fredag 25 maj 2012

Top 10 films of 2004


Oj vad svårt det var att ranka filmerna från detta år! I topp ligger två filmer som är lika bra men helt olika. Jag borde se om dem båda två för att kunna avgöra vilken som är mest värdig förstaplatsen. Jag kunde inte bestämma mig, men till slut var jag så illa tvungen. Som vanligt får man nog ta filmernas placering på listan med en nypa salt. Detta är ju en lista som reflekterar mina minnen av filmer som jag inte sett på många år. Tag det för vad det är.


10. Masdjävlar
En så ovanlig sak som en svensk film på min topplista. Maria Bloms andra film var en frisk fläkt på filmfestivalen 2004. Som inflyttad till Stockholm från Skövde på den västgötska slätten skrattade jag gott åt igenkänningshumorn. Humor och allvar i en salig blandning. Filmen förtjänar absolut att lyftas upp en lista som denna.


9. Innocence
Vinnaren av 2004 års Stockholms Filmfestival var en annorlunda filmupplevelse. Den franska filmen av Lucile Hadzihalilovic var lika obegriplig som stimulerande. Den går kanske inte hem "i stugorna" som det heter, men jag gillar filmer som får en att tänka, fundera och undra. Det efterföljande Face 2 face med regissören höjde upplevelsen ytterligare.


8. The Bourne Supremacy
Kanske den svagaste delen i Bourne-trilogin, men jag tycker att den fått ett orimligt dåligt rykte. Den är ju nästan lika bra som ettan! Nyskapande actionfilm. Fantastisk trilogi.


7. Anchorman: The legend of Ron Burgundy
Den första av två renodlade komedier på denna lista. Som Will Ferrell fan passade denna som handen i handsken. Filmen har något av ett dream team från tidigt 2000-tal med sagde Will Ferrell, Paul Rudd och Steve Carell. Med en bättre kvinnlig "lead" hade den kunnat komma ännu högre upp på listan.


6. Garden State
American Independent är min favoritgenre och denna film levererade. Zach Braff och Natalie Portman är sköna att se. Det enda felet med denna film är att den är något svagare än den tio år äldre filmen som är precis likadan: Beautiful girls.


5. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Kanske den mest omtittningsbara filmen från Harry Potter-serien. Jag tror att det är den starkaste delen, men jag har inte sett om alla än. Gary Oldman som Sirius Black konkurrerar med Alan Rickman som seriens bästa skådespelare. Och vi börjar redan i denna film ana vem som är seriens riktiga hjälte (hjältinna)...


4. Kill Bill, vol 2
Kliché? Nej, Tarantino är så bra. Den avslutande delen av Kil Bill-sagan är dessutom starkare än ettan. Börjar bli sugen på att se om denna dubbelfilm.


3. Eurotrip
Filmen jag sett överlägset flest gånger på denna lista. 2000-talets bästa komedi enligt mig. Hysteriskt rolig. Fånerier men rolig som satan. Och glöm aldrig: Scotty doesn't know.


2. Before sunset
Richard Linklater's uppföljare till Before Sunrise (1995). Vadå, bara tvåa!? Orimligt. Jag vet, men 2004 gav oss två av 2000-talets bästa filmer. Vad göra? Se om båda och låta dem gå en "death match" mot varandra? Before sunset är till och med bättre än sin föregångare. En solklar femma i min bok.



1. Eternal sunshine of the spotless mind
Det som fick mig att ranka denna film som nummer ett är dess originalitet och regissör Michel Gondry's fantasifullhet. Att jag gick och höll på denna film så länge att jag inte trodde att den skulle kunna leva upp till dess rykte, men ändå levde upp till detsamma gör att jag rankar den så högt. Att den visar en sida av Jim Carrey som jag inte trodde fanns gjorde mig ödmjuk inför vilken jobbig skådespelare som helst. Jag bör nog se om denna film för att få veta om den är så bra som jag minns den.



Jag hittade fyra filmer som nästan kom in på topplistan och de får nöja sig med ett hedersomnämnande:
Collateral (mycket bra Michael Mann-thriller med Tom Cruise)
Man on fire (Stark Tony Scott-thriller med Denzel och en fullständigt lysande Dakota Fanning)
I, robot (Schysste sci-fi action med Will Smith, bygger på Asimovs böcker som jag gillar)
Dodgeball: a true underdog story (Skön Vince Vaughn-Ben Stiller-komedi)



Som vanligt uppmanar jag dig att skriva in din egen topplista samt tipsa om filmer som jag missat. Vilka är dina favoriter från filmåret 2004?

Jag vet att jag borde se Miyazaki's Howl's moving castle.



2004 års största besvikelse: Ocean's twelve
En rolig kategori. Jag blev mycket besviken när jag såg den hyllade Napoleon Dynamite, men den besvikelsen är inget emot Soderberghs uppföljare på Ocean's eleven. Trots alla dessa duktiga och underhållande skådespelare lyckades den så kapable Soderbergh fucka upp filmen totalt med ett obegripligt manus. Årets flopp för mig var: Ocean's Twelve.


2004 års sämsta film: Resident evil: Apocalypse
Jag borde lärt mig redan efter första Residen Evil-filmen att detta inte var något för mig, men jag var tvungen att se andra filmen i serien häromåret. Det var två timmar jag aldrig får igen. Nej, denna filmserie är inte bra. Och det säger jag inte för att det är en skräckfilm. Jag skulle nog beskriva den som en actionfilm om något, långt från riktig skräckfilm. Figuren på bilden var en stor orsak till att filmen fallerade så katastrofalt.

32 kommentarer:

  1. Yes! Jag tar tillfället i akt och säger att Eternal Sunshine är världens bästa film. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men visst har den något speciellt. Den är ju gaaaanska bra. Jojomän.

      Radera
  2. Ska vara duktig och posta min topp 10 lista som förra gången. ;)
    Har faktiskt inte sett jättemånga på din lista.

    1. Mar adentro (Gråta med ett leende)
    2. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
    3. Undergången - Hitler och Tredje rikets fall
    4. Ray
    5. Garden State
    6. The Assassination of Richard Nixon
    7. A Moment to Remember
    8. Collateral
    9. Maria Full of Grace
    10. Flying Daggers

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din lista! Högsta betyg för delaktighet till Svart Noir. Ok, jag heller inte sett så många från din lista. Inte sett: 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10. Hmmm. How bizarr.

      Ettan verkar vara ett spanskt drama med allas vår Chigurh. Är den lik Biutiful?? Den gav jag en etta i alla fall... :-(

      Men än en gång tack för listan, många bra tips i den.

      Radera
    2. Biutiful har jag faktiskt inte sett men jag har förstått att det är ett deppigt drama utan en gnista hopp? Tror inte att Gråta med ett leende är nå likt faktiskt. Visst, den behandlar ett deppigt ämne men det finns lite humor i den och man blir snarare glad och berörd av den än deprimerad. Om man har tur kanske man till och med gråter med ett leende när filmen är slut. ;)

      Radera
    3. Och Svart Noir, jag blir kanske något mer sugen, men jag blev rejält avtänd av den "vackra" spanska dramafilmen...

      Radera
  3. Färre SFF-filmer och därmed fler jag har sett ;) Först som sist: Instämmer till 200% med ESotSM – en underbar film!

    Jag tycker nog nästan Garden State skulle kunna kvala in som komedi också och bilden du valde är ju den mest klockrena i hela filmen :D Blev faktiskt glatt överraskad av Zach Braff.

    Anchorman är helt klart underhållande, men jag vete tusan om den var så underhållande att den borde platsa på en tio-i-topp. Både Bourne och Collateral är också underhållande men inte list-värdiga i mina ögon. Öht var det många jag inte höll med dig om det här året.

    Skulle nog vilja kontra årets besvikelse med The Ladykillers, att Coens skulle få ur sig något så dåligt… Och som årets sämsta nominerar jag istället Catwoman.

    Trodde Sideways åtminstone skulle få vara bubblare på din lista.

    Jag följer Svart Noirs exempel med en egen lista (snabbt sammansatt bör dock påpekas) och några bubblare:
    1. Eternal Sunshine
    2. Vera Drake
    3. Mysterious Skin
    4. Lemony Snicket
    5. Hell Boy
    6. The Assassination of Richard Nixon
    7. Shaun of the Dead
    8. Un long dimanche de fiançailles
    9. Garden State
    10. Hotel Rwanda

    Finding Neverland
    Diarios de motocicleta
    Saved!
    Maria Full of Grace
    The Woodsman
    Dawn of the Dead
    The Grudge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, ännu en lista. I like!

      SFF, vad kan du mena? Jo! Du måste prata om filmfesten. Gott. Nej, det var inte ett av de starkare åren på festivalen.

      Jag är svag för sköna komedier. Men det är som en vandring på en knivsegg. Man kan lika gärna ogilla en komedi pga någon skitsak, på samma sätt som man kan älska den på grund av någon liten detalj, en skådis, ett leende, en varm scen...

      Ok, låt vara att din lista är snabbt ihopsatt, men visst är det kul att göra listor! Jag har inte sett dina 2, 3, 4, 6, 8, 10. Haha, vilken oöverlapp. Och på din lista med hedersomnämnanden har jag inte sett en enda... Crazy.

      Dina 3:a blir jag genast väldigt sugen på. JGL!

      Mike Leigh har jag aldrig varit speciellt tänd på. Men han kanske är bra.

      Men vad fasen Sofia, har du inte sett Before sunset??

      Radera
    2. Ja, det var rejäla glapp måste jag säga. Nr 3 och nr 6 tror jag defintivt skulle kunna passa dig. Mike Leigh är mycket upp och ned men Vera Drake är nog den av hans alster som jag gillar bäst.

      Nej, faktiskt inte Before Sunset. Ska snart se om Before Sunrise och då får vi väl se om uppföljaren slinker med den också.

      Radera
    3. Hmm, jag kommer inte ihåg vad du sa om Before S/S senast. Vad kan ditt svar då betyda? Du ska se om Before Sunrise, men du har inte sett Before Sunset?

      Eftersom du inte redan sett Sunset kan du ju knappast älska Sunrise som jag och så många andra gör. Ändå ska du se om den. Curious. Du kanske såg Sunrise en dålig dag och vill ge den en chans till?

      Radera
    4. Ungefär så. Jag såg Sunrise när det begav sig och tyckte att den var ett "meh...". Därav ingen som helst sugenhet på Sunset när den kom. Men eftersom så många lovprisar bägge filmerna måste jag ju kolla ifall jag hade fel.

      Radera
    5. Ok, coolers. Lycka till med omtitten. Hoppas att du "ser" den denna gång.

      Radera
  4. Här fanns det både vatten och vin:
    Zach Braff har jag svårt får det är ngt med hans utseende som irriterar mig.
    Anchorman stängde jag faktiskt av för den funkade inte alls och jag hör nog till den promille av mänskligheten som finner Esosm aptråkig.
    Filmitch lista som är snabbt ihopskrapad.
    Dawn of the dead
    Grudge
    Shaun of the dead
    Collateral
    En långvarig förlovning
    Hell Boy
    Undergången
    Million dollar baby
    Butterfly effect
    Saw
    Kung fu Hustle
    Får bli elva
    Håller däremot inte med Sofia alls ang. Ladykillers då jag hör till den promille av mänskligheten som GILLAR Ladykillers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, ännu en lista. Schysste! Mitt bakfyllekaffe så här på "lördagsmorgonen" smakar bara bättre och bättre. Jag hade en liten soaré hemma på terassen igår...

      Ok, till dina kommentarer. Stängde av Anchorman??? Men, vaffö? Även om vi är stelnande gamla gubbar får vi aldrig förlora sinnet för lite simpel humor, filmitch! Bättring där. ;-)
      Eller så är det helt enkelt så att den inte var bra. "Take my advice, don't listen to me" (En av Neils mest lyckade textrader från låten "Hippie dream")

      Jag har sett ännu färre filmer på din lista verkar det som: Gryning av död, Grunge, Amelies förlovning, Der Untergäng, Million dollars to Clint, Slumpens betydelse, Såga (sett större delar av på tv men det räknas inte om man inte sett hela, eller hur?).

      Kung fu hustle? Var det den med en extremt arg kvinna som var som någon slags maffiaboss och två bönder som kastade gafflar?

      Radera
  5. Ja kanske tom så mycket att den åtminstone hamnar bland bubblarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg Ladykillers och blev underväldigad.

      Radera
  6. Oj, här ska vi se vad jag tycker.

    10. Masdjävlar har jag inte sett.
    9. Innocence, inte heller sett, men haft ett öga på den.
    8. The Bourne Supremacy skulle jag också ha med på topp 10.
    7. Anchorman, nej den skulle inte komma i närheten.
    6. Garden State var ok, men inte riktigt min typ av film.
    5. Harry Potter, har jag inte sett.
    4. Kill Bill: Vol. 2 tycker jag är sämre än ettan, skulle nog inte komma med på min lista.
    3. Eurotrip verkar jag inte ha sett.
    2. Before Sunset är ganska bra, men jag föredrar utan tvekan Before Sunrise.
    1. Eternal Sunshine... är en film jag måste se om. Hade svårt för den, alltid svårt för lite crazy filmer/personer. Men vill ge den en ny chans.

    Jobbar själv på liknande listor, men får se om det blir av. Känns som ett projekt som kan vara för stort, haha. Planen är topp 10 för varje år från nu till... 40- eller 50-talet, haha. Och jag har bara kommit till mitten av 90-talet (och det på flera veckor)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om du också kör ett årsbästaprojekt. Men varför inte börja publicera dem redan? Det verkar på din text som att du skulle vilja sammanställa alla listorna först, innan du börjar publiceringen?

      Jag tycker absolut att du ska ge Innocence en chans. Film som är lite annorlunda är alltid kul. Eller hur?

      Plus, om du gillar komedi måste du ge Eurotrip chansen.

      Radera
    2. Grejen är den att jag är lite "rädd" att när jag gör listorna inse att det inte går att få ihop en lista (rangordna) alternativt att jag måste se om en massa filmer. Men det är klart, om man lägger upp listorna när man känner för det är en annan sak. Jag hade tänkt göra det till ett återkommande tema, typ torsdagarna, men då blir det lite för mycket "press" om man måste se en massa filmer innan man kan känna sig klar.

      Men jag är i princip klar med listorna mellan 2011-1994, även om det känns väldigt tufft vissa år, oj oj. Men eftersom jag redan gjort så pass mycket är chansen stor att jag drar igång det hela snart ;)

      Radera
    3. Jag tänkte också på pressen att se och se om alla filmer så jag har tänkt att mina listor är dagsnoteringar, dvs när jag ser eller ser om en film kan jag lägga till, flytta eller dra ifrån i mina listor. Det är därför jag datummarkerar listorna på sidan "Listor" på bloggen. Där komme jag skriva notering om listan blir uppdaterad. Antagligen kommer det bli så att jag adderar filmer i listorna så att de växer och blir topp 11, topp 12 osv med tiden. Så är min plan...

      Radera
    4. Ah, smart. Det kan mycket väl bli något liknande för egen del. För det är ju lätt hänt att man inte sett någon/några bra filmer från ett år som man ser senare och som definitivt ska vara med. Men du har rätt, så kan man också göra, speciellt om man ger listorna en egen plats som besökarna kan återbesöka (även om det är den första publiceringen som de flesta så klart läser).

      Radera
  7. Förresten, eftersom du gillar att få listor också så kan jag avslöja ungefär hur min skulle se ut för 2004.

    10. The Butterfy Effect
    9. The Notebook
    8. A Moment to Remember
    7. The Bourne Supremacy
    6. The Incredibles
    5. Hotel Rwanda
    4. Crash
    3. Million Dollar Baby
    2. Der Untergang
    1. Collateral

    Med reservation för vissa ändringar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med ännu fler listor!

      Här är det många jag inte sett (igen): 10, 9, 8, 6, 5, 3, 2. Otroligt. The Incredibles har bara inte blivit av.

      Radera
    2. Wow, det var alltså 7 av 10 du inte hade sett, och en massa toppfilmer dessutom. Tror nog du skulle uppskatta minst fem av dem väldigt mycket.

      Radera
    3. Är det två av filmerna du tror att jag inte skulle gilla? vilka då?

      Radera
    4. Haha, bra fråga. Tänkte nog mer att du borde uppskatta fem av sju, åtminstone. Men jag tror mycket väl du kan gilla alla sju faktiskt, utan problem.

      Radera
  8. Ja, jag vill ju inte vara sämre jag. Du får en topp 11. :)

    1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
    2. Life Aquatic
    3. En långvarig förlovning

    Och sedan i ingen särskild ordning:
    Det levande slottet
    De feta åren är förbi
    Vera Drake
    Dandelion
    Järn 3:an
    Garden State
    Dear Frankie
    Fyra nyanser av brunt

    Och några bubblare:
    Napoleon Dynamite
    Mysterious Skin
    Attentatet mot Richard Nixon
    Shaun of the Dead

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niiice Gustav. En topp 11 är aldrig fel! :-)

      Life Aquatic ja! Jag såg den för länge sedan och tyckte den var ok, inget mer. Sen dess har jag hört så mycket skit om den att jag nästa trodde att jag hade ett för positivt minne av den. Men det ligger i planerna att se om alla Wes Anderson i kronologisk ordning. Får se hur den är då.

      Jag var på Face 2 Face med Wes Anderson på filmfesten för några år sedan. Det var 2007, när han hade The Darjeeling Limited ute. Mycket underhållande. Jag ställde en fråga till honom som han vänligt besvarade.

      De filmer jag inte sett är: Amelies förlovning, levande slottet, Feta åren, Äldre brittisk dam, Dandelion (vad är det?), Järn 3:an (Svensk?), Älskade Frankie (?) eller 4 nyanser av Robert. Och bland bubblarna har jag bara sett Napoleon (men den funkade inte för mig)

      Radera
  9. Coolt med ansikte mot ansikte med Anderson! Vad frågade du? Life Aquatic är en perfekt matinéfilm, har sett den tre gånger och håller upp lika väl fortfarande (kan tilläggas att jag sett Tenenbaums ungefär femtioelva gånger). Men Anderson är väl hit or miss för de flesta. Inte fallit för de senaste två, men är mkt pepp på Moonrise.

    Dandelion är rätt trevlig indie på det vanliga temat småstadsångest. Inte så originell, men engagerande. Och fina bilder!

    Järn 3:an (hemsk särskrivning där!) är sydkoreansk. Väldigt speciell, utan att vara så svår.

    Och så Dear Frankie. Emily Mortimer, lite socialrealism och Skottland räcker för mig. =)

    (Napoleon funkade okej för mig, ingen stor favvo.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker se om alla Anderson's filmer i cronological. Får se hur Life Aquatic har stått sig då.

      Jag frågade Wes om han funderat på att pröva på tv-serie istället för långfilmer, eftersom han alltid har bra karaktärer som då skulle kunna utvecklas och frodas på ett annat sätt än vad de kan göra under en (kortare) långfilm.

      Han svarade: No.

      Radera
    2. Haha, kort och koncist! Kan tänka mig att han föredrar det komprimerade filmformatet framför att utveckla karaktärerna alltför mycket. :)

      Förväntar mig spännande läsning om dina omtittar!

      Radera