torsdag 8 mars 2012

Top 10 films of 2011




Här kommer äntligen min lite lätt försenade Topp 10-lista från 2011. Jag har sett drygt 50 filmer och det finns fortfarande osedda filmer som kanske kunnat slå sig in på listan, men man måste dra ett streck i sanden någon gång som de säger. 2011 var ett mycket bra år. Här är min något förlängda lista. Mycket nöje...

Reducerad till en ren topp 10 den 24:e mars 2014.




Kevin Smiths överraskande avsteg från grabbiga komedier. En uppgörelse med den religiösa fundamentalismen i mellanvästern.


Inte en laserpistol så långt ögat når, men en exakt kopia av Jorden upptäcks ute i rymden. Årets stora överraskning, en tänkvärd, lågmäld science fiction av allra bästa slag.


Årets sportfilm som inte ens handlar om sport. Brad Pitt är riktigt, riktigt bra. Jag trodde aldrig att jag skulle säga dessa ord... 


7. Drive
Långsam 80-talsinfluerad spänningsfilm som fullständigt exploderar i våld under andra halvan, och det är gööörsnyggt.


Woody Allens bästa på många år är en av årets mest romantiska och roligaste komedier.


Ett experiment som gick hem? Detta är årets mest romantiska svartvita stumfilm. Jean Dujardin. Bérénice Bejo. Fantastiska skådespelarinsatser. 


Ett långsamt knytnävsslag i mellangärdet och Michael Shannons tour de force skådespelarinsats kommer stanna i mitt huvud länge.


Flera knytnävsslag i magen. Otroligt spännande film och Elizabeth Olsens mångfacetterade tolkning av Martha, Marcy May och Marlene förföljer en.


2. 50/50
Årets drama. Joseph Gordon-Levitt leder en fantastisk ensemble, med eller utan hår.


1. Shame
Michael Fassbender. Carey Mulligan. En tung film om ett känsligt ämne. Underbart skådespeleri. Perfektion.



Det gjordes så många bra filmer 2011. Jag vill se om flera av filmerna och då kommer listan kanske ändras på flera platser. De filmer som nästan kom in på topplistan och därmed får ett hedersomnämnande är; Certified copyMeek's cutoffTinker tailor soldier spyThe descendants, The ides of March, Crazy.Stupid.Love, En gång i Phuket, Harry Potter and the deathly hallows, part 2, The guard, The future, Sleeping beauty och Super 8.

24 kommentarer:

  1. Kul lista, inte helt olik hur min kunde ha sett ut (bortsett från att jag drar gränsen för 2011-film lite annorlunda än du). Några av dina toppfilmer har jag på 10-20, men skillnaderna där är hårfina och handlar mest om smaken för dagen.
    Jag är lite sur på att jag ännu inte lyckats se Take Shelter, Meek's cutoff och Another Earth. :( Antar de kommer på DVD vad det lider. The Artist får jag i alla fall se snart, alltid något

    Och du borde verkligen se Beginners, Hanna och Harry Potter! Ides of March och Crazy, Stupid Love och Super 8 är bra, men inte omistliga.

    SvaraRadera
  2. Jessica: tack, det var kul att sätta ihop listan.

    Jag måste uttryckt mig ruttet, de övriga tio filmerna är de som just missade att slå in sig på topp 15, dvs de är de som intar plats 16-25, fast inte rangordnade... Jag måste förtydliga texten lite... :-)

    Eller menar du att jag borde se om filmerna? För att ge dem chansen vid en andra titt att slå slig in högre på listan. Så är det i alla fall med filmer som tex The ides of March (var trött när jag såg den), Beginners (inte på humör), Hanna (som Frans hyllar men som jag inte såg storheten i) osv...

    SvaraRadera
  3. Nu har jag uppdaterat den avslutande texten något...

    SvaraRadera
  4. Jessica: lätt hänt, att läsa slarvigt. Ännu lättare hänt att skriva otydligt... :-)

    Du har en trevlig liten trilogi att se fram emot. Värm upp med Meek's cutoff och sug i dig av Michelles starka kvinnaporträtt. Fortsätt sen med Take shelter där Michael Shannnons galenskaper balanseras av ännu en stark kvinna, spelad av Jessica Chastain. Avlsuta med Another Earth som i princip bärs på sina axlar av Britt Marling. Tre härliga filmer, tre härliga kvinnliga skådespelarinsatser.

    SvaraRadera
  5. Cool lista och tips på flera filmer som jag ännu inte sett :) Tack!

    SvaraRadera
  6. Fiffi: cool, jag vet int. Jag känner att den kanske blivit lite pretentiös. Men detta år var de flesta bra filmerna seriösa och ofta tunga filmer... Jag saknade några riktigt bra "dumma" komedier! Antar att Crazy. Stupid. Love. kom närmast.

    SvaraRadera
  7. Vad kul att se att det finns bloggare som tar sig tid att göra sådana här listor! Det öppnar verkligen ens ögon, särskilt som jag av någon outgrundlig anledning fått för mig att 2011 varit ett ovanligt tråkigt filmår ...

    Shame har jag velat se länge nu, men smått isolerad i utlandet med en sambo som känner sig lite tveksam till en film om sexberoende har en tendens att skjuta upp planerna. I vilket fall åker ju ytterligare fem filmer upp på "att se"-listan efter att jag läst detta inlägg!

    Melancholia får inte ens ett hedersomnämnande ser jag?

    Jag tog mig friheten att lägga in en länk hit på http://filmscore.se/. Keep it up!

    SvaraRadera
  8. Oliver: Kul att du tittade in hos mig och Välkommen.

    Angående Melancholia så är det så illa att jag inte har sett den än. det är några filmer som jag inte orkade vänta in som kanske kunnat slå sig in. Samma sak med A separation tex. Jag kommer dock på undersidan Listor försöka ha uppdaterade Top 10-listor där jag tillåter mig addera filmer som ses senare än när den ursprungliga listan skrevs.

    Jag tackar för länkningen och lägger till din länk hos mig också.

    Hoppas att du sett att jag också bloggar lite om musik, inte filmmusik specifikt men musik i allmänhet.

    SvaraRadera
  9. Tragiskt nog har jag inte sett en enda men de verkar ju bra allaihopa. Jag har midnight in paris pa dvd tror jag, det far bli nasta film nar andan faller pa.

    SvaraRadera
  10. Tragiskt? TRAGISKT? Nej, du har ju en massa goa stunder framför dig! Kanske ett nytt månadsprojekt a la ditt John Cusack-maraton?

    Mycket nöje med Woody, Owen, Marion, Ernest, Pablo, Salvatore, Thomas Stearns och alla de andra...

    SvaraRadera
  11. Kul läsning! Du drar upp min besatthet ännu mer att se Shame nu, när du listar den som 1:a. Det är förra årets typ 2:a-3:e mest intressanta film på pappret för min del, men den kom aldrig på bio i min del av Sverige inom typ en 20-milsradie och när jag väl tänkte ta tåget och se den i Gävle så slutade den gå där.

    Nu sitter jag här hemma och har fortfarande inte sett den men kommer göra det så fort ett acceptabelt tillfälle ges. Ämnet, skådespelarna, musiken, miljön och regissören lockar mig främst, så ska bli spännande att se hur jag tycker att det utförs. Är egentligen bara den och Hugo som jag grämer mig över att inte ha sett ännu från 2011.

    Kul att du också gillade Take Shelter, som jag tyckte lika bra om själv ungefär. Certified Copy, Another Earth och Meek's Cutoff är de jag har kvar att se här och de två sistnämnda hade jag knappast ens hört talas om i sådana här sammanhang, så ska bli intressant att se vad jag själv tycker. Men vi verkar ha ganska lika filmsmak.

    SvaraRadera
  12. Kul att du tittade in Jimmy. Alla tre du listar där är långsamma filmer, men det är väl ok hoppas jag? Jag ser fram emot att se vad du tycker om en film som Another Earth.

    SvaraRadera
  13. Jag är ofta en ganska ihärdig försvarare av långsammare filmer, när omgivningen oftast bara vill uttrycka hur de höll på att somna eller att handlingen inte är intressant för att det går långsamt.

    Man får ju tycka så, men jag tycker att om man sätter sig ner och ser en film så ska man ge den en chans och inte tänka på annat. Blir man trött så har man antagligen sovit för lite eftersom det känns mer intressant, eller också har man en oförmåga att hitta ett intresse i filmen ämne (snarare än att säga att det är filmens fel att den är ointressant, hehe).

    Med det i åtanke kom jag att tänka på en film som gick på Stockholms Filmfestival 2009 tror jag det var - Soí Cowboy, av en brittisk regissör. Den var både allvarlig, intressant och framför allt extremt långsam, men så till den grad att jag tyckte den var förbannat fyndig och smart just därför, eftersom det passade handlingen. Den drev verkligen tittarna till att känna samma sak som karaktärerna gick igenom.

    En film som rekommenderas! Fick toppbetyg av mig just för att den överraskade med det annorlunda tillvägagångsättet. Majoriteten av de som såg den i biografen satt dock och svor högt över tempot. Trevligt minne, haha!

    Ja, Another Earth ska jag försöka se inom kort. Så får du försöka ta och se Melancholia. Ska själv se om den snart då förutsättningarna inte var bra när jag såg den senast (trött) men den gav intryck som tusan ändå och kommer nog stiga ett antal placeringar på min lista. Jävligt vacker film!

    SvaraRadera
  14. Jag såg The limits of control på filmfesten för några år sedan och den testade just "limits" då det gällde denna filmtittares tålamod. Jag gav den ett lägre betyg, men sen har den växt efter att jag "behandlat" den i bakhuvudet...

    SvaraRadera
  15. 2, 7 och 12 har jag sett så jag misstänker att jag har en del att se fram emot. Inget fel f.ö på långsamma filmer bara man är på rätt humör.

    SvaraRadera
  16. filmitch: absolut inget fel på långsamma filmer, på rätt sätt och vid rätt tidpunkt...

    SvaraRadera
  17. Ah, den har jag på dvd hemma men har inte kollat in den ännu. Får göra det då. :)

    SvaraRadera
  18. Jimmy: Ok, gör en stor kanna kaffe! :-) Allvarligt talat så är det en mycket intressant film, nästan drömlik eller hypnotisk kanske...

    SvaraRadera
  19. Som du sett har jag nu startat min Topp Tio-genomgång per år. Här hittas 2011.

    Tänkte titta på din lista och kommentera lite:

    15. The Tree of Life - Visuellt mycket bra, storyn hade mer att önska. 3/5 alt. +3/5

    14. Certified Copy - Har inte sett, men titeln "Möte i Toscana" känner jag till. Filmen är från 2010 (IMDb), men du kanske går efter när filmen hade svensk premiär ?

    13. Meek's Cutoff - Inte sett, men vet att det är en del som gillar den.

    12. Tinker Tailor Soldier Spy - Bra på många sätt och vis, men även lite tråkig och inte så spännande som jag hade önskat. 3/5

    11. The Descendants - Jag ville verkligen gilla denna, men något tog emot. Gillade den stundtals och kan höjas vid omtitt. +3/5

    10. Red State - Ej sett, men vet att flera gillar den. Lite tveksam till ämnet, men kanske värd en titt...

    9. Another Earth - Ej sett. Hörde talas om den här inne hos dig faktiskt. Kanske ska ses.

    8. Moneyball - Håller med dig, Brad Pitt är riktigt bra och jag trodde inte heller jag skulle få säga det. Filmen är även den mycket, mycket bra. #2 på min lista. +4/5

    7. Drive - Jag gillar den mycket, som de flesta gör. Man har lyckats med det mesta. #1 på min lista. +4/5

    6. Midnight in Paris - Mysfilm som jag gärna ser om (trots två tittar). Kan nog höjas lite till. -4/5

    5. The Artist - Mycket trevlig film som jag inte kunde sluta tänka på dagarna efter att jag sett den. Ser fram emot omtitten. -4/5 alt. 4/5

    4. Take Shelter - Håller med, Michael Shannon gör en oförglömlig prestation och filmen är elektrisk. Ryser nästan bara jag tänker på den. En av årets bästa. #3 på min lista. 4/5

    3. Martha Marcy May Marlene - Elizabeth Olsen är riktigt bra (min favorit bland de kvinnliga prestationerna från året) och likaså är filmen klart bra. #5 på min lista. 4/5

    2. 50/50 - Ett jobbigt ämne om cancer som gör att jag liksom vill glömma filmen. Men med en lyckad balans av drama och komedi som jag inte trodde de skulle lyckas med. Kunde lika gärna varit med på min lista. 4/5.

    1. Shame - Jag gillar verkligen mycket med den här filmen, inte minst Michael Fassbenders prestation och de inledande tio minuterna. Något saknas dock. #10 hos mig. 4/5.

    Här hittas min lista för 2011.

    SvaraRadera
  20. Movies - Noir: Wow, vilket maffigt svar. Låt mig kontra:

    15. Tree of life. Har inte växt sen jag såg den, men snygg och man får ge Malick cred för ambitionerna.

    14. Certified copy. Bra, men nästan förstörd för mig pga Voddler-strul. Du har rätt, jag har slavrat in den på fel lista. Antagligen för att den ligger på mångas 2011-listor. Jag går i princip efter imdb. Enda undantaget skulle vara för filmer som endast visats på någon enstaka festival men gått upp på vanlig bio (i något land) ett senare år. Jag får flytta denna film till 2010...

    13. Meek's cutoff - en film som likt Take shelter stannar vid dig en lång stund. Och eftersom du gillar Take shelter säkert kommer gilla.

    12. TTSP - Tråkig eller långsam, inte spännande eller krypande spänning? Men framför allt otroligt snyggt filmad. En film jag skulle vilja se om.

    1o. Räds ej ämnet! Vilket ämne förresten? Se den. Den är något annorlunda.

    9. Stark rekommendation. Hade kommit högre de flesta andra år.

    7. Känns som jag undervärderat den, eftersom alla hyllar den än mer. Ska ses om...

    4-1. Instant classics!

    SvaraRadera
  21. 10. Till skillnad från M-Noir så är jag inte tveksam till ämnet. Tvärtom. En uppgörelse med den religiösa fundamentalisen i mellanvästern låter som min kopp te. Jag har alltså inte sett denna.
    9. Ja, den verkar intressant. Inte sett. Ibland kan jag sakna laserpistoler i lågbudget-sf.
    8. Ay, yes. Kan ha varit årets överraskning med tanke på att mina förväntningar inte var så höga.
    7. Hehe, hisscenen.
    6. Räckte inte riktigt till för att komma in på min lista.
    5. Se 6.
    4. Såg den helt ensam på minsta salongen på Zita. Bra förutsättningar kan man säga.
    3. Ja, jag ska se den. Nån gång. ;)
    2. Inte sett.
    1. Se 2. ;)

    En kul lista med Red State som bra tips tror jag. Den hade jag helt missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska se Red State, Jojje, speciellt efter Tusk vi såg igår...

      Another Earth är en annan film jag är överdrivet förtjust i. Jag tror inte att jag är representativ men den är fasen bra alltså.

      Och så har du inte sett 1-3. Hmmm, hur planerade du filmfestivalen det året tro? Jag såg dem alla tre på festen. Vilken trio. Wow. Går det att se dem i en sittning, ett maraton? Nä, jag tror att både MMMM och Shame är filmer som ska ses och sedan behöver en liten insmältningsperiod. 50/50 är däremot en riktigt varm film, lika lätt att ta in som tungt ämne den behandlar... :-D

      Radera
  22. Vi finansierar personer som har projekt men saknar resurser för att genomföra dem mellan 3 000 och 10 000 000 euro.
    -------------------------------------
    * Ekonomiskt
    * Inteckningslån
    * Investeringslån
    * Autolån
    * Konsolideringsskuld.
    * Kreditlinje
    * Andra inteckning
    * Köp av kredit
    * Personligt lån

    Kontakta oss:
    E-post: Axabanquebelge@outlook.fr
    Whatsapp-nummer: +33780725269

    SvaraRadera