onsdag 5 april 2017

Top 10 films of 1977



Lite oscarsinfo från galan våren 1978. Bästa film 1977 blev Woody Allens Annie Hall som också vann bästa kvinnliga skådespelare i Diane Keaton. Dessutom vann Woody både bästa regi och bästa manus. Annie Hall blev därmed årets oscarsfilm skulle man kunna säga. Bästa manliga huvudroll vanns av Richard Dreyfuss, inte för Närkontakten utan för filmen The goodbye girl. Närkontakt av tredje graden vann för sin del en statyett för bästa foto. Den lilla rymdfilmen Star Wars vann sju oscars i de lite mindre ståtliga kategorierna inklusive musik (John Williams), editering och en Special Achievements Award för sound effects. Den var också nominerad i ytterligare fyra kategorier inklusive bästa film, regi och manus.

Jag har under de senaste dagarna bloggat om ett antal filmer från 1977. Ingen av dem fick mig att jubla fullt ut men de flesta var ändå bättre än ok. Betyg 3/5 ger jag till filmer som har något utöver det vanliga och som jag gärna rekommenderar. Det kan vara på grund av att det är en bra film helt enkelt men det kan också räcka att den har något speciellt, som en skådespelarinsats, en nymodighet i filmformatet eller en skön feeling. Några av de nyligen sedda slog sig trots allt in på min lista.



Topp 10 från 1977




10. Close encounters of the third kind (Steven Spielberg)


Klassisk sci-fi från mästaren Spielberg. Richard Dreyfuss bra i huvudrollen i filmen som är klart bäst under första tredjedelen.



9. That obscure object of desire (Luis Buñuel)


Smått surrealistisk film från mästaren Buñuel om ojämlikt kärleksförhållande mellan äldre rik man och ung fattig flicka. Extra krydda att Buñuel lät två olika skådespelerskor med helt olika temperament och auror spela Conchita. Kanske mer intressant än känslomässigt bra.



8. The duellists (Ridley Scott)


Skön stämning i kapabel regissörs debutfilm. Helt hysterisk handling som bygger på verkliga personer och händelser. Jag utmanar DIG!



7. A bridge too far (Richard Attenborough)


Mycket trovärdig storfilm om den kända Operation Market Garden från WWII. Många fina skådespelare i episk film.



6. Slap shot (George Roy Hill)


Något av ett nostalgival. Paul Newman är cool och bröderna Hanson är ikoniska. Humor blandas med drama på typiskt sjuttiotalsvis. Slaskigt och urvattnade färger. Men det är så det ska va när det är 1977, Vår tid nu.



5. Saturday night fever (John Badham)


Riktig bra dramafilm om ungdomar i Brooklyn under discoeran. En film som dröjer sig kvar i huvudet efter titten. John Travolta underbar på dansgolvet.



4. Suspiria (Dario Argento)


Otroligt snygg och häftig skräckis. Fasansfullt snygg. Den är så snygg och röd att du skriker ut i salongen! För att den är snygg helt enkelt.



3. The spy who loved me (Lewis Gilbert)


En av de första filmerna jag såg på bio och jag kommer fortfarande ihåg när pappa tog med mig för att se filmen på sommarbion i Skärhamn. Kan det varit på sommarlovet 1978 tro? Pappa körde "racer" med bilen på de små vingliga vägarna hem till sommarstugan. Jag har varit ett Bond-fan sedan dess. En av de tio bästa Bondfilmerna dessutom.



2. Annie Hall (Woody Allen)


Briljant manus, dialog och skådespeleri. Diane Keaton skapade inte bara en ny klädstil, hon var den första kvinnliga skådespelerskan sedan Katharine Hepburn som hade det där extra, det där svårdefinierade extra. Det gudomliga. Vilken tjej! Woodys bästa film... eller på hans topp 10 i alla fall.



1. Star Wars (George Lucas)


Både en nostalgisk favorit och en film som jag fullkomligt älskade när jag såg om den nyligen. Stämningen, äventyret, den fantastiska utflykten in i fantasins land. May the force be with you!









Bubblare: Bröderna Lejonhjärta, Sorcerer, Eraserhead

Några tappra få bland filmspannarvännerna har också listat sina favoriter från filmåret 1977. Hoppa nu över och njut av deras listor vetja:
Jojjenito
Movies-Noir
Flmr
Filmitch
Absurd Cinema
Filmfrommen
Fiffis Filmtajm

16 kommentarer:

  1. Åh, the duellists verkar ju härlig, måste ses. Suspiria var på se-listan men hanns inte med... Skönt med star wars på topp, den är ju fin-fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhh, Star Wars såg jag dessutom häromåret och den stod upp. Är fortfarande fantastiskt bra.

      Suspiria är den mer unika filmen om du väljer mellan den och The duellists. :-)

      Radera
  2. 7 fina överlapp min bäste herre!
    Great minds...igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Vi har som det verkar sett ungefär samma filmer från året...

      Radera
  3. Ingen aning hur min lista skulle se ut, men jag skulle gissa på fyra överlapp:
    Närkontakt, Susperia, TSWLM och Star Wars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt. Det är på håret att Närkontakten kommer med på min lista. Är den högre upp på din lista (om en sådan skulle finnas)?

      Radera
    2. Oklart. Den ligger längst ner av de fyra ovan iaf.
      Jag har för dålig koll på vilka andra filmer som kom 1977.

      Radera
  4. Close Encounters har jag med men högre och jag gillar slutdelen. Jag fick den där melodislingan på hjärnan minns jag när såg filmen som barn. Dessutom gick jag omkring i plugget och gjorde rörelsen med handen. Mer nostalgi kring den filmen än SW för mig. Jag tror det beror på att mina föräldrar var i USA och såg den på bio där och sen visade den för mig.

    Ser de inte lite fjolliga (får man säga så?) ut de där duellisterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nostalgikänslorna kan göra underverk för filmer. Star Wars älskades under uppväxten men när jag såg om den häromåret var den bättre än vad jag kom ihåg!! Den gick till och med om The empire strikes back.

      Närkontakten såg för första gång i Decennier och utan nostalgikänslorna som stöd var den ganska ojämn och den kändes som kraftigt överskattad.

      Duellisterna ser lustiga ut på bilden, men filmen är oväntat brutal i duellerna. Låt dig inte luras av bilden helt enkelt.

      Radera
  5. 10. Close Encounters of the Third Kind - Lite överraskande att hitta den så långt ner på din lista, men jag förstår dig. Har den själv som den kanske största besvikelsen från året...

    9. That Obscure Object of Desire - Ej sett. Just det där med surrealism har jag ofta lite svårt för och därför har jag hållit mig undan Luis Buñuel. Fast det kan det bli ändring på någon gång.

    8. The Duellists - Behöver se om då jag såg den för alltför länge sen för att kunna säga något om den.

    7. A Bridge Too Far - Kul att se den på listan. Hör även hemma på min lista.

    6. Slap Shot - Åh ja, absolut toppfilm och favorit hur många gånger jag än ser om den. Förresten, bilden du har på Hanson-bröderna är manipulerad. Någon har bytt ut matchtröjorna på dem (till NHL-laget Columbus Blue Jackets)...

    5. Saturday Night Fever - Nu var det länge sen jag såg den, men Travolta, musiken och känslan är mycket bra. Trots det fick den inte mer än ett ok betyg från min sida. Kanske ser om den någon dag.

    4. Suspiria - Mycket snygg och bra musik, men den har tappat för egen del genom åren. Behöver se om den (om det går eftersom jag stängde av efter bara några minuter senast jag försökte).

    3. The Spy Who Loved Me - En bra Bond och ganska given på min lista.

    2. Annie Hall - Kan det vara klädstilen och/eller Diane Keaton som gör att jag inte riktigt har denna Woody som en favorit? Tål att ta reda på nästa gång jag ser den. För jag är sugen på att se om den och ge den en chans att ta sig in på min lista.

    1. Star Wars - Håller fullständigt med dig. Nostalgisk, men även riktigt bra än idag. Var lite orolig när jag skulle se om den, men den var riktigt härlig och fortfarande en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Movies - Noir5 april 2017 16:05
      10. Close Encounters of the Third Kind - Lite överraskande att hitta den så långt ner på din lista, men jag förstår dig. Har den själv som den kanske största besvikelsen från året...
      - håller helt med, jag tycker denna är överskattad. men så såg jag den inte som ung heller - inga nostalgikänslor.

      9. That Obscure Object of Desire - Ej sett. Just det där med surrealism har jag ofta lite svårt för och därför har jag hållit mig undan Luis Buñuel. Fast det kan det bli ändring på någon gång.
      - Pröva hellre Belle de jour (1967) som första film. Den är helt klart lite mer intressant.

      8. The Duellists - Behöver se om då jag såg den för alltför länge sen för att kunna säga något om den.
      - helt klart värd att ses

      7. A Bridge Too Far - Kul att se den på listan. Hör även hemma på min lista.
      - yay!

      6. Slap Shot - Åh ja, absolut toppfilm och favorit hur många gånger jag än ser om den. Förresten, bilden du har på Hanson-bröderna är manipulerad. Någon har bytt ut matchtröjorna på dem (till NHL-laget Columbus Blue Jackets)...
      - tack, har bytt ut tröjjorna på bilden. Lätt överskattad film, men rolig i sina stunder.

      5. Saturday Night Fever - Nu var det länge sen jag såg den, men Travolta, musiken och känslan är mycket bra. Trots det fick den inte mer än ett ok betyg från min sida. Kanske ser om den någon dag.
      - Influerad av Rocky, men med discodans istället för boxning. Det låter absurt men det funkar. Dramat är bra.

      4. Suspiria - Mycket snygg och bra musik, men den har tappat för egen del genom åren. Behöver se om den (om det går eftersom jag stängde av efter bara några minuter senast jag försökte).
      - aj då, stängde du av? Jag som tycker att inledningen är så suggestiv och kanske filmens starkaste parti

      3. The Spy Who Loved Me - En bra Bond och ganska given på min lista.
      - Given! Yay!

      2. Annie Hall - Kan det vara klädstilen och/eller Diane Keaton som gör att jag inte riktigt har denna Woody som en favorit? Tål att ta reda på nästa gång jag ser den. För jag är sugen på att se om den och ge den en chans att ta sig in på min lista.
      - en av Woodys mest ikoniska filmer och rollkaraktärer (kvinnliga)

      1. Star Wars - Håller fullständigt med dig. Nostalgisk, men även riktigt bra än idag. Var lite orolig när jag skulle se om den, men den var riktigt härlig och fortfarande en favorit.
      - visst var det en härlig känsla när man insåg att den håller och är ännu bättre än vad man kom ihåg!? :-) Yay!

      Radera
    2. 10. Samma här, såg den aldrig som ung så det kan så klart vara en avgörande faktor. Fast en bra film ska funka ändå och inte bara leva på nostalgi.

      9. Ok, Belle de jour känner jag till men inte sett. Tack för tipset/påminnelsen.

      8. Jo, blev sugen på att se om den när jag såg din text och dina bilder från filmen.

      6. Nu ser det bra ut ;) Om man som jag gillar hockey (riktig) så är den oslagbar. Fångar allt väldigt bra, på och utanför isen.

      4. Ja, jag var nog inte upplagd för den när jag började se om den. Men ska helt klart se om den någon gång. Har nog ändå sett den två gånger har jag för mig, men det var ett bra tag sen sist.

      1. Nej, bättre än vad jag kom ihåg den var den inte - den var lika bra ;) Kunde inte vara mycket bättre än vad jag mindes den som. Håller med om att det var en oerhört skön känsla när det visade sig att den håller så bra!

      Radera
    3. Star Wars. Vid min senaste omtitt på originaltrilogin växte Star wars medan Emipre strieks back falnade något. Episode V tappar tempo ganska betänkligt när Luke är på träningen medan Episode IV är klockren rakt igenom. Så just nu håller jag Ep 4 som den starkaste i trilogin, tätt före Ep 5. sexan är långt efter, den är alldeles för ojämn.

      Radera
  6. Jupp, Star Wars ÄR en klassiker.

    SvaraRadera