onsdag 17 september 2014

Duel (1971)


David Mann: Come on you miserable fat-head, get that fat-ass truck outta my way!

Hmm. En av Stephen Spielbergs tidigare filmer. Detta är till och med en film gjord för tv. Ett enkelt koncept, vilket kan räcka långt men i detta fall blev det ganska tradigt. En affärsman sätter sig i bilen får en resa till en kund i en stad på andra sidan. På väg dit kör han om en gammal skruttig långtradare några gånger. Den osynlige chaffisen verkar vilja börja tävla mot bilisten. Till slut blir det en kamp på liv och död. Den skruttiga långtradaren upplevs inte längre som sådan utan snarare hotfull och dödlig.


Det finns några bra saker och några mindre bra saker med denna film. Jag börjar med det som är bra. Detta är en film som nästan uteslutande handlar om en biljakt och allt är filmat på plats på landsvägarna öster om Los Angeles där ute i den ökenliknande varma och dammiga naturen. Fordonen ser ut att köra mycket fort och fartkänslan adderar verkligen till spänningen.


En annan sak som Spielberg  redan i denna film visar sig behärska, och som han också gör bra i Jaws, är att inte visa den hotfulle för mycket. I Duel får vi faktiskt aldrig se den elake lastbilschauffören. Vi ser hans arm, hans slitna cowboyboots, men aldrig hans ansikte.


Psykologin i filmen är också intressant bilisten, Davi Mann, som spelas av David Weaver pratar med sin fru per telefon i inledningen av filmen och hon skäller ut honom för att han inte försvarade hennes heder kvällen före på en fest då en bekant till paret gjorde närmanden på henne. Frun  anklagar David för att vara svag och omanlig, han blir rejält "pussy whipped". Detta spelar sedan Spielberg med senare i filmen då man får en känsla att David vill visa sig tuff och fajtas emot lastbilen mer än han kanske borde gjort.


På den negativa sidan ligger att jag aldrig blev engagerad i Davids situation. Jag var hel enkelt uttråkad under filmens gång och det brukar inte vara ett så jättebra tecken. Filmen är bra gjord, det är inte det som är felet, men handlingen är inte så spännande som det kanske låter från min text ovan. Det hjälpte inte att jag givetvis sett åttiotalsklassikern The hitcher med Rutger Hauer i spetsen och att den filmen är så otroligt mycket mer nervpirrande. Filmerna är handlingsmässigt och tematiskt samma, men visst Duel var före med ca 15 år men jag såg ju Liftaren först.


Det var som vanligt kul att ha sett Duel i alla fall. Min filmkompis Josquen har många gånger pratat om den och nu har jag äntligen sett den med egna ögon, även om min upplevelse inte blev lika stark som Johans antagligen var.

Jag ger Duel två bilkrascher utan explosioner av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Imorse publicerades en revy på en film som jag gillade mycket mer, Sam Peckinpah's The getaway med Steve McQueen och Ali MacGraw. Hoppa över och läs den texten om du inte redan hittat den.

8 kommentarer:

  1. Såg själv om Duel för lite över två år sedan och tycker den håller, även om den inte är super. Inte heller är den i närheten av Liftaren som du nämner. Klasskillnad på det mesta.

    Mitt betyg ligger på mellan en stark trea och svag fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The hitcher är helt klart en bättre film. Kul att ha sett denna men den nådde bara upp till "helt ok" för mig.

      Radera
  2. Tråkigt att filmen inte tog sig ända in i varmgaraget hos dig, hos mig klickade Duellen på i princip alla cylindrar.
    http://www.fiffisfilmtajm.se/veckans-klassiker-duellen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok, icke mer. Ledsen, måste "rösta med mitt hjärta" somd et brukar heta på ön.

      Radera
  3. Say whåååt?! Säger som Fiffi, en fullpoängare för mig. Spännande som tusan

    http://bilderord.wordpress.com/2013/01/30/on-the-road-again/

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fullpoängare!?! Det är crazy om något, men om du fann den jättespännande så är det helt rimligt. Jag tyckte att det var lite tv-filmsvarning över det hela! ;-)

      Hade kanske blivit en helt annan reaktion om jag sett den med ett fan som du, eller min kompis Johan. Men nu blev det lite jaha över det hela...

      Radera
    2. Om inte annat blev jag så jäkla imponerad över hur effektivt klippt den var. Men visst, det _var_ ju en TV-film

      Radera
    3. Aha, en fin klippning kan få dig att smälta!

      Jo jag vet att det var en tv-film, det var därför jag skrev så! :-)

      Radera