fredag 19 maj 2017

Alien: Covenant (2017)


Tredje gången gillt? Jag hade vissa förhoppningar om att Alien: Covenant kanske kunde bli filmen som ruskar liv i Alien-filmserien. Tredje gången gillt. Första gången var med de två "Alien vs Predator"-filmerna. Det var ett bra försök, speciellt den första är bra, men de fick inte riktigt liv i serien. Andra gången... För fem år sedan var seriens grundare Ridley Scott tillbaka med Prometheus, en prequel som inte var en prequel. Jag blev blown away av den på biovisningen trots dess stora mängd galenskap, ett uselt manus, trista karaktärer och avsaknaden av spänning. Men filmen var otroligt snygg och hade en egen stil. Med tiden har tyvärr det negativa tagit överhanden när jag tänker tillbaka på den. Jag har dock inte sett om den.

Tredje gången. Nu var jag hoppfull att Scott skulle ha klippt banden till den taffliga förfilmen och satsat på en film som passar in i den gamla Alien-serien. Tredje gången gillt?

Om du vill veta får du kika nedan, efter spoilervarningen!

Spoilervarning - nedan text innehåller svåra spoilers om filmen...



Först och främst måste direkt sägas att Scott uppenbarligen inte klippt banden till Prometheus. Detta är en renodla uppföljare. Jag hade ingen aning för jag hade lyckats med strategin att behålla mig ospoilad inför titten. Hade inte läst på om filmen, ej sett trailers, undvikit nyhetsflöde och poddar i ämnet.

Hur var då filmen? Jag blev inte alls blown away av denna film. Tyvärr. Den är inte lika snygg som Prometheus. De trista miljöerna är inte speciellt bra och dessutom tämligen dåligt underbyggda. Denna film var alltså svagare än sin föregångare då det gäller utseende och förmågan att skapa en egen känsla. Men handling och spänning då?

Alien: Covenant en bättre film då det gäller handling, karaktärer och dialog. Det är en bättre film helt enkelt, en film som kommer klara tidens tand bättre. Men den är långt från bra på riktigt. Den är ganska tråkig under långa perioder, speciellt i mitten, och dessutom är den aldrig riktigt spännande, varken som skräckis eller actionrulle. Jag blir inte totalt insugen i filmen en enda gång tror jag. Det är som att alla ingående element är ganska bra men inget sticker ut; utseende, actionscener, spänningsscener, karaktärer, dialog, handling... Och även om alla delar är ok blir det en blek film. Där har ni det, ett ganska klart fail i mina ögon.

Vem vet, den blir kanske bättre efter en omtitt. Vore intressant att se om Prometheus och denna "back to back" och jämföra dem.



Det filmen hade på sin sida var en intressant filosofisk vinkel. Smartingen Stephen Hawkings har om och om igen varnat för när AI blir självmedvetna. Han pratar om risken att de kan bli ett hot mot mänskligheten. I denna film är det AI'n David som blivit självmedveten och dessutom börjat hata sin skapare, Peter Weyland, och därmed alla människor. Hans största problem verkar vara att han är överlägsen människan men att han ändå är förbjuden att skapa något.

Han tar saken i egna händer och börjar arbetet med att skapa den perfekta organismen. Vilket är lite konstigt då den redan finns i Prometheus-filmen. En varelse som dödar allt "av kött". Filmen introducerar ett virus i vätskeform som kanske var med i Prometheus, vad vet jag? Med detta virus framavlar David alien-monster i olika format och storlek. Som jag förstod det har hans kreationer dödat allt liv på planeten. En avstickare... Hur kommer det sig att hans hår växer? Har artificiella personer växande hår i denna värld?

Trots David fysiska och mentala överlägsenhet verkar han nyfiken och undrande inför kärlek som koncept. Han hävdar att han älskade Dr Elizabeth Shaw men det visar sig senare i filmen vara en grov överdrift. Han kysser också Daniels på ett motbjudande och hotfullt sätt och frågar henne om det är så man kysses.



Jag undrar lite varför filmmakarna valde att inte förklara något om staden och folket som levt där tills David anlände. Det behövdes kanske inte, men viss bakgrund hade kanske varit intressant?

Sen undrar jag hur snacket mellan Ridley Scott och Katherine Waterston gick till. Sa Ridley att hon skulle få bli den nya Ripley? Sa han att hon kommer dödas redan mellan denna och nästa film? I slutscenen när Daniels inser att det var David och inte Walter måste hon förstått att hon kommer vara "befruktad" av ett monster nästa gång hon vaknar upp. Hon frågade David tidigare i filmen: "What did you do to her [DR Shaw)]? -"The same thing I'm going to do to you" var hans ungefärliga svar. Jag tippar på att han kommer fullborda det löftet.

Vad tycker ni om James Franco som Bransom? Tung insats? Illa kvickt fick Billy Crudups osäkre Oram befälet. Lustig detalj att han som troende verkade vara i minoritet och ansågs vidskeplig. Tänk om det vore framtiden vi går emot. Det vore underbart. I vilket fall så var han den som gav den ödesdigra ordern att landa på den potentiella paradisplaneten (!). Hans osäkerhet syntes tydligt och han fick ingen respekt från besättningen. Och just på grund av det valde han att ta det riskabla beslutet. Han satte i alla fall en bestående prägel på uppdraget. Och grundade för en filmisk uppföljare.

Var det någon som förstod vad som hände med Captain Bransons pod? Varför började den brinna? Kanske för att manus krävde att det skulle vara en svag kapten som leder besättningen.



Slutet var uppfriskande och överraskande men också deprimerande av flera skäl. Jag blev genuint tagen av att "den onde" vann. Man är så van med en Ripley som besegrar alla monster. Det var helt givet att det var David som äntrat skeppet och inte Walter, trots att Walter förkunnat att han hade en del "upgrades". Jag väntade på att Daniels skulle be att få se "Walters" vänstra hand/stump, men icke.

Nu kommer David ha full kontroll på de två överlevande i besättningen samt alla nybyggarna. Han kommer använda Daniels och Tennessee som inkubatorer för att bli av med dem, och sedan kommer han inledningsvis hjälpa nybyggarna för att sedan släppa lös viruset eller fullfjättrade aliens bland dem. Jag gillade inte den deprimerande tonen på slutet. Ibland är sådana slut vara välkomna men denna gång blev jag lite trött. Men framför allt tyckte jag att detta var för mycket en "set-up" för en uppföljare. Och hur kul är det?

Jag ger Alien: Covenant tre stugor vid sjön av fem möjliga.

Betyg: 3/5


















6 kommentarer:

  1. Oj, så många funderingar, kul!

    Till att börja med: jag blev inte alls besviken och njöt fullt ut av ett tajtare manus och ett lite mer effektivt berättande. Tyckte också att det blev riktigt spännande av och till.

    Jag tänkte också på Davids hår och tänkte att man kanske riggat androiderna så för att de inte ska uppfattas som alltför artificiella, dvs ha samma frisyr hela tiden.

    En anledning till att man inte fördjupade sig så mycket i de grå jättarna och deras värld var kanske att jag upplever att de fick rätt mycket skit i Prometheus?

    Men vi vet ju inte säkert att Daniels kommer att dö, det kan ju hända mycket på vägen till Origae-6. Jag gillade slutet för att det var så pass desprimerande och öppet. Kan inte riktigt se att det är en uppenbar shoein för en uppföljare. Skulle vilja påstå att man sett den typen av öppna downerslut tidigare där det inte per automatik kommit en uppföljare.

    Nu sticker jag väl handen direkt i getingboet men varför skulle det vara underbart att troende betraktas som vidskepliga? Oavsett svaret på den frågan tyckte jag det var väldigt befriande att just den delen av Orams personlighet inte fick ta jättestor plats.

    Nej, jag fattade ärligt talat inte heller exakt vad det var som gjorde att poden började brinna. Uppfattade nästan att det hängde på hur snabbt den kunde öppnas men det verkar ju vara ett rätt dumt designfel ;)

    Jag tyckte inte att det var klart förrän precis mot slutet att det var David och inte Walter. Trodde att kameravinkeln upp under hakan skulle bli en reveal men det var det ju inte. Vad skulle ha visats om Daniels krävt att få se stumpen? Jag uppfattade att David kapat sin egen hand för att likna Walter.

    Puh, nu tror jag inte att jag hade något mer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo dessa alien-filmer skapar ofta många tankar och funderingar. Men så är det en älskad gammal filmserie som alltid har en plats i mitt hjärta. Ok, låt mig försöka besvara din feedback...

      Det där med Davids hår är inte den viktigaste saken i filmen men det är dessa små detaljer som kan vara roliga att fundera på. Jag har ju inte sett om Prometheus men var det inte så att det rymdskeppet varit på resa länge, typ 10 år eller något sådant? Då måste David ha klippt sig ofta, groomat sig som en människa. I så fall får man kanske anta att David som den narcissist han är var noggrann med sitt yttre, i alla fall före han blev helt galen... :-)

      Självklart kan mycket hända på vägen till Origae-6. Jag tillät mig spekulera hur en uppföljare skulle spelas ut. Givetvis inte enda möjliga utvecklingen. Tro dock, om det blir en uppföljare, att Daniels ligger extremt risigt till...

      Uppföljare tog jag för givet. Vet inte om det är för att jag fått för mig att Scott pratat om flera uppföljare efter Prometheus, eller om jag tänker så bara för att denna filmserie "aldrig" tar slut... :)

      Det underbara skulle vara om vi får ett samhälle där sådan vidskeplighet behandlas för vad det är. Just nu lever vi i en tid då sekter av människor som tror på dessa sagor blir kränkta och upprörda i parti och minut med efterföljande sprängningar på gator och torg, hedersmord, utlysta dödsdomar mot författare och konstnärer och all möjlig galenskap. Folk får gärna vara religiösa, men var det på fritiden. Låt inte religionen och staten eller gemensamma samhällsfunktioner blandas. Lång diskussion detta och ett ämne som är helt fel att diskutera i detta forum känner jag...

      Jag uppfattade det också som att det var bråttom att komma ur hyper sleep-podden. Även den första som klarade sig ut, var det kanske Daniels, fick ju nästan panik för att den inte öppnades. Var det ett designfel eller en säkerhetsfunktion undrade jag...

      Walters hand ja. Jag satt och väntade på att Daniels skulle kräva att få se stumpen. Walters hand blev "smält" av det frätande blodet av en alien. Hans stump såg smält eller bränd ut. Jag undrar hur David kunde fixa sin stump att se ut så med tanke på att allt gick så fort. jag tänkte mig att Davids stump skulle se avskuren ut helt utan frät/smältskador. Filmmakarna visade Walters stump och dess skador flera gånger i filmen så jag trodde att det skulle bli en skön "payback" på den planteringen, men icke...

      Radera
  2. Tjo! Tajtare rulle, samtidigt "enklare"...och då av bara farten effektivare och mer underhållande. Helt klart en blinkning med originalet och dess första uppföljare... :-)

    Ha en trevlig helg också förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut en enklare film i bildspråket i alla fall. Prometheus var mycket snygg.

      Denna blinkar tillbaka mot Alien och Aliens men blandar in det filosofiska från Prometheus så det blir en röra av det hela ändå. Synd att de inte kunde gå "all in" på alien-spåret och lämnat Gud-frågan i fred.

      Radera
  3. Många tankar, betydligt fler än jag lyckades plita ner i min text. Jag var tydligen inte alls i klurerimod när jag såg Alien: Covenant, vilket jag var när jag såg Prometheus.

    Hmm, det var väl så att David just hade fått förmågan att skapa, vara kreativ, ha mer av ett känsloliv, spela musik, osv. I Walter hade man reducerat den delen av hans programmering, som jag förstod det. Det förklarar också varför David vill skapa sin perfekta varelse medan Walter är fokuserad på sitt uppdrag. Nu kan väl iofs Davids 10 år på rymdskeppet och planeten göra sitt till. Men det första han gjorde var ju att döda all befolkning (plus djurliv så småningom) när de anlände.

    Folket och staden får vi inte veta så mycket om i filmen men det var ju Ingenjörernas hemvärld (alltså de vita jättarna från Prometheus), så Scott tyckte väl att det räckte.

    Kaptenens kryokammare som brann? Ja, det var lite märkligt. Först tyckte jag att det var konstigt att de inte kunde öppna den, men sen insåg jag att det, som du säger, nog är ett säkerhetssystem som ska hindra att nån obehörig öppnar kammaren och avbryter sömnen och orsakar skada. Men ändå lite märkligt. Varför började den brinna?!

    David kanske lät nån av sina xenomorfer spy lite (deras kräk kanske också är frätande) på sin hand? För att den skulle likna Walters stump.

    Fasiken, jag önskar att jag hade kunnat delta i en liknande typ av diskussion som vi hade efter att vi sett Prometheus. Den filmen nitpickade vi sönder och samman, och det gjorde den bättre för mig.

    Ett tips är att kolla in de två prologfilmerna som släpptes innan premiären om du inte gjort det. Speciellt den som heter Last Supper gjorde nåt som själva filmen misslyckades med. Länkar finns i mitt inlägg på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det hade sannerligen passat att ta en långfika efter denna film för en rejäl genomgång och diskussion. Det fanns en hel del saker att fundera på.

      Den brinnande podden var en av de mest mystiska sakerna. När jag svarade Sofia ovan och spekulerade i en säkerhetsfunktion var det faktiskt själva elden jag tänkte på. Fick en vibb av att det skulle kunnat vara en eld för att förgöra virus eller annan smitta men det känns extremt långsökt erkänner jag. För visst känner folk på Jorden inte till aliens när denna film utspelas?

      Visst kunde kanske David hitta någon levande xenomorf, fast jag såg ingen av de små vid liv. Men hade han verkligen tid för det? Dessutom misstänker jag att David kommer laga sin hand och då vill han nog ha stumpen så lite skadad som möjligt. Han kanske till och med bara skruvade av handen och har den kvar i jackfickan? :-)

      Har inte sett prologerna än men ska kolla upp dem. Tack för tipset/länkar.

      Radera