fredag 5 juni 2015

Marvel's Agents Of S.H.I.E.L.D. - Season 2 (2014-2015)



Den första säsonger av Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. var en stor besvikelse. Jag ville givetvis se serien då den var gjord av Joss. Nu visade det sig att han i princip bara lånat ut sitt namn till serien som "executive producer". Efter en svag inledning blev säsongen starkare mot slutet. En av de bästa sakerna med första säsongen var hur väl tv-serien och storfilmen Captain America: The winter soldier kopplades ihop. Händelser i serien och filmen kopplades ihop. Med anledning av detta och att seriens andra säsong rullade under våren när en av årets mest emotsedda filmer Avengers 2 hade premiär gjorde att jag var nyfiken på säsong två av serien. Skulle de koppla ihop S2 med A2?

Nu hade jag fullt upp med Decennier under våren så jag kom inte igång med S2 i tid. Jag hade faktiskt bara sett fyra avsnitt när jag jag såg Avengers 2. Tyvärr var jag därmed inte i fas mellan serie och film denna gång. Det fanns mycket riktig en tydlig koppling mellan dem båda men den var tajmad med den amerikanska premiären av filmen (A2 hade faktiskt premiär någon vecka före i Sverige). I vilket fall gillade jag filmen så mycket att jag vill titta in i dess värld mer och jag blev supersugen på att se tv-serien.

Inledningsvis var det inte en jättehit. Åter igen är den första halvan klart svagare än andra. Under denna säsong avhandlas två huvudtrådar. Den första tråden är om ett mystiskt föremål, "the obelisk". På pappret borde det vara spännande då Hydra i princip förstört hela SHIELD men det blev inte superbra ändå. Andra halvan handlar mer om en problematik om människor med superkrafter och den tråden leder till slut ihop med vad som händer i Avengers 2.

Jag fick lite vibbar av tv-serien Heroes ett tag där, men desto längre säsongen gick desto mer tonen av Marvel-universe blev det. Just det jag varit sugen på att återse efter filmen. Totalt sett var dock hela säsongen en besvikelse (igen). Denna serie har något bra som ligger under ytan men inte riktigt kommer fram. Serien är fortfarande "oförlöst" tycker jag.


En del av problemen  och kanske den största skillnaden mot en favoritserie som också har ett gäng huvudkaraktärer som flyger omkring i en buss med en stor fet ramp i häcken, Firefly, är att karaktärerna i Agents of SHILED är så mycket svagare. De karaktärerna som var lite spännande i säsong ett, de supersmarta forskarna Fitz-Simmonns har nu helt förändrats. Till det sämre. Fitz har blivit korkad (hur kul är en sådan utveckling på en skala?) och Jemma har blivit hatisk och galen (maniskt rädd för aliens). Den kemi de hade är som bortblåst till förmån för skumma plot-device val av showen.

På tal om Jemma så hamnade hon i "klistret" i sista avsnittet som en av de mest besynnerliga "cliff hangers" jag sett på länge. Säsong 3 då? Tja, kommer kanske ge den en chans men det känns inte som att jag kommer stå först i kö när den släpps ut i världen.

Betyg: 2/5


2 kommentarer:

  1. tröttnade snabbt på denna serie som var allt för repetitiv i sitt upplägg. Se Daredevil istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det gjorde du rätt i. Har hört många som gillar Daredevil... Men en blind kille som springer omkring och är superhjälte? Nja, där gick kanske min gräns trots allt... ;-)

      Får kanske kolla in den någon gång... Just nu är det Homeland S4 som gäller.

      Radera