tisdag 14 april 2015

Top 10 films of 2004 (version 2)


2004 är ett notoriskt besvärligt år för mig då jag länge inte har vetat vilken film jag ska ranka som nummer ett. Två filmer är lika bra i mitt huvud och tills jag har sett om dem kan jag inte avgöra... Detta är en lätt uppdaterad lista. Min första version av topplistan är från maj 2012 och du finner den här.

Idag är det blogathon och en massa filmnördar listar sina favoritfilmer från året. Du finner länkar till de övriga nederst i detta inlägg.

Till slut ramlade ingen film ut och ingen kom in. Jag har dock adderat en bubblare. På Sofias begäran skriver jag listplaceringen för filmen på förra versionen av topplistan i parentes.


10. Masdjävlar (Blom)

En så ovanlig sak som en svensk film på min topplista. Maria Bloms andra film var en frisk fläkt på filmfestivalen 2004. Som inflyttad till Stockholm från Skövde på den västgötska slätten skrattade jag gott åt igenkänningshumorn. Humor och allvar i en salig blandning. Filmen förtjänar absolut att lyftas upp en lista som denna.


9. Innocence (Hadzihalilovic)

Vinnaren av 2004 års Stockholms Filmfestival var en annorlunda filmupplevelse. Den franska filmen av Lucile Hadzihalilovic var lika obegriplig som stimulerande. Den går kanske inte hem "i stugorna" som det heter, men jag gillar filmer som får en att tänka, fundera och undra. Det efterföljande Face 2 face med regissören höjde upplevelsen ytterligare.


8. Garden State (Braff)

American Independent är min favoritgenre och denna film levererade. Zach Braff och Natalie Portman är sköna att se.


7. Anchorman: The legend of Ron Burgundy (McKay)

Den första av två renodlade komedier på denna lista. Som Will Ferrell fan passade denna som handen i handsken. Filmen har något av ett dream team från tidigt 2000-tal med sagde Will Ferrell, Paul Rudd och Steve Carell. Med en bättre kvinnlig "lead" hade den kunnat komma ännu högre upp på listan.


6. Kill Bill, vol 2 (Tarantino)

Kliché? Nej, Tarantino är så bra. Den avslutande delen av Kil Bill-sagan är dessutom starkare än ettan. Börjar bli sugen på att se om denna dubbelfilm. Det var för länge sedan jag såg den. Kommer inte ihåg den tillräckligt väl för att kunna placerade den riktigt.


5. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Cuarón)

Kanske den mest omtittningsbara filmen från Harry Potter-serien. Jag tror att det är den starkaste delen, men jag har inte sett om alla än. Gary Oldman som Sirius Black konkurrerar med Alan Rickman som seriens bästa skådespelare. Och vi börjar redan i denna film ana vem som är seriens riktiga hjälte (hjältinna)...


4. The Bourne Supremacy (Greengrass)

Kanske den svagaste delen i Bourne-trilogin, men jag tycker att den fått ett orimligt dåligt rykte. Den är ju nästan lika bra som ettan! Nyskapande actionfilm. Fantastisk trilogi. Gillar ju Bourne...


3. Eurotrip (Schaffer)


Filmen jag sett överlägset flest gånger på denna lista. 2000-talets bästa komedi enligt mig. Hysteriskt rolig. Fånerier men rolig som satan. Och glöm aldrig: Scotty doesn't know.


2. Before sunset (Linklater)

Richard Linklater's uppföljare till Before Sunrise (1995). Vadå, bara tvåa!? Orimligt. Jag vet, men 2004 gav oss två av 2000-talets bästa filmer. Vad göra? Se om båda och låta dem gå en "death match" mot varandra? Before sunset är till och med bättre än sin föregångare. En solklar femma i min bok.


1. Eternal sunshine of the spotless mind (Gondry)

Det som fick mig att ranka denna film som nummer ett är dess originalitet och regissör Michel Gondry's fantasifullhet. Att jag gick och höll på denna film så länge att jag inte trodde att den skulle kunna leva upp till dess rykte, men ändå levde upp till detsamma gör att jag rankar den så högt. Att den visar en sida av Jim Carrey som jag inte trodde fanns gjorde mig ödmjuk inför vilken jobbig skådespelare som helst. Jag bör nog se om denna film för att få veta om den är så bra som jag minns den. Uppdatering: Jag velade fram och tillbaka, mellan denna och Before sunset, vaknade i morse och hade bestämt mig. Denna är den mer säregna filmen. Förblir etta





Jag hittade fyra filmer som nästan kom in på topplistan och de får nöja sig med ett hedersomnämnande:
Collateral (mycket bra Michael Mann-thriller med Tom Cruise)
Man on fire (Stark Tony Scott-thriller med Denzel och en fullständigt lysande Dakota Fanning)
I, robot (Schysste sci-fi action med Will Smith, bygger på Asimovs böcker som jag gillar)
Dodgeball: a true underdog story (Skön Vince Vaughn-Ben Stiller-komedi)
Uppdatering
Bin-jip (intressant koreanare. Carl utmanade mig med den filmen och den är riktigt fin! )



Som vanligt uppmanar jag dig att skriva in din egen topplista samt tipsa om filmer som jag missat. Vilka är dina favoriter från filmåret 2004?

Kolla nu gärna in mina filmkompisars listor med favoritfilmer:
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord

Publicerade sedan tidigare

20 kommentarer:

  1. Härligt att Bin-jip fick ett omnämnande. Och Gondry på första plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tack för en bra filmutmaning, Carl. Eternal sunshine var du också ganska het på har jag för mig. Typ top 3 alla filmer, eller något sådant va? :-)

      Radera
    2. Den är några år för sen för att slå sig in så högt, så det är nog någon annan film. Det kan också vara så att jag inte älskade Eternal Sunshine... när jag såg den, men att tanken på filmen och allt den står för har fått den att växa.

      Radera
    3. Kan jag ha blandat ihop din lista med Fredriks? Jo, så var det nog...

      Radera
  2. Klart jag måste gilla att Joel och Clementine vann över Jesse och Celine. Det känns som om Eternal borde bli grymt stark i sammanställningen! Också trevligt att se Garden State på listan, tror att jag även vid förra postningen påpekade the awesomeness i den bilden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bytte plats på ettan och tvåan igår, men vaknade kallsvettig i morse och frågade mig vad jag höll på med. Klart Eternal sunshine skulle vara på plats etta!

      Garden State är nog redo för en omtitt snart... :-)

      Radera
  3. Här är ju gott om filmer jag inte sett eller ens hört talas om, men Masdjävlar gillar jag att du har med. Som jag skrev på någon av de andra topplistorna måste jag se om Eternal... Och hålla ögonen öppna ordentligt, känns som att jag missade något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte hört om ens? Wow, well, nian är ju inte så bekant men de övriga är alla tämligen kända... Crazy.

      Radera
  4. Yeay, en till relationsjunkie ;)
    10. Va, kom Masjävlar 2004? Missade helt. Men håller med, stor igenkänning, som ett kapitel ur mitt liv.

    8. Garden State minns jag att jag tyckte mkt om när den kom, men jag anar att den inte håller för mig i dag (kanske lite för quirky).

    7. Har tröttnat.

    6. Yeay!

    5. Står inte ut med Harry potter.

    2. Oj, bästa i trilogin?? Tycker det är den svagaste faktiskt. Ettan är helt klart bäst. Tvåan och trean har olika för- och nackdelar. Before Sunset var spännande att se eftersom de inte träffats på så länge och för att man hade väntat på uppföljaren, men kändes ytligare... Trean var jobbigast att se, men hade ett riktigt avslut vilket kändes bra.

    1. Fin förstaplats! Vadå, Jim Carrey jobbig? ;) Jag gillar faktiskt honom i nästan allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Relationsjunkie?

      Står inte ut med Harry Potter? What? Var inte du en relationsjunkie du också? Hela den serien handlar ju bara om relationer mellan alla dessa karaktärer...

      Before sunset är bästa filmen tycker jag. Det suveräna slutet lyfter den upp i det blå!

      Jim Carrey är ju fånig i mycket av det han gör. Men inte här. Han visar att han kan! :-D

      Radera
  5. Hmm, fyra av dina filmer har jag osedda. Men inte länge till. En av de fyra har jag nämligen sedan tidigare valt att se i Decennier. Ska bli intressant då jag haft ögonen på filmen ett bra tag. Vilken det är? Kommer runt mitten av maj ;)

    Annars är det inte mycket som stämmer överens med min lista, vilket ju inte är direkt ovanligt. Bara Bourne Supremacy är med på min lista. Annars är det ju Collateral som du har som bubblare som är den andra givna.

    Dock känner jag att jag vill se om flera av dessa och andra filmer som inte lyckats ta sig in på mina listor. Kanske ett senare projekt?

    SvaraRadera
  6. Masjävlar! Jättekul att se en svensk film på din lista! Extra kul att den dessutom är BRA ;)

    Annars har vi bara ett överlapp men det verkar bara vara två som ser storheten i den där KOMISKA KLASSIKERN Eurotrip. "This isn't where I parked my car. "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mi scuci. Mi scusi! :-D

      Damn, måste se om Eurotrip snart!

      Radera
  7. 10. Masjävlar - Lite oväntat måste jag säga, men givetvis välförtjänt. Den är kul. Tror att de andra filmspanarna är rädda för att erkänna att de gillar den. Eller så "glömmer" man bort den som Cecilia. ;)
    9. Innocence - Var det inte den här du nämnde i samband att vi snackade om Under the Skin, hur den växte när du fick höra andra prata om filmen.
    8. Garden State - Helt ok, inte mer.
    7. Anchorman: The Legend of Ron Burgundy - Givetvis inte sett.
    6. Kill Bill, vol 2 - Bra men jag tycker ettan är bättre. Var inte beredd på allt prat i tvåan.
    5. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - High five på plats fem. :)
    4. The Bourne Supremacy - Den BÄSTA av Bourne-filmerna. ;)
    3. Eurotrip - Njaaaeeee.
    2. Before Sunset - Bra film men platsar inte på min lista. Slutet är det som lyfter den.
    1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind - Bra men jag är inte lika tokförtjust i den som många andra. Delarna med Elijah, Mark och Kirsten gillade jag inte riktigt.

    Tack för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innocence var bar för sig själv också. Mest intressant var att regissören sa att många fann den mycket svårt att förstå. Den publik som fattade den bäst var när hon visade den för en grupp 12-13 åriga flickor. De sa att filmen var självklar för dem, då den beskriver verkligheten som de ser den. Vilket är lite oroande i sig.

      Du dissar komedier rent generellt sett menar du? Är det så verkligen?

      Varsågod!

      Radera
  8. Damn! Tror det är första gången vi inte har någon film ihop!
    Så kan det gå!
    Dock har jag ju sett en del av dina förslag, och de är bra! Kanske skulle jag haft med Will och Anchorman också! Den är för rolig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anchorman var kul. Har inte sett den på evigheter och tvåan var inte lika festlig. Kanske dags för en omtitt...

      Nej vi var osedvanligt osynkade då det gäller detta år.

      Radera
  9. 10. Masdjävlar
    Minns att jag tyckte filmen var ganska bra

    9. Innocence
    tack för tips

    8. Garden State
    Minns den som trist


    7. Anchorman:
    Hujeda mig stängde av efter en halvtimme.

    6 Kill Bill 2

    På min lista


    5. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
    Bästa Potterfilmen men inte listvärdig


    4. The Bourne Supremacy
    Kanske skulle ha varit med åtminstone som bubblare



    3. Eurotrip
    Bubblare med listchans vid omtitt


    2. Before sunset
    På listan

    1. Eternal sunshine of the spotless mind
    Har aldrig gillat denna film ngt jag är ganska ensam om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innocence är en riktigt udda film. Klipp den någon gång du känner dig på tå och inte förväntas bli störd av "livet" hela tiden.

      Harry Potter 3 är inte längre min favoritfilm från serien. Jag rankade den i mitt HP-projekt som film nummer fyra i listan av åtta!

      Ahh, har du sett Eurotrip?? Visst är den festlig? I love it!

      Angående Eternal sunshine... Men du, det finns säkert någon i världen som likt du inte gillar den! Eller det vete fasen förresten! ;-)

      Radera