onsdag 5 juli 2017

Top 10 films of 1974


Jag hade inte så många filmtitlar från 1974 att välja på så jag har sett ikapp på en drös filmer från året. Fört och främst var det lite crazy kaos i huvudet när jag hoppade från fjorton sedda Marvel Cinematic Universe-filmer i rask följd till ett gäng filmer från 1974. Stilen på hur man gjorde film "back in the days" var annorlunda minst sagt. Men när jag väl kom in i stilen fann jag flera riktigt schyssta filmer. Jag gillade framför allt actionfilmerna jag såg mer än förväntat. De är riktigt bra men också tämligen daterade. Revyer på dessa 1974:or kommer inom kort här på bloggen.

Oscarn för bästa film gick till The Godfather: Part II i kamp med The conversation, Chinatown, Lenny Bruce och The towering inferno. De Niro vann oscarn för bästa manliga biroll för Gudfadern och Ingrid Bergman vann för bästa kvinnliga biroll från Orientexpressen. Coppola vann regi för Gudfadern. Chinatown och Gudfadern vann priserna för manus.



Topp 10 från 1974




10. Mr. Majestyk (Richard Fleischer)

Bronson är hård som enträgen melonodlare som råkar ut för både traktens rassar och en bona fide assassin. En av de häftigare biljakterna jag sett.



9. Dark star (John Carpenter)

Corny "hemmagjord" sci-fi av John Carpenter och Dan O'Bannon. Kul för stunden och intressant på grund av sin plats i filmhistorien då O'Bannon kom på storyn till Alien under denna film...



8. The towering inferno (Johnm Guillermin)

Klassisk katastroffilm från sjuttiotalet med idel stjärnskådespelare. Lite långsamt men klart engagerande och mer brutalt än förväntat.


7. The taking of Pelham One Two Three (Joseph Sargent)

Skrikig järnvägscoordinator överröstar både Walte Matthaus polis och Robert Shaws grymma skurk.



6. The man with the golden gun (Guy Hamilton)

Jag rankade denna som den näst sämsta Bond-filmen genom tiderna, men vad gör det? Bond är Bond är Bond.



5. Deah wish (Michael Winner)

Charles Bronson i klassisk thriller. Våldsspiral i New York City. Några år före The Warriors kom ut. Intressant tidsdokument där dagens vapenbegränsningsdebatt ställs på sitt huvud.



4. Chinatown (Roman Polanski)

Jack Nicholson är utsökt i denna neo-noir. Dallrande varmt och en tajt historia som sitter kvar i sinnet långt efter titten. "Forget it, Jake. It's Chinatown."



3. Murder on the Orient Express (Sidney Lumet)

Ett underbart kammarspel pennat av Agatha Christie och iscensatt av mästaren Sidney Lumet. Filmen kryllar av kända skådespelare som spelar över allt vad de orkar. Perfektion. Ingrid Bergmans svenska missionär är allra mest roande.



2. The conversation (Francis Ford Coppola)

Bästa filmen från året av Coppola? Ne,j inte riktigt men denna är vass. Gene Hackman i rollen som Harry Caul och bästa fina John Cazale som Stan. Stilbildande film.



1. The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola)

Går inte att bortse från Coppolas episka maffiasaga. Del två har de högsta topparna men är också mer ojämn än ettan. Väldigt bra oavsett. Bästa fina John Cazale som Fredo.



Bubblare:
- Young Frankenstein (Mel Brooks)
Jätterolig lite här och där men känslan är att det kanske var roligare på papperet ändå.

- Blazing saddles (Mel Brooks)
Utan nostalgikänslor har denna svårt att konkurrera. Fasligt ojämn, några otroligt roliga skämt och sekvenser men också en hel del fars och "drutta på ändan"-humor.




Hoppa nu över och läs andra bloggares topplistor från filmåret 1974...
Fiffis Filmtajm
Movies-Noir
Filmitch
Flmr
Jojjenito
Film & Media (kanske?)

6 kommentarer:

  1. 10. Visst ska melonodlaren Mr. Majestyk vara med :)

    9. Såg denna för länge sen, men det var lite kalkonvarning över den minns jag.

    8. Ja, lite lång är den allt, men gillar den och ser om den med jämna mellanrum när man känner för lite gammal hederlig katastroffilm.

    7. Mycket trevlig 70-talare som är given på listan.

    6. Aha, lite överraskande, men kul. Inte någon av de bästa Bond-filmerna, det håller jag med om. Men finns ett par andra som är klart sämre i mitt tycke (looking at you, Brosnan).

    5. Bronson är aldrig fel och denna gillar jag helt klart. Intressant att den var så aktuell då och egentligen är det än idag. Vissa saker behövs Bronson för...

    4. Håller med, finns mycket bra med denna film och den är given på listan.

    3. Gillar den också, även om den inte tar sig in på min lista. Klart trevligt deckarmysterium.

    2. En klassfilm är det allt. Blir alltid sugen på att se den igen, trots att jag sett den ett par gånger. Växer för varje titt.

    1. Håller fullständigt med dig. Inte lika jämn och bra som ettan (och utan Brando som Gudfadern får man inte glömma), men riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dark Star är en kalkon! Men lustig i alla fall och den har en liten del i Alien-sagan. Placeringarna 6-10 var svårplacerade, de är nästan helt lika för detta år. Mr Majestyk kunde nog legat högre.

      Även en dålig Bond-film har högt underhållningsvärde plus att som del i en serie är den mer värdefull för mig än en enskild film utan "kompisar".

      Radera
  2. Fyra överlapp starkt filmår måste jag säga. har inte sett Avlyssningen - än

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du Avlyssningen i tips från mig i utbyte för tipset om Black Christmas! :-)

      Radera
  3. Ja, nu lever vi i framtiden. Listan på plats.

    Dark Star. Intressant, den kanske jag borde ha sett men den dök aldrig upp eller så ratade jag den. Minns inte. Tror jag kan ha svårt för sci-fi-komedier.

    Orientexpressen överraskande högt men jag hade å andra sidan The Towering Inferno som tvåa så det jämnar väl ut sig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framtiden är här. Och här. Och här. Här.

      Har uppdaterat med din länk! :)

      Dark Star är inte en film som "måste ses", men den är en kul del av filmhistorien!

      Jag känner att jag kanske var lite för snäll mot Orientexpressen... men så blir det ibland. Lyssnade på magen. :-)

      Radera