söndag 21 september 2014

Dark Star (1974)



Bomb #20: Let there be light.

John Carpenters första film Dark star har jag länge velat se. Jag hade extremt lågt ställda förväntningar på filmen. Det inryms inte bara så kallade "klassikers" i detta projekt, nej det kan finnas många skäl till att man ville se en film. I detta fall var det för kopplingarna till Alien-filmerna samt det faktum att John Carpenter är något av en nostalgifavorit med flera sköna filmer från 80-talet.


Carpenter gjorde filmen tillsammans med Dan O'Bannon som för övrigt gjorde det mesta i filmen, manus, klippning och spelade en av huvudrollerna. Detta är en glad petitess på sci-fi-himlen. Med en antagligen mycket begränsad budget har Carpenter och O'Bannon gjort en film om en crew på fyra astronauter som åker omkring i universum i sin rymdraket Dark Star och bombar instabila världar.

Dan O'Bannon skrev senare manus till Alien och Total Recall med flera filmer.

Dan O'Bannon

Filmen är mer "campy" än bra, men om man är på rätt humör är den festlig. Jag smålog flera gånger.  Den klassas som en klassiker inom genren på imdb och det är den väl, men mest på grund av dess kopplingar till "riktiga" klassikers än dess egna meriter.

Några scener höjde jag ögonbrynen inför lite extra. I en scen tar en av killarna på Dark Star fram en kniv och lägger sedan vänster hand på en bänkskiva med utspärrade fingrar. Sedan börjar han hacka med kniven mellan fingrarna... Känner du igen scenen? Detta ursprung till den klassiska scenen i Aliens avslutas dock lite annorlunda.


En annan sekvens som får mig att tänka på Alien är den då Dan O'Bannon's Sgt Pinback jagar skeppets utomjording in i the cargo bay. Den sekvensen är mycket lik motsvarande scen när Brett (Harry Dean Stanton) jagar alien i filmen Alien. Ser du scenen framför dig? Är det inte något slemmigt som droppar från taket? Titta inte upp!

Här i Dark Star är dock utomjordingen inte riktigt lika läskig som i filmen Alien. Det är en badboll med lite maskeringsfärg påkladdat plus två alien-fötter med långa naglar. Mycket lustigt, eller inte, beroende på åskådarens humör.


Filmens intressantaste och roligaste del är den om de stora bomberna som har egen cpu och tänker själva. Jag får snabbt vibben från Dr Strangelove. Speciellt scenerna när skeppets huvuddator försöker övertala en av bomberna att den blivit armerad av misstag är kul, likaså scenen när en av killarna fintar bomben att avbryta launch genom att presentera ett filosofiskt dilemma för bomben (War games någon?)


Jag skulle kunna tänka mig att Dark star kan gå hem i goda sci-fi-vänners lag med en stor mängd alkohol, men som "riktig" film blir det lite för tunt. Därför ger jag Dar Star två filosofiska bomber av fem möjliga.

Betyg: 2/5


2 kommentarer:

  1. Jamen, se där kom den ju! Trots dina förbehåll är jag fortfarande sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, den som väntar på något gott... osv

      Du kommer säkert kunna ha mycket nöje med den, låt dig inte avskräckas av min tvåa. Den är totalt sett "helt ok". Den är lustig och kul, men inte så bra som "riktig" film.

      Radera