torsdag 16 november 2017

The Lovers (2017)


The lovers är en klart intressant relationsdrama med Debra Winger och Tracy Letts i huvudrollerna. Denna film visar inte hur kärleken uppstår och förälskelsen brinner. Istället får vi följa ett medelålders par med utflugen son. Hur gör man när livet gått i stå och lågan har slocknat? Och vad tycker vi om gifta makar som bedrar sina älskare med sin make eller maka? Välkommen till en lite lätt rörig situation i The lovers.

Även denna film blir svår att prata om utan att riskera spoilage för den potentielle framtida åskådaren så jag varnar för spoilers redan här.



Filmen verkar länge följa den förväntade vägen men lustigt nog tog den en vändning jag inte förutsåg till slut ändå. Det kändes som att Mary och Michael skulle stanna kvar i äktenskapet när de nu funnit gnistan igen, men så blev det inte. Däremot ser vi i sista scenen att de båda fortsätter med sina svek fast nu mot sina nya partners. det är som en ändlös loop som de inte kan bryta sig ur.

Det var intressant att både Mary och Michael hade vänsterprassel med kreativa människor, en författare respektive en dansös. Själva hade de själlösa jobb i kontorsmiljö (som man känner igen sig) trots att de uppenbarligen närde drömmar om mer kreativa liv som unga, de hade träffats när Michael spelade i ett band och Mary hade väl joinat bandet om jag inte missminner mig. Så det känns som att de hade blivit fångade i sitt vardagliga liv med alla aspekter som familjelivet innebär. Det livet kan vara helt underbart, men i denna relation verkar det mer fungerat som ett fängelse.



Parets nya relationer var dock inte mycket bättre. Jag fann filmen lite grumlig i denna fråga. Michaels nya kvinna Lucy verkade helt labil och Marys kille Robert var pompös och egocentrisk och snuddade vid elakheter mest hela tiden. Frågan är om detta var meningen och vad det i så fall betydde? Regissören/manusförfattaren Azazel Jacobs ville kanske beskriva dem som goofy och "sköna typer", men jag fick dåliga vibbar av båda relationerna. Det var därför jag blev så förvånad över hus filmen slutade. Jag hoppas att Jacobs verkligen ville att de nya relationerna var ännu sämre än deras äktenskap och att filmen egentligen bara belyser dessa två människor som i sina relationer tror att "gräset är grönare på andra sidan ängen".  Jag är helt enkelt inte helt klar på vad budskapet med denna film var.

Som drama, relations- och pratfilm var den bra. Både Debra Winger som Mary och Tracy Letts som Michael var mycket bra. Det var dock lite synd att filmen fokuserade mer på Michael än Mary. Det är inte så ofta man får chansen att se Winger på film längre så jag ville ha så mycket som möjligt. Deras vänsterprassel spelades av Aidan Gillen känd från GoT samt Melora Walters som jag bara sett några få gånger tidigare. Som sagt kände jag att båda deras karaktärer skavde mer eller mindre. Antingen medvetet eller oavsiktligt. Aidan Gillen har nog lite svårt att skaka av sig oket från Littlefinger. Han har en stor uppförsbacke med den uppgiften. Melora Walters var filmens svaga punkt. Jag tror personligen att filmen blivit mycket bättre och än mer intressant om dessa två spelats av bättre castade skådespelare. Filmen hade blivit vassare om publiken lättare hade kunnat köpa de utomäktenskapliga relationerna. Tror jag i alla fall, aspirerande manusförfattare som jag är i hemlighet!

Jag ger i alla fall The lovers tre Pokrifki av fem möjliga.

Betyg: 3/5 

Sugen på att läsa mer om denna intressanta film?
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis filmtajm
Jojjenito





2 kommentarer:

  1. Jag tänkte också på det där att de bägge två dragits till expresssiva kulturutövare. Min teori är att de är patologiskt otrogna, de är bara nöjda om det får ha något vid sidan av som är annorlunda jämfört med det sas officiella förhållandet. Visst påminde labila Melora lite om Amanda Plummer? Jag uppfattade absolut inte att vare sig Robert eller Lucy skulle vara några härliga typer som valet att hooka upp med dem ändå på slutet kändes lite märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har helt rätt att de är notoriska otrogna. Jag fann också slutet så märkligt att jag började ifrågasätta vad regissören egentligen ville visa.

      Just det! Amanda Plummer! Jag tror till och med att jag trodde det var hon ett bra tag in i filmen. De har identisk aura... :-)

      Radera