onsdag 15 juni 2016

Top 10 films of 1993 (version 2)



Jag publicerade min första topplista för filmåret redan hösten 2013 men när nu det nalkades en blogathon om filmåret har jag valt att skriva ett nytt inlägg med lite uppdateringar i listan och texten. Du finner min ursprungliga lista här.

Det är tjugotre år sedan och listor som är så gamla blir automatiskt en lista som beskriver hur bra jag minns filmerna som. Jag har inte sett om speciellt många av filmerna nedan och jag får då gå på ett minne, ibland vagt sådant.



Topplistan från 1993





10. The piano (Jane Campion)


Mycket känslosam film med fantastisk pianomusik. Holly Hunter vann oscarn välförtjänt. Yxscenen.



9. The vanishing (George Sluizer)

Olidligt spännande. Sandra Bullock i en liten men kvävande roll. Jeff Bridges briljerar och Kiefer Sutherland tränar sig på att försöka leta rätt på någon med tidspress. Har inte sett den holländska originalfilmen.



8. Trois couleurs: Bleu (Krzysztof Kieslowski) 


Den första delen i trilogin är bäst och ett innerligt melankoliskt drama om sorg.



7. Manhattan murder mystery (Woody Allen) 

Lyckad Woody Allen-film från 90-talet! Alan Alda är alltid bra.



6. Much ado about nothing (Kenneth Branagh)

Jasså det var Kate Beckinsale som var "hjälten" i denna film! Det hade jag inte koll på förrän jag letade efter bild till filmen. Underbart härlig och varm film om jag minns rätt.




5. Jurassic Park (Steven Spielberg)

Jag såg den inte på bio vilket kanske drar ner lite. Annars en otroligt häftig film. Dinosaurier!



4. Falling down (Joel Schumacher)

Jag älskade denna Joel Schumacher-film med en lysande Michael Douglas i huvudrollen. Musiken är mycket lyckad i denna film.



3. Groundhog day (Harold Ramis)

Utan tvekan årets bästa komedi. En av decenniets bästa till och med. Ser jag gärna om igen. Och igen. Och igen...



2. Short cuts (Robert Altman)


Årets bästa film när det begav sig då jag inte såg ettan på bio. Denna såg jag två gånger på bio till och med. Robert Altman följde upp The Player med detta mästerverk. Julianne Moore gjorde storstilad och avslöjande entré i mitt filmmedvetande...


1. True Romance (Tony Scott)

Självklart etta på min lista då denna ligger på min all time best list... Fantastisk blandning av action, romantik och humor. Tarantinos manus och Tony Scotts hantverk blir till ett sagolik resultat. Och så alla skådespelare med Patricia och Christian i spetsen. Och Hopper, Walken, Pitt, Oldman, Gandolfini...

Virgil: You gotta a lot of heart, kid. 




Några hedersomnämnanden, dvs bra filmer som inte fick plats på min lista:

  • The fugitive - Harrison Ford jagas
  • The pelican brief - Julia Roberts jagas
  • Dazed and confused - Matthew McConaughey är skön i Linklaters kultfilm


En film som jag borde se någon dag: The remains of the day
En film jag aldrig varit sugen på att se: Schindler's list
Årets största besvikelse: Another stakeout (ettan var ju så bra...)
Årets svagaste film? Vet inte, kanske Weekend at Bernie's II?


Idag bloggar en massa gals och dudes om filmåret 1993. Låt mig gissa vilka filmer de kommer ha med på sina listor! Jag får givetvis inte välja filmer som jag själv har med på topp 10...

  • Att Sofia har med The nightmare before Christmas är för enkelt. För att utmana mig tippar jag på kostymdramat The age of innocence också.
  • Fiffi borde väl ändå få med Cliffhanger på sin lista!! Och kanske blir Drömkåken det svenska inslaget?
  • Flmr lär ha med The Firm! Am I right? Annars lär Tombstone dyka upp. Western!
  • Filmitch har några favoritgenrer; Disney, musikaler och amerikanska krigspropaganda. Vad ska jag välja? Ahhh, brittisk socialporr såklart! Jag går med Mike Leighs Naked. Lätt val när jag såg "gritty realism" i beskrivningen...
  • Movies-Noir har säker satsat på Carlito's way. 70-talet, polisfilm. Japp det blir Brian de Palma för Christian all the way!
  • David är svårbedömd. Kommer han ha med en enda engelskspråkig film tro? Blir det någon kinesisk film? Jag gissar på en kombination av detta med The Joy Luck Club.
  • Jojjenito har säkert med The remains of the day, men kan han ha med Blood in, blood out?
  • Jimmy kan vara lurig att förespå. Finns det någon animerad svensk kortfilm från året tro? Jag väljer att gissa på Dazed and confused. Kan inte det passa in så säg?
  • Magnus gillar ofta de stora blockbustrarna från sommaren, men jag tror nog att han mycket väl kan tänkas ha med Steven Spielbergs Schindler's list för detta år. Men blockbusters! Klart Magnus gillar The last action hero!!
  • Filmfrommen har också svettats med en topplista för filmåret 1993.

18 kommentarer:

  1. Tre överlapp och en som vanligt strålande bra lista. Kul idé det här med gissningarna, du har helt rätt med blockbusters men tyvärr har jag ju inte sett Schindler's List... Och jag skäms. Men the last action hero ... nä, så lågt skulle inte ens jag sjunka. :-) Dessutom inser jag att jag bara måste se True Romance.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tack. Gissningarna är jättekul men ack så svårt. Är inte The last action hero gravt underskattad? Jag har länge trott att jag borde se om den för att ge den upprättelse. Jag kommer ihåg den som "campy fun".

      True romance är väl värd en omtitt. När jag recenserade den för Discshop såg jag den tre gånger på två dagar och det gick bra det också! :-)

      Radera
  2. Hahaha, wtf, Drömkåken???? :D :D :D
    Nä, den fick inte plats på min lista men HERREGUD, när jag kollar din lista ser jag att jag totalt GLÖMT en film! *paniken* Manhattan Murder Mystery är en 5/5-film för mig och den missade jag, men nu är den i alla fall inskriven som en bubblare. Tack för påminnelsen om denna kalasfilm.

    Din etta måste vara en av dom mest självklara Henke-ettorna of all times :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, men du brukar ju mer eller mindre alltid ha med en svensk film. Och hur ska jag kunna veta vilken det skulle vara? Omöjligt!

      Men ingen Cliffhanger? Det var lite överraskande. Demolition man? Hmm, jag har sett båda men trodde att om någon skulle ha chansen var det Cliffhanger. Där ser man.

      MMM var otroligt kul kommer jag ihåg men jag har inte sett om den sen dess så den borde ses om snart för kalibrering...

      True romance ligger på plats 2 på min Topp 100 så att den skulle vara nummer ett här är ganska givet. :-)

      Radera
  3. Intressanta val. Varken The Vanishing eller Ground Hog Day har stannat i minnet. Är ganska säker på att jag sett dom. True Romance är fantastisk. Respex. :)

    SvaraRadera
  4. Är det Kate på bilden? Hon ser väldigt ung ut där.

    True Romance har jag förstått att många gillar, och de som gillar den gillar den mycket. Själv är kluven till den, eller jag var i alla fall det efter att jag såg den (vilket jag ser nu när jag läser min 13 år gamla recension). Störde mig på våldet och så gillade jag inte Slater. 3,5/5.

    Klockren gissning! Vad tycker du om den själv förresten? Nej, jo, just det... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kate? Kate Bckinsale! Jo så är det.

      Synd att du inte gillade True romance. Den har så mycket. Men det är som det är med det. :)

      Radera
  5. Ah, bästa listan den här gången. Short cuts och True Romance i topp kan inte vara annat än rätt! Men carlitos way, var finns den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, tack för de vänligaste orden! Men nej, jag har inte sett Carlito's way! Dålig mig. :-)

      Radera
  6. Rackarns bra lista detta också!
    Och här var det ingen tvekan om vad du tänkte sätta på förstaplatsen! Känner ju till din softspot för denna! :-)

    Och DAMN! Hur kunde jag missa att ta med Manhattan Murder...på min lista!!!?!?!
    Den är ju formidabel! Bra gjort där av dig!

    The Vanishing är underhållande! Men originalet är faktiskt ett snäpp bättre (tycker jag dårå) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja efter att ha med True romance på silverplats över mina toppfavoriter alla kategorier antar jag att det var svårt att överraska på denna lista! :)

      Har funderat på originalversionen av The vanishing men tycker att den amerikanska var så bra att det får räcka. Men man vet aldrig. Den holländska får kanske chansen ändå någon gång...

      Radera
  7. Naked var marcus val men den ligger på "att se listan" dock en bra gissning. Diskbänkrealism och misär är finfina teman hos Filmitch ;)
    Som sagt många överlapp och ett starkt år. Var dock lite förvånad att True romance inte fanns med på fler listor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var dagens sanning, att True romance inte var mer på fler listor var helt ärligt totalt oromantiskt! :)

      Du har Naked att se och jag borde ju sannerligen klippa The remains of the day. Vem vet, den kanske faller mig på läppen, även om jag känner mig minst sagt osugen på den. Anthony Hopkins är dryg i mina ögon. Emma Thompson brukar jag dock gilla. :-)

      Radera
  8. Förstås. Ettan... :) Men jag hade en gissning som fick listplats i alla fall. Din gissning fick falla för en annan kostymfilm (om nu Much Ado... kan räknas som en sådan. Hmm, The Vanishing borde nog ha kunnat få en bubblarplats, men jag är lite nyfiken hur den skulle hålla sig mot originalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var jätteduktig med din gissning och träffade in min silverplats.

      Jag har inte sett den holländska originalfilmen som The Vanishing bygger på. Tar det som att du inte heller sett den? Är du sugen? :)

      Radera
    2. Du känner ju mig och min kompletteringsmani :) Jag har alltså inte sett originalet. Än...

      Radera
    3. Ahh. Se fram emot din dom över originalet! :-)

      Radera