onsdag 20 maj 2015

Mad Max: Fury Road (2015)



Alltså. Vilket ös! Högoktanig renodlad action. "Action utan slut". Förväntningarna var höga inför lördagens titt på den nya Mad Max-filmen. Trots att jag hade försökt undvika att läsa om filmen eller titta på trailers hade det nått fram till mig att filmen fick bra betyg lite överallt. Jag var förvirrad. Hur kunde detta ske? En actionfilm som får högsta betyget av gammelmedia? George Miller har väntat länge på att göra en uppföljare till sina säregna Mad Max-filmer från tidigt åttiotal. Nu har han tagit de ösigaste scenerna från The road warrior och givit dem en rejäl adrenalinkick och dragit iväg i tangentens riktning. Han har skalat bort allt "överflöd"... Här har vi en film som bara innehåller actionscener. Karaktärer? Intet. Handling? Intet. Skön dialog? Intet.


Jag var underhållen en lång stund. Men efter ett tag började den ena actionsekvensen flyta in i den andra. Det är bara samma sak om och om igen. Det är som John Cameron Mitchells omtalade sexfilm "Shortbus" där de har sex på riktigt om och om igen. Efter ett tag ser man förbi allt sexet och börjar se karaktärerna och filmens kärna. På samma sätt ser man till slut genom all action i Mad Max: Fury Road och börjar leta efter karaktärer och kärnan. Man finner intet.

Trots att filmen heter som den heter är detta Imperator Furiosas film. Hon är filmens protagonist. Charlize Theron gör henne riktigt bra och om den nu ofrånkomliga filmserien skulle välja att handla om henne istället för Max vore det kanske lika bra. Max försvann nästan helt för mig. Mel Gibson har bytts ut till Tom Hardy. Tyvärr får man inte se Tom Hardy skådespela speciellt mycket. Han gavs liksom aldrig chansen att göra Max till sin egen figur. Han är bara en blek kopia av Mel Gibsons version. Första halvtimmen var Hardy dessutom beklädd med en mask över ansiktet. Det har vi aldrig sett förut... (obs sarkasm). Det funkade inte ens i den andra filmen. Enough with the mask already! Sen kan man ju bara garva åt hur de löste problemet med att få av sig masken... En metallfil. Really? REALLY? Det hade varit coolare om någon av tjejerna hade fått klippa upp masken med avbitartången under vild färd eller något sådant.


Och då kommer vi in på tjejerna. Gillade inte hela filmens fokus på missbildade människor kontra de friska. Det är exakt sådana saker som passar bäst som en del av världen som presenteras, som en fond vilken filmens verkliga handling utspelas framför. Men som huvudsaklig konflikt blev det fånigt till slut. Men i övrigt gillade jag världen en hel del. Den post-akopalytiska världen. Någon spekulerade i att denna skulle vara en prequel till The road warrior men det var den uppenbarligen inte. Den måste utspelas efter den gamla klassikern.


Filmen var ösig och den var en häftig filmupplevelse, men den hade en hel del svagheter också. Så här kommer mina issues med filmen. Det blir nit pickande som jag vet att fler av mina filmspanarkompisar älskar så...

1. Filmen etablerar mycket dåligt hur elaka de onda är. Eftersom ingen tid alls läggs åt någon av karaktärerna i filmen, varken goda eller onda, får vi aldrig se varför vi bör frukta någon av de tre war lords som vi strider mot. Filmen saknar det så viktiga "stakes". Bryr jag mig om någon av de goda går åt? Intet.


2. Filmen är dålig på synka med åskådarens mentala "resa" under filmen. Saker händer som jag satt och väntade på att få se en upplösning av. Men de kom aldrig. Intet. I en scen klättrar Nux obemärkt upp på tankern och jag tror då att han ska skapa oreda eller dyka upp vid ett olämpligt tillfälle. Men inget händer. När han till slut dyker upp ligger han och gråter och har helt plötsligt bytt sida till de goda. WTF? En annan liten mini-tråd som bara pyste ut som luften i ett skadat cykeldäck var krigarkillen som pratade med Furiosa genom att klättra fram och tillbaka på förarhytten. Det var lite pirrigt hur han skulle reagera och agera så fort han förstod att hon hade lurat alla. Men det gjorde de heller inte något större av. Nu några dagar efter filmen kommer jag inte ens ihåg hur han blev "avpoletterad".

3. Anfallen mot tankern var kaotiska och dåligt koreograferade. Det är svårt att förstå var alla krigare och bilar befinner sig i relation till de övriga. Onda krigare hoppar över till tankern stup i kvarten men det verkar inte vara speciellt svårt att putta bort dem. Till slut blir spänningen lättviktig. Om de goda inte har svårt att värja sig (egentligen) varför då hetsa upp sig i biostolen...

4. Snygg cgi, men för mycket explosioner som visar hur människor flyger iväg. Dessa supersnygga scener ser helt overkliga ut. Det känns inte på riktigt då det inte är på riktigt.


Men till syvende och sist är detta en supersnygg actionfilm. Om man glömmer logik, krav på karaktärer eller behov av spänning så är detta en riktigt najs popcornrulle. Filmen står sig inte alls mot The road warrior men så är den inte tänkt att göra det heller. Tom Hardy är inte speciellt bra, ges inte heller chansen. Som Max är han otroligt mycket svagare än Mel Gibson. Handlingen är i nivå med Mad Max Beyond Thunderdome. Humorn är det glest emellan och när den väl dyker upp känns den mest krystad.

Avslutar på en positivare not. Fyra saker jag gillade med filmen:

  • Miljön är skön, den post-apokalyptiska världen
  • Nux var kul
  • Kyskhetsbältena var bad-ass
  • Scenen när de slet ut masken ur Immortal Joes ansikte var en bra scen. Vem var det som stod för slitandet? Max? Furiosa?


Vill jag se om filmen? Javisst för tusan. Den var så fullmatad av information att jag absolut vill se om den. Jag ger filmen tre ansiktsmasker av fem möjliga efter första titten.

Betyg: 3+/5

Fler som skrivit om filmen:
Jojjenito
Fiffis Filmtajm
Vrångmannen
Filmitch
Rörliga bilder och tryckta ord
Den perfekta filmen
Plox (bästa revyn hittills)
Steffo
The nerd bird




11 kommentarer:

  1. Naturligtvis håller jag inte med dig då jag delade ut toppbetyg men ett visst medhåll kan jag ge dig på Hardy som var bra men oväntat blek för att vara just Hardy.
    Nux bröt ihop då han råkade skada en av Joes kvinnor och blev livrädd över vad Joe skulle göra med honom.
    Furiosas kortege i början av filmen blev utplånad av vråkarna ganska kvickt. För att svara på en del av dina funderingar. Jag har också en del funderingar över en film jag skriver om på fredag - du kan kanske hjälpa mig med dem ;)https://filmitch.wordpress.com/2015/05/20/mad-max-fury-road-australien-2015/


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaren!

      Men min poäng var inte sökandet efter de specifika svaren, utan att belysa att filmen inte var i harmoni med mig som åskådare. Den gav mig indikationer på att dessa trådar skulle leda någon vart och istället dog de ut. Riktigt bra filmer sköter denna balansgång på ett bättre sätt. Det handlar inte alls om svaren, mina exempel var till för att belysa frågeställningen. Det är en liknande problematik som jag upplevde med Prometheus. En annan supersnygg men frustrerande film då det gäller logik samt hur sagan berättas (avsaknad av riktig spänning etc).

      Blir nyfiken på vad du kommer skriva om på fredag! :-) Är det något under huden tro?

      Radera
    2. Observera att jag ger Mad Max: Fury Road ett fördelaktigt betyg. Betyg 3 är en rekommendation att ses!

      Radera
    3. Visst är det så att man uppfattar filmer olika - jag tyckte att den här var spännande och höll balansgången bra. Det är nog med en fråga om vad som faller en i smaken.
      På fredag blir det mer bilåkning och desto fler bakdelar.

      Radera
    4. Aha, ännu en "furiös" film kanske! :-)

      Radera
  2. Noterar med intresse betyget men ber att få återkomma i övrigt. Ikväll ska den ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är den sedd och inlägg kommer imorgon. Lite spännande att jag hade en upplevelse tvärtemot din -- jag blev mer och mer indragen vartefter den "utvecklades". För jag håller absolut med om att det inte var mycket till utveckling men Miller lyckades övertyga i alla fall mig om att det var färden och inte målet som gjorde mödan värd.

      Radera
    2. Spännande jag hoppar med stort intresse över till din hemmaplan och kollar in vad du har pysslat ihop...

      Radera
  3. När jag såg att du gav The Road Warrior en femma så tänkte jag att det skulle bli en tokhyllning även av Fury Road, men icke så. Fast 3/5 är ju klart godkänt som du nämner i en kommentar.

    Håller med om att scenerna i ökenstormen när människor och bilar flög iväg kändes lite cgi.

    Mmm, angående era kommentarer om frågor och svar. Du säger att vissa trådar dog ut och inte följdes upp. Fast iom att Filmitch fick svar på frågorna som ställdes så gjorde ju dessa svar att trådarna inte dog ut. Eller? Men du kanske tyckte att de svaren inte var tillfredsställande, att du ville ha ut ännu mer av "tråden".?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tänkte på min upplevelse under filmen. En riktigt bra filmmakare förstår hur åskådaren upplever storyn och låter filmen leda åskådaren till rätt plats. Varken jag eller min polare som jag såg filmen med kände att detta funkade bra i filmen.

      Trådar startades och lämnades lite vind för våg. Detta gäller alltså inte svaren specifikt utan att filmen kändes slarvig och otajt (hur bisarrt det än kan låta). Se mitt svar på Filmitch's kommentar ovan också

      Men det var ju bara en lång biljakt så vem bryr sig! ;-)

      Radera