måndag 27 april 2015

Avengers: Age of Ultron (2015)



Hawkeye: If you step out that door, you're an Avenger.

Under den senaste tiden har många biovisningar hos SF blivit förstörda av ett eller annat störmoment, men denna visning av "Avengers: Age of Ultron" var sannerligen inte en av dem. Det började med att jag och Mr Magic strålade samman för en fika. Vi hade inte setts på lång tid och det var extremt najs att ses igen och snacka gamla minnen från Skövde-tiden. Vi hann nämna kopieringsmaskinen, skivmässor på Valand, bootlegs och Paul McCartney-konserter från 70-talet med risigt ljud.

Väl inne i salongen slog vi oss ner på våra plus-platser i mitten av salongen. Även om en hel del folk fipplade med ljusstarka mobiler före filmen var det perfekt uppförande under hela filmvisningen. Ingen som lyste med mobilerna, endast någon enstaka ringsignal, inget ursinnigt smaskande av grannen, inga störande ungdomsgäng som egentligen inte ville se filmen. Istället var det en publik som levde sig med i filmen och både skratt, jubel och applåder rullade genom salongen. Det var en underbar visning. Ibland är film faktiskt bättre på bio!


Själv underhålls jag under hela filmens långa löptid. Wow, det var en riktigt skön matinékänsla som infann sig. Ett filmäventyr med lika mängd action, humor, sköna relationer i "gänget" och lite hjärta och smärta. Javisst, det blev till och med lite dammigt i salongen där mot slutet. Jag är en pussy nu för tiden. Men samtidigt som jag njöt under filmens gång kan jag nu i efterhand ändå tycka att denna film var snäppet svagare än den första filmen, The Avengers.


Det finns några tydliga svagheter med denna film. Inledningsscenen, dvs anfallet mot borgen, är för snabbt klippt. Det blir bättre senare i filmen men denna actionscen lider av att man inte hänger med och förstår var alla befinner sig.

Sen gillar jag inte alls huvudmotståndaren Ultron. Jag vill ha en ond person eller väsen som fiende, inte en AI-maskin gjord av Tony Stark. Det blir inte samma "feeling" med detta missfoster liksom. Hoppas att skurken i trean blir den där grova killen med problem med hyn som de teasat med några gånger nu. Vissa fajtscener, speciellt scenen då Iron Man slåss med Hulken är för långa, och till sist är det lite väl töntigt att de i slutet måste rädda alla i staden till varje pris även om alla människor på Jorden då riskeras. Crazy. Lite med allvar skulle väl inte skada? Det är väl helyllekillen Captain Amreicas personlighet som kommer fram där antar jag.


Men jag gillar en hel del också. Känslan i filmen är skön och det har vi givetvis filmens regissör och manusförfattare Joss Whedon att tack för. Jag gillar smågnabbet i gänget även om det kanske inte riktigt nådde upp till ettans nivå. Men det kan också bero på att jag inte hann med att ta in all dialog. Jag är redan riktigt sugen på att se om filmen och kunna fokusera mer på dialogen.

Filmens styrka är de långsamma scenerna där man får se karaktärerna lite mer. Av de nya figurerna hade jag svårt med Quicksilver, kände mig tveksam till The Vision men älskade Scarlet Witch. Jag gillar häxor med eldbollar i händerna helt enkelt!


Dialogen var typisk Joss. Jag gillar ju den väldigt mycket och jag skrattade högt flera gånger. Som tex när Hawkeyes fru bad Tony Stark att fixa hennes traktor. Han går in i ladan och utbrister "Hello, my dear" och kameran zoomar in på en traktor av märket "John Deere". Lustigt. Det funkar inte lika bra i textform misstänker jag nu.


Sen gjorde Joss en riktigt najs mind fuck på oss Firefly/Serenity-fans också. Tidigt i filmen säger någon "You didn't see that coming." Då blinkade jag och Mr Magic mot varandra och log. Det måste ju varit en hälsning till oss då Malcolm Reynolds säger något liknande i Serenity i en ikonisk scen. Det är ett sådant typ av uttalande som skrivs på t-shirts så blinkningen till Serenity är given. Meta och jag gillar det.

Men senare i filmen i en scen där Quicksilver räddar livet på Hawkeye sägs samma sak igen! Då förstår jag att den första sägningen är dubbeltydig, både en set-up för slutet av denna film och en blinkning till de gamla fansen. Det var en liten, liten detalj bland all underfundig dialog men jag gillar denna typ av lek med oss i publiken.


Enligt insatta källor snackas det redan om en fjärde Avengers med tillnamnet Civil War.... Vad det en intro till det vi fick se i slutet av denna film? Alla drog iväg... Tony Stark börjar löpa amok? Kanske. Den som väntar får se. Ok, jag gillar denna franchise. Det blir bättre och bättre desto fler filmer som adderas. Hela rymden spänns upp så att säga.


Efter visningen igår kändes det som att den svaga skurken skulle dra ner betyget en del men efter en natts sömn känns filmen klart bättre igen. Så jag ger "Avengers: Age of Ultron" fyra vänner av fem.

Betyg: 4/5


Sofia och Jojje skriver också om filmen idag. Drar de iväg åt egna håll, eller håller de ihop teamet?
Rörliga bilder och tryckta ord
Jojjenito

Fler som har pratat eller skrivit om filmen:
Den perfekta filmen (pod)
Flmr
Fiffis Filmtajm

18 kommentarer:

  1. Scarlet Witch tror jag på, hon kommer att bli ett bra tillskott! Tyckte också att fokuset på den avslutande evakueringen blev lite krystat, ja, vi fattar, de är the good guys! Men just nu känns det som om det är du, jag och Steffo mot Jojje och Fiffi. Om man nu ska räkna poäng... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elizabeth Olsen var görbra. Jag gillade henne skarpt. Kul att hon överlevde. Men vad tusan gjorde ATJ där? Horribelt om man jämför med hans "tvilling" i X-Men-filmen.

      Vi kan räkna Vrångmannen på vår sida också! Han var mycket positiv till filmen i kommentarerna på Fiffis blogg.

      Radera
  2. ATJ var blek som tusan (inte bara i skallen!) och desto trevligare att se att Scarlet Wicth blir ett fränt tillskott! :-)

    Jag tror detta är en rulle som, liksom de andra naturligtvis, man måste se fler gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi älskar ju filmserier och Marvel börjar ha en ganska maffig sådan på sitt samvete nu... Kanske en Bond/HP-behandling av serien någon gång i framtiden... ;-)

      Radera
  3. "Enligt insatta källor snackas det redan om en fjärde Avengers med tillnamnet Civil War...."

    Är det inte Captain America: Civil War (biopremiär nästa år) som du syftar på nu? Avengers-upplösningen delas som bekant upp i två delar med undertiteln Infinity War, där första delen kommer 2018 och andra delen 2019.

    Härligt att höra om det lyckade biobesöket! Jag roades inte lika mycket av dialogen, men tycker att actionsekvenserna höll måttet för det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt!

      Jag är denna "insatta källa" och jag försökte skicka en kommentar för att korrigera detta också - med ganska exakt det du skriver.

      Men av någon outgrundlig anledning så fastnade min kommentar någonstans på vägen (Henrik?).

      Men rätt skall vara rätt! :)

      Radera
    2. @Niklas: Aha, jag har ingen aning men Halo har redan krupit till korset ser jag...

      Ska det bara bli två till Avengers? Futtigt tycker jag i så fall!

      Radera
    3. @Halo: Jag vet inte vad det är som strular med kommentarerna. Jag har inget filter eller något sådan aktiverat.

      En annan läsare har också haft problem med kommentarer, och jag själv hade problem att skriva kommentarer på vissa bloggar för ett tag sedan. Då var det bara från datorn på jobbet och problemet har försvunnit efter någon av alla dessa uppdateringar som utförs...

      Irriterande. Data! Det är Datans fel!!

      Radera
    4. Denna jäkla Datan!!

      Det är två Avengersfilmen /planerade/.
      Det betyder ju inte att det inte kommer fler efter det. De vill väl se hur de tas emot.

      Fram till dess har du ju några andra Marvelfilmer att se fram emot:
      Ant-Man (2015)
      Captain America: Civil War (2016)
      Doctor Strange (2016)
      Guardians of the Galaxy 2 (2017)
      Thor: Ragnarok (2017)

      Plus de två TV-serierna:
      Agents of S.H.I.E.L.D.
      Agent Carter

      Sedan de Netflixserierna:
      Daredevil (2015-)
      A.K.A. Jessica Jones (2015)
      Luke Cage (2016?)
      Iron Fist (2016?)
      + miniserien Defenders (2017?)


      Så det finns allt att titta på även om Avengersfilmerna är få...

      Radera
    5. @Halo: gött mos, mycket att se fram emot, men än så länge ligger de i lä om Bond-franschisen... :-)

      Radera
  4. Skönt med ett lyckat biobesök. Plötsligt händer det. Låter lite som vår Winter Soldier-visning (som ju ägde rum i Kista av alla ställen).

    Även jag noterade traktorhälsningen där. En trevlig ordvits. :)

    Jag kan tycka att hela evakueringsbiten bra på ett sätt. Inte som i Man of Steel där en hel stad förstörs utan att man får se nån människa stryka. Här får det faktiskt konsekvenser när våra superhjältar slåss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man överraskad nu för tiden när man råkar ut för en bra visning.

      Hello, my dear! :-D

      Nä, slutet med evakueringen är töntig. Jag får lite serietidningsvibbar helt enkelt... Och det vill man ju inte ha i dessa filmer! ;-)

      Radera
  5. Lite tröttsamt med rädda världen-prylen... däremot var det en fröjd att lära känna Hulken, Black Widow, Thor och Scarlet Witch – för mig som är ny inför Avengers. Gillade också Scarlets eldbollar.

    På tal om problem med att kommentera. Jag kan inte fylla i "avisera mig"-knappen när jag kommenterar som wordpress-användare, den slinker liksom undan mellan alla säkerhetssteg. Använder Mozilla. Vet inte om det är nåt du kan påverka, men vill iaf informera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Comic Book Movie är vad de är. För att vara inom genren tyckte jag detta var bra. Mycket svårt att jämföra med andra genrer...

      Har du inte sett några av stand alone-filmerna, tex Iron Man, Thor eller Cap America? Några av dem är riktigt festliga!

      Radera
    2. Jag har nu sett Thor och Thor: The Dark World (första mycket underhållande, andra tortyr). Såg första Iron Man när den var typ ny och gillade inte alls, men kanske skulle funka för mig i dag. Ej sett Cap America, men det lutar åt att jag ska se dem. Har hört alla strössla lovord över Winter Soldier...

      Radera
    3. Jag gillade också första Thor. Och Captain America: The winter soldier är en av de bättre i hela MCU... :-)

      Radera
  6. Helt ok film men hade nog väntat mig lite mer med Ultron i huvudrollen som skurk. Nåväl det kan inte alltid bli helt lyckat. Det kommer än fler Marvelfilmer än de Halo nämner och DC rivstartar nästa år......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skurken var denna films svagaste punkt. Vilket inte är bra. Däremot är fler Marvel-filmer en bra sak! Man kanske inte ser dem på bio, men för en tisdagskväll hemma i fåtöljen är det aldrig fel med lite verklighetsflykt... :-)

      Radera