torsdag 11 september 2014

The Salvation (2014)



The Salvation är något så udda som en dansk westernfilm. Den visades som avslutningsfilm på Malmö Filmdagar. Självklart såg vi filmen då det inte gick några andra filmer samtidigt. Jag hade nog valt den ändå om den hade visats på en tid då flera filmer visades samtidigt. Filmen handlar om en dansk nybyggare ute i gränslandet mellan vildmark och civilisation i Amerika på 1800-talet. Han är en före detta soldat som utvandrat efter att Danmark förlorat ett krig mot tysken. Med sig har han sin bror.

Mad Mikkelsen spelar huvudrollen Jon och vår egen Mikael Persbrandt brodern Peter. Filmen startar då Jons fru och son anländer med tåget. Jon har rest före för att bygga upp hus och liv. Han har inte sett sin familj på sju år. Sedan spelas en mycket klassisk western upp i bästa Clintan-stil med oförrätter, onda män som vill åt nybyggarnas mark, svek och en massa våld. Jag måste säga att jag verkligen gillade denna film. Den kommer inte konkurrera om en plats på årsbästalistan, men den är helt klart sevärd.


Handling och dramaturgi är sjuttiotalsaktig (det kommer faktiskt en film i Decennier som denna film påminner en hel del om, håll utkik på bloggen ungefär den 23:e september). Det som skiljer The Salvation från de äldre filmerna är ett modernare foto. Filmen är inspelad i grälla färger som nästan får den att kännas som en filmad serietidning.


Mikkelsen och Persbrandt är riktigt sköna som de två bröderna. Eva Green som storskurkens "flickvän" är inte så talför men ganska intensiv i de få scener hon fått huvudrollen i. Jag förstår inte riktigt varför folk har så svårt med henne. Hon är ju ganska bra. Jag gillar också att filmen inte ryggar tillbaka för det otäcka, den hade till och med kunnat vara ännu brutalare. Inte nödvändigtvis i bild men i handling. Det där med hämnd funkar än bättre om den onde är svinans ond.


Det kommer inte allt för många dugliga westerns nu för tiden, jovisst det kommer kanske en eller två varje år, men de står ju inte som spön i backen i alla fall. Därför var det välkomnat att denna dansk-brittiska samproduktion var så lyckad. Om du gillar western, och speciellt Clintans sådana från sjuttiotalet bör du kanske ge The Salvation en chans. Om inte kommer jag skicka Eric Cantona efter dig!

Jag ger The Salvation tre revolvermän av fem möjliga.

Betyg: 3/5


Läs gärna vad mina filmspanarkompisar tyckte om filmen. Är de cowbojsare eller indianer?
Jojjenito
Fiffi
Sofia


4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den!

    Vad har folk har emot Miss Green förstår jag inte riktigt även om hon har nåt udda över sig. Jag gillar henne.

    Tyckte nog skurkarna var tillräckligt grymma. Vet inte riktigt vad de mer skulle ha gjort? ;)

    Inte bara nästan. Jag tyckte det kändes som en filmad serietidning, punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite bifall och en intressant fråga mitt i allt. Man tackar.

      Jo, jag menade bara att visst de var brutala även om allt som hände var utanför bild. Men de saker som skedde var samtidigt standard för en revenge-film i westernmiljön. Som en film från 2014 hade jag tyckt att en uppjackning av det våldsamma hade kunnat funka än bättre. Tänk tex om han koreanen som gjorde Oldboy gjort filmen. Då hade den kunnat bli något helt nytt, inte bara en film som är ungefär lika de gamla filmerna från 70-talet. Jag har för övrigt en av just dessa gamla filmer från 70-talet med i Decennier och jag tycker att den är nog så rå som denna. Men som sagt nya tider skulle kunnat innebära nyare våld.

      Radera
  2. Problemet med frk Green är att hon oftast är en ganska stel skådis som inte tillför särskilt mycket till filmen. Dock inte här, vilket var en av dess positiva överraskningar. Hon kanske skulle spela fler tysta roller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är du allt lite elak. Men du kanske har rätt.

      Hon är i alla fall en "kall" skådespelare vilka jag oftast inte gillar så mycket.

      Radera