avgörande, som t.ex. en skådespelare man gillar, musiken, om man kommer in i filmen på rätt sätt osv.

      Radera
    2. det andra du nämner där är helt sant då det gäller mig.

      Nej, Scott Pilgrim är nog inte din grej.

      Radera