lördag 23 november 2013

Crystal Fairy (2013)



Michael Cera var en av de mest uppfriskande inslagen i den lustiga filmen This is the end (revy kommer efter jag avhandlat Filmfesten klart). När jag i programmet hittade en chilensk road movie med Michael Cera i huvudrollen på jakt efter en kaktus som man kan koka hallucinerande droger på tänkte jag direkt på This is the end. Jag vill se Michael Cera knarkad och galen igen.

Fick jag se detta i filmen Crystal fairy? Både ja och nej. Vårt glada gäng som hänger med på bilturen drogar ner sig lite men de är långt ifrån så stygga som Cera är i den andra filmen. I denna film är de snälla mot varandra. Inte exakt hela tiden, men filmen har en genuint sympatisk feeling.

Road trip!
Cera spelar Jamie, en amerikansk turist på knarkresa till Chile. Han ska slå följe med sin kompis Champa och dennes två bröder på en biltur ut till en avlägsen kuststräcka. På resan söker de efter San Pedro-kaktusen. Man kan nämligen koka meskalin på dess skal.

Så nära, men så långt bort
Kvällen före avfärd träffar Jamie Crystal fairy, en free spirit, en komplex ung kvinna med orakade armhålor. Eller, mer korrekt beskrivet, orakad lite överallt. Hon hänger med pojkarna på resan till Jamie's förtret. Han bjöd i och för sig in henne, men han trodde inte att hon skulle hänga på.

Jamie och Crystal Fairy
Inledningsvis är Crystal Fairy lite udda och hon gör pojkarna obekväma. Det är inte var dag de har en spritt naken amerikanska gåendes omkring i hotellrummet. Men allt eftersom de lär känna varandra börjar gruppen komma sig mer och mer samman. Filmen utvecklas på samma sätt. Den är ganska vimpsig, oskarp och inte speciellt bra i inledningen. Men allt eftersom blir den varmare och varmare och till slut är den fasiken riktigt bra. Precis som killarna blir jag som åskådare mer och mer förstående och positivt inställd till Crystal Fairy.


Michael Cera gör en bra roll. Jag sitter och ser en ung Woody Allen framför mig hela tiden. Hans gängliga kropp, stora lockiga hår och neurotiska diskussioner. Det är fascinerande hur lika de är. Crystal Fairy spelas av före detta barnskådisen Gaby Hoffmann och hon gör den komplexa tjejen rätta. Hon måste vara ganska modig för hon är helt naken och avklädd i flera scener, både bokstavligt och bildligt.


De tre bröderna spelas av tre chilenska bröder, Juan Andrés Silva, José Miguel Silva och Agustin Silva. Jag antar att det är bror sin som regisserar Sebastián Silva? Jag gillade dem alla. I början tror man kasnke att det ska hända konstigheter, som at den ensamma tjejen ska bli antastad eller något sådant, men filmen är riktigt vänlig. Inga sådana typiska filmfestivalfasoner här inte.

Jag gillade filmen mer och mer och jag har tänkt på den en hel del efter jag såg den.

Jag ger Crystal fairy tre hairy fairies av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar