onsdag 11 november 2015

Unexpected (2015)



Idag startar Stockholms Filmfestival och en film som du kan se redan idag är Unexpected med Cobi Smulders i huvudrollen. Jag gillar sektionen American Independents för att den har så hög lägstanivå. Detta är såklart ett generaliserande och uttalandet gäller dessutom endast de filmer som festivalens filmkoordinatorer väljer ut. Men som regel är Filmerna från sektioner bra och som sämst "helt ok" i alla fall. Dagens film i focus Unexpected är en av de svagare men ändå faktiskt "helt ok" filmerna från AI-sektionen (jag jämför med tidigare års filmer).

Normalt sett brukar jag inte beskriva handlingen på välkända filmer i mina revyer men under filmfestivalen tycker jag det är relevant då det oftast handlar om filmer som inte är så kända eller ens kommer att gå upp på bio i Sverige. Detta är en ganska mysig liten dramafilm. Cobie Smulders, känd från tv-serien How I met your mother och Avengers-filmerna, spelar Samantha, en lärarinna på en high school i det fattiga södra Chicago. Eleverna i skolan är typiskt sådan som inte läser vidare på college. Samantha vill dock att Jasmine, 16 år och en av hennes bästa studenter, ska ta chansen och söka sig till studier i den högre skolan. Planer, livsdrömmar och personlig syn på livet ställs mot varandra när verkligheten gör sig påmind. Både Samantha och Jasmine blir ungefär samtidigt gravida. Filmen följer sedan de två på deras resor mot förlossningen och det nya liv som väntar dem.


Filmen är långt ifrån dålig, jag var engagerad i historien hela vägen, men den är tyvärr samtidigt ganska menlös. Den utmanar inte på djupet trots en del intressanta frågeställningar om förväntningar på sig själv och andra och de livsval vi gör. Unexpected är dessutom rent filmiskt helt konventionell. Det är en rakt berättad historia utan krusiduller. Regissören Kris Swanberg har inte gjort något speciellt med format eller berättarteknik. Jag antar att hon litade på historiens inneboende styrka, men jag tycker att det blev lite tunt. Det är kanske därför som jag ens bryr mig om filmens form?

Skådespelarna gör ett bra jobb även om ingen sticker ut. Smulders som var den enda jag kände sedan tidigare gör här en väldigt avsminkad roll, både bokstavligen och bildligt. Hon är "helt ok", som allt annat i denna film.

Om detta blir en av de svagare filmerna jag kommer se under filmfestivalen får jag tacka min lyckliga stjärna för denna film är verkligen inte dålig. Men den är heller inte mer än "helt ok".

Jag ger Unexpected två bebismagar av fem möjliga.

Betyg: 2/5  

Filmen visas på Filmfestvalen redan idag samt den 17:e och 22:a november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar