onsdag 2 augusti 2017

Top 10 films of 1973


Bu är det dags för 1973, året då Pink Floyd släppte Dark side of the moon och Bowie kontrade med Aladdin sane. Galet javisst, två skivor som handlar om galenskap. Var det ett tema för året? Finns det galenskap gömt i filmerna från året tro?

När jag tittade över vad jag hade från året insåg jag att jag saknade några stabila filmer för att få till en bra topplista och jag har sett hela sex filmer från året varav tre faktiskt slog sig in på topp 10. De översta fem stod dock fast och lät sig icke rubbas.



Topp 10 från 1973




10. Robin Hood (Wolfgang Reitherman)

Nostalgipick så det skriker om det. Mycket härlig humor och en absurd sång - Hoppsan, vilken dag!



9. The Sting (George Roy Hill)

Klassiskt par med Robert Redford och Paul newman i huvudrollerna. Kul och finurlig heist-movie.



8. Serpico (Sidney Lumet)

Se den för Al Pacinos mästerliga skådespeleri. En BOATS och biografi över en ärlig snut som gör revolt mot ett genomruttet polisväsen i New York på sextio- och sjuttiotalen.



7. Sleeper (Woody Allen)

Oväntat nog stod Woody Allen för årets bästa sci-fi. Galet! Med en dialog som dryper av skämt och ironi gör det inget att "specialeffekterna" är under all kritik.



6. Pat Garrett & Billy the Kid (Sam Peckinpah)

Långsam och melankoliskt sorglig betraktelse om hur en förde detta vän jagar Billy tills döden skiljer dem åt. Bob Dylan briljerar med musik och skådespeleri (!).



5. Live and let die (Guy Hamilton)

Ok, en av Bondfilmerna på undre halvan. Jag rankade den som den sjuttonde bästa Bondfilmen i mitt Bondprojekt. Men... Bond är Bond är Bond. Högt underhållningsvärde!



4. Badlands (Terrence Malick)

Terrence Malicks första film är som en Malick-film - vacker, långsam och förunderlig.



3. High plains drifter (Clint Eastwood)

Clintans fantastiska westernfilm som uppehåller sig om hämnd i alla dess former. Upprörande, långsam och röd.



2. The long goodbye (Robert Altman)

Altman är sin vana trogen att ta en klassisk genre och göra en personlig uppdatering av formen. Här är det "film noir" som får sig en förbättring. Alla byggstenar som ska finnas finns med men filmen har ändå en tydlig Altmansk prägel. Underhållande!



1. Paper moon (Peter Bogdanovich)

En av de filmer som gjorde starkast intryck under mitt stora filmprojekt Decennier. Fantastisk liten film om och med dotter och far O'Neal.



Bubblare:
- Magnum Force - Clintan som Dirty Harry är aldrig helt fel...



Vi är några tappra få som bloggar om filmåret 1973 idag. Hoppa över och läs deras texter:
Movies-Noir
Filmitch
Cinema Absurd
Fiffis Filmtajm
Flmr


6 kommentarer:

  1. 10. Robin Hood - Främst en julklassiker, men funkar ganska bra som film.

    9. The Sting - Har den högre upp hos mig, men detta år har ingen given toppfilm.

    8. Serpico - Gillar denna mycket. Pacino är på topp och filmen är mycket bra.

    7. Sleeper - Sågs för länge sen. Ganska rolig tidig Woody som jag minns det.

    6. Pat Garrett & Billy the Kid - En bra västern av Peckinpah som sågs i Decennier. Med på min lista.

    5. Live and Let Die - Sjuttonde Bond-film för dig men ändå så pass högt här? För egen del hamnar den lite högre upp på min Bond-lista, men inte direkt i närheten av topp tio detta år ;)

    4. Badlands - Gillade den mer vid omtitt, men ingen favorit som letar sig in på listan.

    3. High Plains Drifter - Håller med, denna är klart bra, en klassfilm av och med Clintan.

    2. The Long Goodbye - Minns att du gillade den, och det gör jag med. Gould i huvudrollen har en skönt avslappnad, nästan nonchalant stil som passar mycket bra.

    1. Paper Moon - Ja, denna gillar jag också. Inte lika tagen av den som du blev, men omtitt borde det bli någon gång. På gränsen att komma med. Finns ju flera andra bra filmer detta år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serpico är mycket bra men som med många BOATS är den också ganska tråkig, därav dess placering på listan... :-)

      Bond är däremot alltid otroligt underhållande, därav dess placering. Men jag håller med, det är inte en superbra film om man mäter på filmvetenskapliga kategorier. Men underhållningsvärdet väger tyngre för mig.

      Hade svårt att placera 2 och 3. De bytte plats flera gånger ända in till publiceringen.

      Radera
  2. 7,6,4,2 har jag inte sett och Paper Moon är nog den som lockar mest. Serpico såg jag nyligen - helt ok i mina ögon. hade nog för stora förväntningar. 4 överlapp dock. Bra filmår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tolkar det som att du inte sett Paper moon alltså? Jo den är säregen. Jag kan tänka mig att antingen älskar man den eller så tycker man den är meningslös.

      Jag håller det för ett ganska, nej till och med mycket, svagt filmår. :-)

      Radera
  3. Paper Moon måste jag verkligen se. Var på väg för ett och ett halvt år sedan men sedan föll set ur glömska tyvärr. Jag älskar BRA skildringar med barn.

    6, 7, 8 och 9 är filmer jag heller ALDRIG sett vilket jag definitivt vill göra. Känner till filmerna väl och flertalet är nog bra att jag "sparat" till mu och inte såg för låt säga 10 år sedan. Då hade dom riskerat att tråka ut mig men nu ser jag så mycket mer intressant med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av dem är nog bara Paper Moon riktigt essentiell tycker jag. Mycket nöje med de gamla filmerna! :-)

      Radera