söndag 19 juli 2015

Castle - Season 7 (2014 - 2015)


Eftersom det finns så otroligt många tv-serier att välja på och att varje säsong tar så lång tid att se borde jag bara se de allra bästa serierna. castle är inte en av dem, men serien fyller ändå ett behov. Jag gillar att "hänga" med denna serie, eller snarare karaktärerna i serien. det blir lätt så när man sett flera säsonger av en serie att om man gillar karaktärerna lite i början blir man än mer fäst vid dem ju längre serien går.


Jag brukar set ett eller två Castle-avsnitt efter jobbet. Det är en bra serie att varva ner med. den ställer inga krav på åskådare och den är mysig som attans i parti och minut. Tyvärr har jag märkt att seroeskaparna under säsongerna som gått ändrat på Rick Castles karaktär från humoristisk och kvick men ändå seriös till en lite mer flamsig och pajasartad typ. Castle har blivit en tönt. Det är inte en utveckling som jag välkomnar. Jag tycker de missar chansen att låta Nathan Fillion visa sina skådespelarmuskler om han bara ska jönsa omkring på detta viset. Två exempel där Castle framställs som ett förvuxet barn är episode 4 då han ska bli kompisar med förskolebarn för att få fram en skyldig samt episode 9 där Rick är en fan boy över en action hjälte från hans uppväxt.


Annars är karaktärerna som vanligt... Kate är ganska härlig, men inte super-häli. Espo och Ryan är vad de är. Espo har för övrigt börjat växa åt alla håll. Jag råkade se lite från en tidigare säsong och la märke till hur smal han var då. På hemmaplan kan jag tycka att både Castle's inneboende mor och rödhåriga dotter båda är ganska ointressanta och snarast jobbiga karaktärer.


Seriens styrkor är relationen mellan Rick och Kate, de lustiga morden de utreder (det ena mer fantasifyll efter det andra), jargongen på stationen (inte minst med obducenterna) samt de fåtal långa story arcs, likt den om 3XK mördaren.

Säsongens svagaste parti var då Castle startade upp en private P.I. firma. Mycket dåliga avsnitt och då var det nära att jag gav upp serien.


Favoriterna inkluderar dubbelavsnittet 14-15 där 3XK och Kelly Nieman kom tillbaka. Kate blev kidnappad och nästan lagd under kniven. Mycket rysligt och de avsnitten påminde mig lite om Dexter (som är en bra mycket bättre serie för övrigt).

I episode 18 At close range var Kevin Ryan huvudperson och det var ganska bra. Säsongen innehöll några lite mer udda avsnitt som episode 21 In plane sight som utspelas helt på ett flygplan på väg mellan NYC och London samt episode 6 The time of our lives som är en It's a wonderful life pastisch. Castle ruinerad och Kate är Captain. Föraningar?

Jag börjar känna mättnad över denna serie just nu. Känner mig inte direkt sugen på en fortsättning men enligt internet är redan en ny säsong beställd.

Denna säsong var en av de svagare i serien.

Betyg: 2/5


4 kommentarer:

  1. Den varade nog en säsong för länge va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr verkar det inte bättre. Det är lite trist när tv-serier genomlider en långsam död. Hoppas att nästa säsong är den sista och att de får till en bra avslutning. Det är den värd!

      Radera
  2. Ska det bli en till alltsa? Jag var overtygad att sjuan var den sista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det kommer en säsong till.

      Radera