onsdag 4 januari 2017

Top 10 films of 1980


Ok, så var det dags för 1980, den sista (?) topplistan om tio filmer för ett filmår. Jag tror inte att jag är ensam om att ha sett för få filmer per år för att det ska vara rimligt med en Topp 10 för alla filmår som är äldre. Personligen tänker jag dock fortsätta publicera mina topplistor som Topp 10, men tillåta listorna innehålla vakanser på de lägre placeringarna om jag inte har tillräckligt många filmer jag känner för. Det betyder att för vissa år kommer jag t.ex. bara ha sju filmer på min topplista och tre vakanser för filmer som adderas efter framtida tittningar. Tror det blir bäst så. Ett förslag var att skriva topplistor för hela decennier och det kan man givetvis göra, men det är fundamentalt en annan typ av lista. Den ersätter inte årslistorna såklart, men kan komplettera.

1980 är antagligen sista årets som en film inte kändes gammal för mig. Som sextiotalist växte jag upp med åttiotalsfilmerna. Och det var runt 1980-81, just när det nya decenniet hade fötts, som jag började se mer film och specifikt nyproducerad film. Ända sedan denna period har alla nya filmer någon gång varit nya och fräscha för mig. Redan på åttiotalet kändes alla filmer från sjuttiotalet som gamla, på samma sätt som när man idag pratar med yngre människor och de refererar till 90-talsfilm som gammal. När jag pratar med de ännu yngre systerbarnen tycker de till och med att filmer från 00-talet är gamla. Encroyable!

Nåväl 1980 må varit en startpunkt för mitt stigande filmintresse men det är ändock ganska skralt med sedda filmer från året. Jag kan kanske skrapa ihop drygt tjugo sedda filmer. I alla fall som jag kan komma ihåg att jag sett. Några notabla filmer från året har jag sett under bloggens livstid och två av de fyra jag skrivit om kommer upp på listan. Speciellt en av dem kommer nog uppröra några av er.

Det blir mycket komedier på listan. Kan det vara första gången jag har en sex-sju-åtta komedier på en topplista? Flera av "mina" komedier håller kanske inte än idag, men jag har kluckande minnen av dem så då får de vara med på listan (tills de ses om i alla fall).

Efter min topplista kommer jag skriva några kommentarer om notabla filmer som missade cutten samt köra min gissningslek om filmer som övriga filmspanare kan tänkas ha med på sina listor. Allt med glimten i ögat och tungan i kinden.





Topplistan för 1980






10. Where the Buffalo Roam (Art Linson)


En film som jag länge velat se och som jag och fyra andra såg i Decennier-projektet. Bill Murray spelar Hunter S Thompson i knarkad film. Jag gillar den galna känslan i filmen och Neil Youngs innerliga musik (som var skälet till att jag ville se filmen från första början).



9. Airplane! (Jim Abrahms, David Zucker, Jerry Zucker)


En av de första spoof-filmerna jag såg. Kommer ihåg den som hysterisk rolig men håller den än idag? Gissar "nej" och vågar nog inte se om den av just det skälet.



8. Caddyshack (Harold Ramis)


Jag tror nog att jag gillade denna ganska mycket. Borde gjort det då jag älskar Chevy Chase och gillar Bill Murray. Är en film som jag gissar håller än idag.



7. The Blues Brothers (John Landis)


Gillar John Belushi och Dan Akroyd, check. En film som bäst avnjutes i små portioner. Kan vara tröttsam i ett sträck. Tror många gillar denna film mer än jag. Andra halvan av denna lista skulle inte platsa på någon annan årslista... Det var som sagt skralt med filmer att välja på.



6. Permanent vacation (Jim Jarmusch)


En av de filmer som fick upp mina ögon för Jim Jarmusch. Gillade stilen. Gav mig insyn i en annan typ av film än de jag brukade se, vanliga action, komedier och en och annan skräck. En annan av hans tidiga filmer jag gillade är Down by law. De har skumt tempo och mycket svårhittad handling. Denna sågs i Uppsala på sent 80-tal.



5. Sällskapsresan (Lasse Åberg)


Klassisk komedi med stort hjärta. Lasse Åberg är kungen. Också en film som jag tror att andra hyllar mer än vad jag gör, men man kan inte bortse från vilken påverkan den haft på svensk film.



4. Vi hade i alla fall tur med vädret (Kjell Sundvall)


Otroligt rolig kort långfilm eller är det en lång kortfilm? Jag såg den på tv och älskade den men sedan var den borta. Sökte efter den länge men hittade den inte förrän internet gjorde sitt intåg. Det var svåra tider förr, före internet.



3. The gods must be crazy (Jamie Uys)


Hahaha. Damn. Kul film. Detta var en stor favorit hos mig och kompisarna med ett antal scener som kunde citeras och travesteras. "Take him to the... helicopter!" Den ansågs politiskt inkorrekt, och det måste den ju varit då den gjordes av en sydafrikan, men jag tyckte att den drev mer med de vita än någon annan grupp...



2. The long riders (Walter Hill)


Kommer ihåg den som ovanligt våldsam. En skön western av actionmästaren Walter Hill. Handlar om westernskurken Jesse James och hans gäng. Tre bröder Carradine (David, Keith, Robert), två bröder Keach (James, Stacy) och två bröder Quaid (Dennis, Randy) drar det största lasset. Blodigt och härligt!



1. Star Wars: Episode V - The Emire strikes back (Irvin Kershner)


Under hela min uppväxt och större delen av mitt vuxna liv har jag hållit denna film som den bästa Star Wars-filmen. Efter den senaste omtitten av alla filmerna i serien och inklusive de senaste två på bio står den sig fortfarande hyfsat bra och kommer in på på topptrion i alla fall. Från filmåret 1980 är den dock totalt ohotad som årets film, och den film som mest skvalpat runt i mitt huvud från året i fråga. May the Force be with you!








Bubblare? Inga


Notabla filmer som inte kom med:
  • The shining - Kubricks effektiva men svinkalla och humorlösa skräckis som jag nyligen såg för första gången
  • Raging Bull - Scorsese's hyllade klassiker som jag hatade och ångrade att jag såg
  • Barnens ö - skolan tvingade oss se den och jag tyckte den var dödstrist, fast lite kul med killens jakt på sitt pubishår
  • The elephant man - tror att jag har sett den, men minns inget och då blir det svårt att ta med den på listan
  • Cannibal holocaust - sågs på rutten vhs hemma hos någon kompis, inte speciellt bra, bara äcklig
  • Flash Gordon - sågs när jag var ung, tyckte den var fånig redan då
  • The exterminator - skulle vara extremt brutal och totalförbud diskuterades, men den gjorde tydligen inte så starkt intryck på mig då jag inte ens kommer ihåg om den levererade på det löftet


Filmer som jag borde se:
  1. Stardust memories - en Wooody-film jag inte sett
  2. Ordinary people - anses bra

Säkerställ nu att du hoppar över och läser mina filmbloggarkompisars topplistor över 1980:


Filmitch - jag "vet" att Johan har med The shining så det känns för lätt, jag gissar på The Fog för att utmana mig själv.

Fiffis Filmtajm - här gissar jag på Superman II, tror Fiffi kan ha fallit för den allmänt sett respektabla uppföljaren till den första riktigt stora superhjältefilmen.

Rörliga bilder och tryckta ord - kommer inte ihåg vad hon gav den i betyg men gissar vilt på att Sofia har med Kurosawa's Kagemusha.

Movies-Noir - tänker att The exterminator kanske kan vara en film som aspirerar på ett "Bronson Approved"-märke... Men gissar nog på ett säkert kort med The long good Friday istället.

Jojjenito - Här känns det tryggt att gissa på The elephant man.

Absurd cinema - Svårt val, finns det någon obskyr svensk barnfilm från året? Gissar på att Jimmy kör på barndomsnostalgi med The blue lagoon.

Filmfrommen - Det bloggas mycket om Criterion Collection hos Filmfrommen och Michael Cimino's Heavens's gate ligger ju just på CC så varför inte...?.

Flmr - Steffo brukar ha koll på Woodys filmer så jag gissar på Stardust memories.

Spel och Film - Magnus kör kanske en klassiker inom skräckgenren? Friday the 13th.
Film & Media - David kör old school gissar jag, Raging bull.


16 kommentarer:

  1. Bluse Brothers, Caddyshack och Jarmusch...? If you say so... ;) Här verkar vi tänka fundamentalt olika, för min del blev 1980 ett skräckfilmsår mer än något annat. Men toppbetyg på din gissning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jo, jag som inte såg alla skräckisar som forsade runt benen på oss som upplevde det glada åttiotalet blev stående med en säck fylld med komedier istället. :-D

      Radera
  2. Superman II, där ser man. :) Du har helt rätt i att jag tycker det är en bra film men det fanns alltför många fina filmer från året för att den skulle platsa på listan.

    En säck fylld med komedier är inte det sämsta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trodde du kunde tänkas ha med den men jag fick tji. :-)

      Radera
  3. Haha, din tia! Gahaahagah. Tack för att du påminde mig om den. ;)

    Permanent Vacation. Jag undersökte saken och det visade sig att jag inte har sett den. Har sett några andra av Jarmuschs tidiga och är inte så förtjust i dem.

    Svagt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jo vissa gillar Star Trek-filmer oavsett hur dåliga de är, och andra gillar filmer med Neils musik som soundtrack oavsett hur dåliga de är. The butt crack. Parted!

      Japp, svagt år. Otroligt svagt egentligen. 1979 kommer till räddningen!

      Radera
  4. Hehe, Heavens Gate var en bra gissning men jag har inte hunnit se den ännu... Annars var vi helt övverens om ettan och tvåan tror jag också hade platsat hos mig, brukar gilla Walter Hill. Jag kör också gärna vidare ner mot 70-talet, man behöver- som du säger, inte alltid ta 10 filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo kanske lite tråkigt att gissa på CC-filmer för dig men du har ju positionerat dig så! :-)

      Trevligt om du hakar på med listor för 70-talet och onwards. Jag gör dessa listor mest för min egen skull, men det är också väldigt trevligt att läsa andra listor. :-D

      Radera
  5. Bra lista! Du har täckt in ganska många av även mina favoriter!

    Håller helt klart med om dina tankar runt listor för ännu tidigare år. Man får kanske försöka göra någon sorts variant på det av nåt slag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo det kan ju bli konstigt med allt för korta listor, men för de år som jag känner att jag har tillräckligt med ammo för kommer jag köra i alla fall...

      Radera
  6. 10. Inte en film som skulle leta sig in på min lista. Gillade den inte alls.
    9. Klassisk crazy-komedi som jag uppskattar mer nu än förr.
    8. Denna har jag aldrig gillat, även om den har några enstaka roliga scener.
    7. Inte något jag uppskattat, men det var bra länge sen jag såg den.
    6. Inte sett och inte jättesugen, men så är jag inte heller något Jarmusch-fan.
    5. Håller med, den är bra, men med åren (och flera tittar) har den tappat lite.
    4. Ej sett.
    3. Högst osäker på om jag sett den eller inte. Har för mig att jag såg den när jag var liten och inte tyckte den var särskilt bra. Men det går inte att förlita sig på det ;) Började dock titta på den för ett tag sen och stängde av, haha.
    2. Såg den för ett antal år sen och minns inget från den. Fått ett ok betyg av mig.
    1. Med på en topplista från året ska den vara, men inte så högt hos mig och inte bäst från originaltrilogin för egen del då originalet Star Wars alltid varit den jag tyckt om mest.

    Bra där, The Exterminator har fått Bronson-stämpeln och The Long Good Friday är given på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, Caddyshack blev ett olyckligt misstag i hanteringen. Den fladdrade förbi på tv häromdan och jag klarade inte av fem minuter ens... Jag tar bort den från min lista vid nästa uppdatering. Vem vet The shining kanske får en plats ändå!

      Vi hade i alla fall tur med vädret kan jag rekommendera. Känns som en film man ska ha sett. Finns på SVT Öppet Arkiv.

      Radera
    2. Ja, det är lite svårt med den humorn. Lätt att det inte håller med tiden. Antingen uppskattar man det eller inte, finns väl inget mellanläge antar jag.

      Radera
    3. Jo, men jag trodde att du inte sett den? Hur då veta att du inte gillar humorn? ;-)

      Radera
  7. Detta år hittade du rätt med The Fog.
    Har inte sett så många komedier från detta år - de lockar inte så värst.
    Ditt förslag för 70 - talet låter galant. Jag har smygkollat och det finns en hel del riktigt starka år detta decennium.
    Ska vi fortsätta med 1:a onsdagen var månad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bugar och bockar. :-)

      Ja, varför stoppa nu? Jag vill fortsätta nedåt! "I wonder how much longer we could have lasted...".
      :-D

      Jag skickar ut mailinbjudan till de vanliga deltagarna!

      Radera