lördag 2 juni 2012

A Life In Music - 1996


1996 var året då jag såg Neil Young and Crazy Horse tre gånger inom tio dagar. Jag såg dem på Sjöhistoriska, i Rotterdam och i Paris. Det var tider det. Jag och M åkte på en road trip genom Europa, ner till Paris och ut till Le Conquet och sen hem till Stockholm.


Midnight Choir's andra skiva heter Olsen's lot - Vem är Midnight choir? En hel liten kör? En snubbe? En dame? Vet du? Jag vet, det var en ofantligt bra norsk grupp. Lita på mig! Allvarligt. Otroligt bra. Bästa låten på denna skiva? Låt nummer 2 eller 4 eller 5 eller 6 eller 10. Välj vilken som, samma resultat. OFANTLIGT bra! Vad är detta för musik? Vilken är genren? Oklart!




Belle and Sebastian är musikens svar på filmens Wes Anderson. Jag blev tipsad om Tigermilk av min barndomskompis Uffe. Fantastisk text, lyssna! The state I am in.




Johnny Cash's American Recordings fortsatte 1996 med skivan Unchained. På dessa skivor blandar han originallåtar med spännande och överraskande covers. Hans version av Spiritual är spirituell. Lyssna också på Johnnys version och sedan originalversionen av Rusty Cage...
Rusty Cage (Cash) - Rusty cage (Soundgarden)




Våren 2000 seglade jag över Atlanten på en stor Baltic Yatch. En av killarna på båten hade med Björn Rosenströms Låtar som är sådär. Vi lyssnade på den om och om igen. Både ute till havs och i hamn (party!). Eftersom detta (oftast) är en barntillåten blogg väljer jag en av de minst offensiva låtarna Splitter nya blå glänsande sockerplast




Bonuslåtar i detta inlägg:

Filmen Fucking Åmål fick mig att upptäcka Broder Daniel. Deras Underground är bra och scenen då den är med är filmens höjdpunkt.

Ibland kan jag känna mig som "Michael Bolton" i bilkön i filmen Office Space. Jag lyssnar inte så mycket på modern musik från gatunivån i USA, men Fugees är väl lite åt det hållet. The score innehåller höjdaren Ready or not

Kastar upp en sista låt. En bra, bra låt från en samlingsplatta som jag har. Jacob Dylan och The Wallflowers Used to be lucky.

Nästa gång tar vi os an 1997 och då blir det inget nytt alls. Ha de!

9 kommentarer:

  1. midnight choir, har de varit med pa musiktavling? minns dem inte. En av mina favoritskivor kom detta ar; det ar en samlingsskiva men det far vara ok for den ar sa bra. Jag ger dig en harligt arg lat samt en som minner om den svenska taktfasta marchen ut ur italien (1-2,1-2,1-2).

    SvaraRadera
  2. Som Julia Childs sa: What's the three most important ingredients in French cooking? Butter, butter and butter." ;-)

    Midnight choir är en hemlis jag hållit utanför musiktävlingarna.

    SvaraRadera
  3. Jawohl, Wes Anderson är favoritregissören (en av dem, iaf), och B&S är favoritbandet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade för mig att du var ett stort fan av dessa två artister... :-)

      Radera
  4. Midnight choir - det tackar jag för :)
    Belle & Sebastian vat du redan vad jag tycker om - mycket! Provokativt omslag.
    Rosenström jag ber om ursäkt men i mina öron är det ren skit. En kompis till mig spelade skivan och nej tack. Då var det desto trevligare med Used to be lucky. -96 var en mycket fin årgång med bara lite kork i flaskan ;)

    SvaraRadera
  5. P.s har hört en skiva ett par ggr med Catherine.. de sätter sig sakta men säkert :)

    SvaraRadera
  6. filmitch: Var Midnight choir en nyhet för dig? Eller ackade du att de är bra? Det kommer i alla fall ett eller två inlägg till där de är med...

    B&S - snyggt omslag. Eller? Hoppas den inte biter för hårt bara!

    Rosenström är lustig och hysterisk. Speciell resa, speciella minnen...

    Kul att du givit CW en chans. Som med all riktigt bra musik kan det ta några lyssningar innan musiken blir som bäst. Kämpa på!

    SvaraRadera
  7. Midnight Choir var ju i alla fall lyssningsbara, men det dröjer nog ett tag innan de blir några favoriter. Håller inte med om Wes Andersonkopplingen till Belle & Sebastian eftersom jag i alla fall gillar dem mer än Anderson (som vi ju klarade ut igår ;)

    SvaraRadera
  8. Sofia: Kopplingen mellan WA och B&S var både mycket subjektiv och lös.

    Kul att du tyckte att Midnight choir var ok. 99% av "min" musik blir mycket, mycket bättre efter att man lyssnat in sig. Låtar som man gillar direkt håller inte så länge, men den musik som är svåråtkomlig i början brukar var den som håller i längden. Givet att man gillar den tillräckligt mycket för att ge den chansen...

    SvaraRadera