lördag 9 juni 2012

A Life In Music - 1997


Första boken om Harry Potter kom ut 1997. Är det så länge sedan, 15 år? Tiden går. Jag började läsa Harry Potter en bit in på 2000-talet efter att jag hört från flera tillförlitliga källor att de inte "bara" var skrivna för ungdomar. Jag trodde att de var barnböcker helt enkelt, men ack så fel jag hade. Filmerna är bra, men böckerna är otroligt bra. Vilken grej när sista boken kom ut. Jag köpte den på semesterresan nere i Frankrike och slukade den på några dagar. 

Jag började lyssna på Kent när HH kommit ut, men det visade sig snart att även den föregående skivan Isola var en höjdare. Jocke Bergs pretentiösa sång och de maffigt överproducerade låtarna fick mig att rysa. Favoritlåten från denna platta är nog fortfarande Livräddaren.




Radiohead följde upp The bends med deras magus opus OK Computer. Jag trodde att de skulle växa och bli ett av de riktigt bra banden, men redan med den efterföljande skivan Kid A var de långt bort i en annan värld, absurd sådan. Så OK computer blev deras bra skiva. Den bästa låten är nog Karma police.



Catherine Wheel släppte sitt fjärde album Adam and Eve. Skivan är inte lika bra som de två första. Bandet har ändrat sound och är nu mer drömska och nästan lite Pink Floyd-lika. En typisk låt som från skivan är Thunderbird. Den kommer igång riktigt bra efter några minuter...



Bonuslåtar:

Årets Depeche Mode-låt It's no good. Official video. Live video.

Årets video, hur töntigt det än är, var väl Spice Girls med Wannabe? Det är inte speciellt bra, men det är 1997! :-)


Nästa gång tar vi oss an 1998 och då får du möta en helt ny bekantskap, en svensk artist. Ha de!

8 kommentarer:

  1. Köpte sista HP boken på semester i Slovakien.
    Som sagt jag är av den abosoluta personliga övertygelsen att 747 är Kent bästa låt men jag är överlag ganska svag för deras sista låtar.
    Radihead får jag kolla upp efter jag lyssnat in mig på C.W kan inte ta för mycket på en gång ;)Men det låter bra.
    Spice girls bevare oss väl! Men i ett par bra låtar har det gjort eller så är jag indoktrinerad då dottern spelade skivorna till förbannelse.

    SvaraRadera
  2. Haha, var du också som en junkie för att få den sista HP-fixen...?

    Jag är som likaledes högst personligen ganska svag för Kents inledningslåtar! LOL.

    Hur går det med CW?? Börjar de krypa in under huden på dig, känner du suget? Eller börjar du dra dig från att spela skivorna men får lite ågren för att du gärna skulle vilja gillat dem...?

    Radiohead, jag gillade skivor 1-3, framför allt 2-3, men fom nr 4 har jag inte kunnat lyssna på dem. Det gick bara inte in längre.

    Spice Girls är INTE en av mina favoriter, men den låten var så ikonisk. Dessutom är videon hejdlöst underhållande. De beter sig som idioter, som om de vore brittiska huliganer och jag fattar inte alls vilken image de ville sälja...

    SvaraRadera
  3. Det var nog mest min dotter som var en junkie. Hon var tveksam till en resa i Europa då hon skulle missa utgivningen av HP men Slovakerna fixade detta :)
    Kent har även bra inledningslåtar ska jag erkänna.
    CW-Suget känner inte men de är bra, ett säkert tecken på det är att jag spelar lufttrummor och bas av o till när plattan ligger på ;)
    Visst är Spice girls videon makalöst irriterande samtidigt som den har högt underhållningsvärde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med lufttrummor och bas låter lovande. Rätt som det är när skivorna vilat ett tag kommer de plötsligt ha växt (så brukar det funka för mig i alla fall). Har du bara lyssnat på första skivan, eller snurrar de lika mycket båda två?

      Radera
  4. Jag hoppade inte på HP-vågen förrän Azkaban hade kommit ut och det var nog tur, för hade jag gett mig på Philosopher's Stone direkt när den kom ut hade jag nog inte kommit längre. Men sedan blev det mer och mer nagelbitande väntan på nästa del. Tur att Rowling var lite kvickare av sig än en viss herr Martin ;)

    Jag är lite tveksam till "nya" DP, men helt ok. Annars blir detta års bästa Wannabe (från ditt urval alltså) och det säger kanske det mesta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh, Azkaban. Kanske den bästa boken? I konkurrens med femman och sjuan...

      Du gillar inte senare Depeche Mode? Crazy!

      Radera
    2. Jag tycker alla böckerna from Azkaban är riktigt starka och fina. Goblet är trevlig eftersom det är den sista som har den där lite mer lättsamma tonen. Annars är nog Half-Blood Prince min favorit.

      Om ungefär en månad kommer du att kunna höra precis hur crazy jag är när det kommer till musik ;)

      Radera
    3. Åhå, ska du köra en egen My life in music?? Coolers.

      Så du gillar 4:an och 6:an? LOL, jag gillar de udda bäst.

      Radera