tisdag 17 februari 2015

Top 10 films of 1995



1995 var ett starkt filmår. För mig personligen innebar det flytt med sambo till Danderyd. Åren i Stockholm inleddes. Det är idel engelskspråkiga filmer på min lista. Som vanligt. Det finns action, komedi, dramer och thrillers. Som vanligt. Ja, det var väl det. Låt 95-chocken starta!

Topp 10 från 1995




10. The usual suspects (Singer)


Smart och underfundig. Mer kommer jag inte ihåg. Jo, kanske en kaffekopp.





9. Mighty Aphrodite (Allen)


Woody gör film varje år känns det som, men långt från alla, lång från alla, kommer med på tio-i-topp-listorna. Men de år hans filmer är så charmerande och sköna sagor som detta års, ja då kommer de med på listan. Nia.





8. Mallrats (Smith)


Mallrats bättre än Seven?? Nej men nästan. Du höjer på ena ögonbrynet och tar en sipp på morgonkaffet. Har han blivit helt galen? Klart jag skulle ha Kevin Smiths andra långfilm med på listan. Det blev plats åtta.





7. Seven (Fincher)


Hmmm, var ska jag placera Seven tänkte jag. Först och främst måste jag bestämma om den ska få komma med på listan över huvud taget. Jag hatade filmen när jag såg den för att den var så mörk och elak i tonen. Visst den är bra gjord och allt det där. Egentligen tyckte jag nog att det var en av de bästa svarta thrillers jag sett, men magkänslan var sorgsenhet och förtvivlan. Så vill man ju inte känna av en film. Eller vill man det? Detta är kanske den filmen på hela listan som jag är mest sugen att se om. Hallå, potentiella framtida projektet!





6. Golden eye (Campbell)


Genom mitt stora Bondprojekt återfick jag en stor kärlek till denna franschise. Detta är en mycket kapabel Bondfilm. Brosnans första film och speciellt dess intro-scen är spektakulär. Stridsvagnen!





5. Get shorty (Sonnenfeld)


En annan film som jag vill se om någon gång. När jag såg denna första gången och det var ett bra tag sedan nu var det en kaskad av wow-känslor som sköljde över mig. Smart manus, glimrande dialog och genomgående bra skådisar om en maffiasnubbe från östra USA som vill "slå" sig in i Hollywood som producent. Bygger på en Elmore Leonard bok. John Travolta under sitt Pulp Fiction-rus, snyggingen Rene Russo och Gene Hackman. Bra skit.





4. Before sunrise (Linklater)


Bara fyra?? Encroyable. Förtog trean lite av mystiken över ettan och tvåan för mig? Konstigt nog är det nog så. Konstigt eftersom jag älskade trean i absoluta tal mätt. Tyvärr kom den dock inte upp i klass med de två första. Tvåan är bäst i min bok.





3. Twelve monkeys (Gilliam)


Bara trea? Encroyable. Är väl Terry Gilliams bästa film? Jag lapar i mig av denna typ av science fiction. Brucan i högform, som en blandning av hans karaktär i The fifth element och Deckard i Blade runner. Madeleine Stowe pre-läppförstoringen är ljuvlig som hon var på den tiden.





2. Desperado (Rodriguez)


Den första filmen jag köpte på dvd var Desperado. Action utan slut som Mr Magic skulle sagt. Suverän musik. Snygga huvudpersoner. Extremt ond skurk. Fantastisk action. Otroligt snygga explosioner och eldmoln. Ej att förglömma de amerikanska tjejerna som är missnöjda med ölserveringen. Ljudet när de häller upp ölen. Tarantinos buddy Robert Rodriguez's klassiker skulle legat etta på många årslistor.





1. Heat (Mann)


Svinbra. Japp, gott folk. Svinbra! Ibland är det bra med långa filmer ändå.  Heat hade gärna fått svulla ut sig ännu längre. MEN, är det en sak jag skulle vilja förbättra med filmen är det det futtiga slutet. Låt filmen sluta efter 2:38:11, sluta med scenen när Neil tittar Eady i ögonen och vänder sig om för att försvinna in i folkmassan. Det hade blivit en än mer fulländad film. Smyga och skjuta i en envig var okarakteristiskt för Neil och filmen. Tråkigt tillrättalagt slut. Bästa scenerna; "This crew is good" (1:20:35), The shoot out (1:47:30) samt givetvis "With a wave" (2:16:56).



Det finns många bubblare från detta år. Här kommer en lista om åtta bubblare.

  • The American president (superskön och mysig film)
  • Braveheart (Mel Gibsons episka och naturromantiska kiltdrama, kanske på Sofias lista?)
  • Apollo 13 (Fantastiskt spännande och tekniskt bra, har den måhända charmat den buttre Filmitch?)
  • Assassins (Denna har en speciell charma. Lär återfinnas på Fiffis lista)
  • Die Hard with an vengeance (Japp, Die Hard 3 var nära att få en plats men den fick ge vika till slut, men den är säkert med på Steffos lista?)
  • Toy story (Bra film, bra story, toy story)
  • Outbreak  (Spännande film med den underbara Rene Russo i spetsen. Finns också en gubbe som ser ut som Dustin Hoffman med. Kan Jojjenito överraska med att ha med denna?)
  • The Net (Joel Burman!)
  • Dead man (Jim Jarmuschs mystiska western med den briljanta filmmusiken av Neil Young)

Hoppa nu över till mina sju medsyndare som listar sina favoriter från 1995:
Jojjenito
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr - en sorts filmblogg
We could watch movies
Filmitch's blogg
Movies - Noir

23 kommentarer:

  1. Snygga affischer!

    Och jag är böjd att instämma om Heat. Tyckte den var överskattad när den kom för att det var så mycket snack om DeNiro och Pacino, men har sett ljuset när jag sett om den långt senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar affischer som är gjorda av fans. Oftast mycket renare och snyggare än originalen...

      Jag hakade upp mig på slutet när jag såg den första gången. Tycker fortfarande att sista sekvensen är onödig, se min text ovan, men det drar inte ner speciellt mycket nu längre.

      På tal om Pacino-de Niro... Visste du att de inte spelade mot varandra, inte ens i café-scenen. De spelade in scenen var för sig, för att få plats med kameror etc...

      Radera
    2. Kanske för att få plats med deras egon. Det visste jag inte och nu känner jag mig grundlurad.

      Radera
    3. LOL, ja just det. Få plats med deras egon. :-)

      Jag tycker inte att det behöver betyda känslor av att bli lurad. Den fantastiska scenen mellan Christopher Walken och Dennis Hopper filmades på samma sätt, dvs med bara en av skådespelarna på plats under tagningarna (pga utrymmesbrist inne i trailern)

      Radera
  2. Håller med Carl, riktigt snygga posters! Och vilken tur att du har med Heat på listan, seal of approval från alla "vetabästare" där ute ;D

    Mattrats har jag inte sett, trodde inte den var så mycket att ha.... Kanske ska omvärdera den tanken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varken sett Mattrats eller Mallrats, hahaha.

      Radera
    2. Javisst är det sablans kul med snygga posters!

      Mallrats är en komedi som jag gillar mycket för att det var via den jag upptäckte Kevin Smith och han är cool. Men jag vet inte om så många andra gillar den egentligen. Den har nog en liten klick fans...

      Radera
  3. Ahhh ...Shorty! Hur kunde jag missa den som bubblare!? Förbaskat bra rulle!
    Heat etta! Helt okej! En topprulle, som VERKLIGEN borde ha slutat som du föreslår!
    Är vi de enda som såg Bond-serien pånyttfödas detta år..?

    Men Desperado, var den nåt att ha egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur kunde du missa Get shorty?? Encroyable!

      Vi får mötas i de ensammas rum och snacka Bond, helt klart. Hi5 på den!

      Desperado? WTF. Den ska ses i filmrummet nästa gång du hälsar på. Den är ju rock'n'roll, sexy stuff och action i en perfekt blandning! Action utan slut som Mr Magic alltid sa!!! :-D

      Radera
  4. 10. The Usual Suspects - Med på min lista, men känner att jag behöver se om den och se om den fortfarande håller.
    9. Mighty Aphrodite - Ah, en Woody. Ingen av mina favoriter, men inte heller dålig.
    8. Mallrats - Ej sett. Gillade inte vad jag såg av Kevin Smith så det är nog inte min grej.
    7. Se7en - Given, speciellt som den håller om och om igen.
    6. GoldenEye - Nej, tyvärr. Jag gillar Bond, men inte denna (eller någon annan av Brosnans filmer i serien för övrigt).
    5. Get Shorty - Kul att se den på listan. Helt ok, men inte i närheten av min lista detta starka år.
    4. Before Sunrise - Bäst i trilogin och hade varit given ett svagare år. Nu på gränsen. Vill se om och hoppas den håller fint.
    3. Twelve Monkeys - Även med på min lista. Inte helt hundra om den skulle klara sig kvar vid omtitt.
    2. Desperado - Intressant och överraskande måste sägas. Minns inte mycket från den, men tyckte den var ok när den sågs för länge sen.
    1. Heat - Är det sant? Visste inte att du gillade den :) Håller med om att den kunde slutat tidigare/på ett annat sätt. Men femman är ändå given. Gillar den som den är - mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man älskar Heat. Hur kan man inte gilla'n? :-)

      Radera
  5. Ah, Heat är populär bland spanarna! Angående Mallrats så skulle jag säga att det var Kevin Smiths sista bra film. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med filmaffischerna, förresten! Sett några av dem tidigare, men inte alla. :)

      Radera
  6. Ok börjar med att instämma i filmaffish berömmet alltid snygg på din blogg Henke!

    10. The Usual Suspects - Bra men bygger för mycket på en klurig tvist.

    9. Mighty Aphrodite - Gillar den grekiska kören men kommer knappt ihåg vad filmen handlade om.
    8. Mallrats - Gillade filmen jättemycket när den kom. Smith var gud både som serieförfattare och regissör. Tyvärr har tidens tand gjort sitt.
    7. Se7en - Lite väl lågt?
    6. GoldenEye - Ok Bondfilm men det fanns bättre filmer detta år
    5. Get Shorty - små kul
    4. Before Sunrise - Tackar dig och fiffi som promotade denna film - ett minne för livet :D
    3. Twelve Monkeys - Hör tid att se om
    2. Desperado - Bubblare - minns bäst scenen när Hayek går över gatan och orsakar trafikolycka - komedi av hög klass.
    1. Heat - Hade nog hamnat på min lista om den var en timme kortare och Pacino inte varit med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Det är en del av nöjet med att plita ihop listor och sånt - att få välja bästa bilderna eller affischer...

      Seven på plats 7? Symmetri för tusan! :-D
      Ärligt talat var (är) jag kluven till denna film. Dels är den jäkligt spännande och bra, dels kan jag hålla med Gustav som pratar om dess "poänglösa mörker". Personligen hatade jag det moderna livet i storstaden när jag chockad gick ut från visningen av Seven. Inte en trevlig känsla... Men hur värdera den som film? Att chockera betyder inte att vara bra per definition... Som jag skriver ovan borde jag nog se om den för att uppdatera mina känslor inför den.

      Radera
  7. 10. The usual suspects — yay
    9. Mighty Aphrodite — fick ge sig, inte en av Woodys starkare tycker jag
    8. Mallrats — fick ge sig, inte en av Kevin Smiths starkare tycker jag ;)
    7. Seven — yay
    6. Golden eye — yay
    5. Get shorty — klart bubblarvärdig för min del. Ett svagare år hade den varit given på listan
    4. Before sunrise — if you say so ;)
    3. Twelve monkeys — yay
    2. Desperado — samma som no 5, Antonio var ju huuur cool som helst
    1. Heat — if you say so ;)

    Ngn särskild anledning till att du trodde att jag skulle gilla Braveheart? Har jag uttryckt en faiblesse för kiltar eller det som inte ska finnas under kiltarna? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig observation, Sofia. Du är den första som kommenterat min små gissningar. Nej men det var bara en magkänsla. Kanske var det min känsla om naturromantikern i dig...?

      Hayek är också cool.

      Radera
    2. Jag undrar om det finns ngn anledning till att du kopplar Desperado till Hayek och jag till Banderas ;)

      I så fall blev det bättre naturromantik (och skurk) i Rob Roy...

      Radera
    3. det är väl bara det att jag uppskattar Hayeks "humor och intelligens" och att du uppskattar Banderas "intelligens och humor"... ;-)

      Radera
  8. 10. The Usual Suspects - Är inte detta en kall film? Jag får den känslan. Men jag gillar den.
    9. Mighty Aphrodite - ”I see disaster. I see catastrophe. Worse, I see lawyers!”. Ja, en bra film. Borde kanske varit bubblare för mig.
    8. Mallrats - Njaaaeeee. Vet inte om jag orkar ta mig an Kevin Smith. Av det jag sett så är det inget jag riktigt gillar.
    7. Se7en - Plats sju är lämplig, japp.
    6. GoldenEye - Minns mest en sovande Joel. ;)
    5. Get Shorty - Inte sett.
    4. Before Sunrise - Bra men funkar inte helt på mig.
    3. Twelve Monkeys - Yes, den gjorde intryck. Inte lika mycket på mig som på Gustav men intryck.
    2. Desperado - Eh, what? Närå, inte sett.
    1. Heat - Du vet mycket väl vilken film detta är.

    Vissa posters är riktigt snygga, andra horribla.

    Gillar att M-Noir (liksom jag) rättar dina små bokstäver i de engelska filmtitlarna.

    Outbreak har jag inte sett men jag gillade exempelvis Contagion så kanske den haft en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10. Det var jättelänge sedan jag såg filmen. Men det känns som att den var "kall". Är inte helt säker. Du tänker att jag per definition inte skulle gilla den då? Det stämmer inte alltid. Vissa filmer passar som "kalla" (hallå "Shame") men oftast gillar jag "varma" filmer mer...

      8. Low brow humor. Kanske inte din grej...

      6. Snark! LOL.

      2. Du är välkommen på visning i filmrummet närhelst du vill! Is it a date? PS, jag lovar att inte sova som Joel gjorde...

      Horribla? Jag blir supernyfiken. Vilka av affischerna är dåliga? Do tell, mister.

      Språkfascister är vad ni är! ;-)

      Radera
  9. Well, egentligen var det bara Get Shorty som stack ut på fel sätt.

    När det gäller skådisar har jag fått intrycket att om de är kalla så gillas de inte (av dig) men det kanske är samma där, att det ibland passar att vara kall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Get shorty var den enda jag inte hittade en enda som kändes användbar...

      Hi5 på den!

      Radera