söndag 27 oktober 2013

Decennier: Sammanfattning 1930-talet


Ok, så var vi klara med 30-talet. Jag har sett en hel del filmer, inte lika många som Movies-Noir, men det blev hela elva stycken för mig i alla fall. Jag listar lite längre ner en topplista över de sedda filmerna...

Det jag tar med mig från 30-talet var att Chaplin håller en så fruktansvärt hög klass samt The thin man-paret Nora och Charles som jag vill se mer av. Största besvikelse var Jean Renoir-filmen.

Nu kommer vi göra ett uppehåll med projektet. November månad är vikt för Stockholms Filmfestival som vi båda kommer besöka och se en massa film på. Då får de gamla godingarna vänta. Vi är åter i december månad med filmer från 1940-talet. I slutet av november kommer vi annonsera vilka filmer vi valt som gemensamma från just det decenniet.



Från 30-talet blev det två filmer från både Charlie Chaplin och Fritz Lang. Både komedi och drama alltså. På tal om drama kollade vi på en Renoir-film, fint skulle det va. Kultureliten skulle jubla, men var den så bra? Dålig utdelning på den. En tidig Hitchcock blev det också, och en av mästaren Frank Capra. Jag förhandlade fram bifall för en barndomsfavorit som höll måttet. Plus lite annat. Nej, låt oss sammanfatta med en topplista som sig bör!

11. La grande illusion
För pretentiöst och långsamt under stora delar av filmen. Den tar sig rejält mot slutet men den är lite för tråkig för min smak.

10. Duck soup
Galen story och jag känner att jag borde kanske gilla den anarkistiska känslan i filmen. Men det är inte en komplett film, mer ett antal sketcher efter varandra. Dialogen är i vissa delar mycket underhållande dock.

9. M
Lang lyckas verkligen skapa en speciell stämning i filmen. Mina minnen av filmen består av en tydlig känsla framför allt. Den var dock inte så medryckande som jag väntat mig. Peter Lorre som mördaren är lysande och det är i denna film vi får möta Inspektor Lohmann för första gången i detta projekt.

8. Das testament des  Dr. Mabuse
Lohmann återvänder i denna spännande kriminalhistoria. En riktigt cool handling. Bättre än M tycker jag vilket kanske upprör en och annan?

7. Trouble in paradise
Ernst Lubitsch rykte gjorde att vi valde denna film. Mycket intressant med hans sofistikerade humor och sköna karaktärer. Saknar något för att nå ända fram dock.

6. Mr. Smith goes to Washington
Bra skådespeleri i denna seriösa drama. Jag älskar miljön, politikers och journalister, svek och knivar i ryggen på den olycklige. Detta ämne är bra och håller än idag (tex i tv-serien House of cards)

5. The lady vanishes
En klassisk Hitchcock tar femteplatsen. Man känner sig trygg i hans regisserande händer. Underbara karaktärer i birollerna framför allt. Spännande men inte sååå spännande, lagom helt enkelt.

4. The thin man
Filmen med den underbara eftersmaken. Vilket härligt par i huvudrollerna. Heja Nora och Charles!

3. Modern times
Chaplin i en kompott av nästan allt han har att ge; humor, romantik, samhällskritik och vemod.

2. The Scarlet Pimpernel
Barndomsfavoriten som höll. Leslie Howard gör en mäktig insats. När Marguerite ser släkttavlan i arbetsrummet kan väl ingen sitta stilla oberörd?

1. City lights
Chaplin i sin puraste form; humor, romantik och vemod. Chaplin besvarar frågan poeter, författare och filmmakare ställt sig om och om igen. Vad är kärlek?





Movies-Noir har också sammanfattat 30-talet i en post. Läsa och kommentera! Hur många filmer såg han? 15?

8 kommentarer:

  1. Du har inte fått så många kommentarer av mig främst beroende på att jag inte sett så många filmer, ja i ärlighetens namn inga, filmer på din lista. Marxbrödernas film var egentligen den enda jag kunde uttala mig om trots att detta var en två filmer jag inte sett med komikergruppen.
    Chaplin har jag förstått är en favorit hos dig. Jag borde faktiskt ta och kolla in hans långfilmer då jag bara sett ett antal kortisar i yngre år.
    Det är dock ett antal intressanta filmer du har på din lista so jag känner att jag borde en chans: 4, 6, 7 och 9 verkar alla vara heta kandidater till en titt utöver Chaplinfilmerna. Ser fram emot din rapport från Sthm ff de har alltid ett intressant program. 40-talet blir spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du följer med i alla fall, det är roligare att skriva för läsare än för sig själv bara.

      Ja, Chaplin, ja. Jag blev blown away av honom. Vilken överraskning ändå. Stumfilmer som funkar är på vissa sätt bättre än talfilm. De talar ett gemensamt språk vi alla kan tyda. Allt måste visas med handling, klippning, kostym, scenografi samt skådespelarnas insatser, kroppshållning, ansiktuttryck. Chaplin var också något av en perfektionist. En scen i City lights (den när little tramp möter blomflickan första gången) togs om ca 230 gånger innan han var nöjd med resultatet. Crazy, men så är varje scen i den filmen grymt bra, exakt funktionella för historien och känslorna han vill förmedla.

      Av de du funderar på uppskattade jag 4:an mest men den är också den "minsta" filmen av de fyra... Inte lika grandios som speciellt 6 och 9...

      On we go towards the 40's! Bogart, Welles, Sturges, Powell & Pressburger, Preminger, Noir, Neorealism, Gudinnan, Jimmy Stewart... och så Chaplin förstås. Det finns mycket att välja på! :-D

      Radera
  2. Kan inte klaga på hur 30-talet gått. Det har varit mycket bra film, kanske inte så mycket strålande, men klart godkänt.

    Även om jag inte såg alla filmer som du såg, så har jag sett samtliga tidigare. Kan i princip bara hålla med dig om rangordningen faktiskt, finns inte mycket att invända mot.

    Chaplin har visat sig vara The Champ som The Tramp ;)

    40-talet har mycket att bjuda på. Har sett en hel del där, men finns fortfarande mycket att kolla in. Blir väldigt spännande att se vilka gemensamma filmer vi väljer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo the champ sannerligen.

      30-talsfilmerna tog sig, men det var en brutal inledning. De tre första jag såg var de tre svagaste.

      Jag har ännu fler filmer jag vill se från 40-talet... Det blir svårt att välja filmerna.

      Radera
  3. Återigen: jättekul att min favorit luffaren gick hem så väl. Annars finns det många andra bra tips i din lista -- såg tex att rödmiran faktiskt finns på youtube. Gratis är gott ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får rätta in mig i leden av fans av Chaplin. Total kapitulation.

      Aha, har du sett The Scarlet pimpernel nu? Du gillade Howard sa du...?

      Radera
    2. Nej, inte kommit mig för ännu, det är mycket annat just nu... Men ja, jag gillar Howard av det jag har sett åtminstone.

      Radera
    3. Ah, jag missförstod. Men mycket nöje då om du kommer till skott endera dagen...

      Radera