måndag 8 juli 2013

Henkes Best of Depeche Mode



Henkes best of *artisnamn*. Vilket sällsamt och pretentiöst namn. Pratar han om sig själv i tredje person? Nåväl, ni är alla välkomna till ett nytt musikaliskt projekt som kommer få ta sin tid, det kommer ligga och puttra i bakgrunden på bloggen tror jag.

Ända sedan blandbandstiden har jag funnit njutning i alla sätta ihop de bästa låtarna från en artist eller band. Först var det audiokassetter, sedan brändes det på cd-r:er och nu är det spotify-spellistor som gäller. Nyligen bloggade jag om favoritlåtarna från ett antal Depeche Mode-skivor som en förberedelse inför konserten i Globen (revy kommer inom kort). Därför tyckte jag att det passade bra att starta med dem i detta nya projekt.

Idén är att jag lite då och då, kanske en gång i månaden, kommer skriva inlägg där jag ger er mina favoritlåtar från mina favoritartister. Jag ska försöka göra en blandning av de mest kända låtarna och mina personliga favoriter. På så sätt hoppas jag att spellistorna på spotify kan passa som introduktion för de som inte känner till artisten, eller som en skön mix för de av er som redan är invigda.

Jag har lyssnat på musik så länge jag kan minnas. Under uppväxten var jag än mer inne i musik än vad jag är idag. Jag delar in mitt musikintresse i två faser. Första fasen startade då jag började bli intresserad av musik. Det måste varit någon gång i slutet av 70-talet. Den första intensiva brinnande fasen sträckte sig fram till slutet av 80-talet. Under denna period samlade jag på musik och skaffade mig de favoriter som än idag är mina "riktiga" musikaliska hjältar. Den andra fasen sträcker sig fram till idag. Jag har nu till viss del stagnerat i musikalisk smak, men ibland kan nya influenser bryta igenom. Disco! Disco!

I helgen roade jag mig med att skriva ner alla artister jag kan göra "Best of"-samlingar med och fick ihop drygt 30 artister jämnt fördelat på de "gamla" favoriterna och "nya" favoriter. Jag börjar nu med Depeche Mode alltså. Det är ett band som jag givetvis hört låtar från när jag var ung, men som jag upptäckt mer ordentligt på senare år. Detta är ett av mina "nya" band (nya för mig det vill säga).

Denna samling är ordnad i strikt kronologisk ordning, från första skivan och framåt. Ibland kommer jag göra listor där jag väljer låtordningen men det blir nog mest med de band jag lyssnat så mycket på att jag känner att det funkar.

Henkes Best of Depeche Mode (1981-2013)

Jag har valt att bara ta med låtar från albumen i originalutförande, inga liveversioner.

Spotifylistan.

Speak and spell (1981)
1. Puppets
2. Photographic
3. Just can't get enough

A broken frame (1982)
4. Leave in silence
5. My secret garden
6. See you

Construction time again (1983)
7. Love in itself
8. Everything counts*

Some great reward (1984)
9. People are people
10. Master and servant
11. Blasphemous rumors

Black celebration (1986)
12. Black celebration
13. Stripped

Music for the masses (1987)
14. Never let me down
15. Strangelove
16. Behind the wheel*

Violator (1990)
17. Personal Jesus
18. Enjoy the silence
19. Policy of truth

Songs of faith and devotion (1993)
20. I feel you
21. Walking in my shoes
22. In your room

Ultra (1997)
23. It's no good*
24. Useless
25. Sister of night

Exciter (2001)
26. Dream on
27. I feel loved

Playing the angel (2005)
28. A pain that I'm used to
29. Precious

Delta machine (2013)
30. Welcome to my world
31. Angel
32. My little universe

6 kommentarer:

  1. Det här var ju en kalasstart på musiktemat! :) Men jag får inte igång Spotifylistan, den länkar till nåt annat ställe. Web Player? Är det bara för mig det strular måntro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar valet av första band som jag gör en lusta för.

      Tyvärr har jag ingen aning om vad de har ändrat på spotify. Jag vill också att spelaren ska starta upp och inte att man ska komma in i en web-player. Om någon vet hur man fixar för att få tillbaka det gamla beteendet så meddela mig gärna!

      Radera
  2. Måste ju få fason på det här innan nästa lista kommer. Best of Skrillex ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Best of Skrillex? LOL, that would be the day. Men man vet aldrig...

      Radera
  3. Ahhh liknande Månadens musikspecial :) Det gillar jag. Jag har redan kört min best med DM och den här månaden kommer det ett band som vi båda har gemensamt Henke.
    Roligt då livet inte bara är film kommer att följa med argusögon.
    Har inte varit inne på Spotify på ett tag men dottern säger att de håller på att göra om och att det är lite buggigt. Hon rekommenderar att man går till deras hjälpsida då de brukar hjälpa till bra där.
    Ang dina låtval:
    6, 7, 17 är inte dåliga men har aldrig riktigt fastnat för mig och de tre sista skivorna har jag lyssnat mkt lite på för att uttala mig om men tids nog.
    Vilken/vilka plattor är dina favoriter?
    Personligen gillar jag trion: Black Celebration, Music for the masses och Exciter bäst.
    Trevligt tema som jag ser fram emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, spännande! Gemensamt? Kan det vara...

      Hoppas att det bara är en tillfällig bugg med spotify för det är rejält irriterande att appen i öppnas automatiskt utan att man kommer in på en websida.

      Jag har inga speciellt favoritplattor hos DM. Har nog inte lyssnat på dem, skivorna, så länge som behövs för att utveckla favoriter. Favoritplattor från de "gamla" artisterna kan jag dock dela med mig av!

      Kul att du gillar temat. Kommer dock gå i långsam takt, en per månad kanske...

      Radera