onsdag 3 juli 2013

Filmspanarna Tema #12: Kvinnlighet



Är hon het eller ej?

Mitt svar är idag JA - hon är het. Nu när jag just avslutat mitt medelstora projekt om Bond kommer nästa filmspanartema som ett brev på posten. Tema Kvinnlighet. Enligt en av mina läsare presenteras Bondbrudarna som tjejer som hasar runt i genomskinliga kläder och blinkar sakta med halvöppen mun. Är det den typen av kvinna som bäst beskriver kvinnlighet? Det får vi verkligen inte hoppas.

Ryktet gör gällande att jag i förra temat lånade perspektivet från en glad kille, att han hjälpte mig att definiera heta manliga skådespelare. Ska jag göra samma sak fast med skådespelerskor i detta tema? Kan "man" göra det över huvud taget? Eller är det en fråga som inte får finnas, diskuteras eller ens tänkas? Att jag som man skulle ha magen att tycka att kvinnliga skådespelerskor kan vara mer eller mindre heta...?

Om en skådis är het eller ej, oavsett kön, beror inte bara på utseendet. Nej, det är snarare karaktären som upplevs som het eller inte. Det är alltså inte (bara) utseendet som styr detta, men det är inte heller skådisen privata "jag". Det är karaktären en skådis spelar som vi attraheras av. Tag tex Denise Richards i Bondfilmen The world is not enough. Jag tror att många, som jag, anser att hon är "felcastad" att spela en supersmart kärnfysiker. Men felet ligger inte i att hon är snygg. Nej, anledningen till att jag inte ser henne som "het" i den rollen är för att hon inte backar upp sin karaktär med den tyngd som rollen kräver. Jag får inte karaktären att "gå ihop".

Men vad är då kvinnlighet och hur passar den in i denna diskussion? Jag gjorde en enkel sökning på interwebben och fann en hårt modererad tråd på Flashback. Jag antar att många inlägg var frånstötande då var och vartannat inlägg var borttaget. Men kvar fanns i alla fall några mycket underhållande definitioner på kvinnlighet. Som till exempel denna från en idag avstängd forumanvändare:

"Tänk dig en snäll människa som pratar om sina känslor hela tiden, det är väl en kvinna.
Och så tuttar och fitta så klart. Räcker inte att klä ut sig till en kvinna liksom.
Sen brukar kvinnor vara irrationella och känslostyrda, extremt alltså."

Haha, det är väl inte direkt så som jag själv skulle definiera kvinnligheten. Men den är inte så enkelt att beskriva. En skådespelerskas kvinnlighet ingår självklart som en del i om hon är het eller ej. Det finns många andra sidor av kvinnligheten som jag inte kommer gå in på i detta inlägg, men som säkert täcks in av mina förträffliga bloggkompisar i detta tema, se länkar nedan. En skådespelerskas "hotness" är för mig en funktion av hennes utseende, hennes aura och hennes karaktärs "spirit". Om hon är en dålig skådespelerska brukar de andra två faktorerna fallera. Och om hon är för kall i mina ögon går hon bort direkt. Jag vet inte. Nu har jag inte kommit ett dugg närmare vad kvinnligheten är eller vad den har att göra med om en skådespelerska är het eller ej. I slutändan tror jag att du vet vad kvinnlighet är när du ser den, och du vet vilka skådespelerskor som är heta när du känner det i bröstet, eller lite längre ner.

Med de orden tar jag mig friheten att drömma mig bort med ett gäng heta skådespelerskor från både filmens och tv-seriens världar.





Min lista av heta skådespelerskor:

Carisma Carpenter från Angel


Mädchen Amick från Twin Peaks


Rene Russo från The Thomas Crown affair


Katharine Hepburn, gudinna


Minka Kelly från Friday Night Lights


Catherine Zeta-Jones, vig som attans



Salma Hayek från Desperado


Marilyn Monroe, ikon


Kate Hudson från Almost famous


Mila Kunis, alltid het


Edie Sedgwick, ikonisk


Morena Baccarin från Firefly


Rachel Weisz, mångfacetterad












De är underbara! De finns i fantasins värld. Jag älskar dem, jag fascineras av dem men jag förstår mig inte på dem.



Det finns ju mycket mer att säga i ämnet kvinnlighet och jag hoppas på engagerande inlägg respektive podcastavsnitt från mina Filmspanarvänner. Kolla in deras länkar:
Except fear
Fiffis filmtajm
Filmitch
Flmr
Har du inte sett den?
Jojjenito
Rörliga bilder och tryckta ord

18 kommentarer:

  1. Haha, jag anar en viss besatt av en viss skådespelerska. Jag scrollade och scrollade och scrollade men det kom alltid en bild till. Men visst, hon är fin, och hon hamnade ju på min lista också. :)

    Vad är det för skillnad mellan aura och spirit?

    Lite lustig bild på Marilyn? Medvetet?

    Är du säker på att det är Catherine på bilden? Det kan ju vara hennes body double. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här sitter man på projektmöte på förmiddagen och när mötet är över har jag två intressanta kommentarer på mitt inlägg. Nice!

      Ok, vad har vi?

      Besatthet? Njae, det där går i vågor, men jag la märke till att Rachel hade så många olika stilar och såg olika ut på så många bilder. Jag gillar henne och att hon är lite mystisk, ibland otydlig (på det bästa sättet). Variationen i det hon gör lockar mig. Jag såg det som ett bra "use case" för att visa att variationen i sig kan vara det som gör en (mig) intresserad. Kanske inte gick fram dock...

      Skillnaden mellan aura och spirit? Ajaj, knivig fråga. Så som jag använde orden i just detta fall: Aura gäller personen, skådespelaren och lyser igenom filmkaraktärerna. Det är tex John Cusack's aura som gör att jag ofta gillar det han gör och ofta tycker att hans filmer är bättre än om hans roll spelats av en annan skådis. På samma sätt med flera av mina favoriter bland skådespelerskor. Mila Kunis tycker jag har en skön stil eller aura om man nu vill. Spirit menade jag (rätt eller fel) mer om karaktären, dvs rollen i filmen. Blev kanske otydligt det också...

      Mycket medveten bild på Marilyn. Det finns en massa professionellt producerade bilder på henne, men de finner jag ganska ointressanta, för glassiga och stiliserade. Hon var en fascinerande person och jag gillar bilder på henne då man kan se skärvor av hennes riktiga jag. Ok, ok, tog med henne trots att hon inte riktigt uppfyllde mina egna kriterier. I hennes fall, precis som med Edie, är faktiskt personen bakom rollerna mer intressant än filmkaraktärerna. Jag måste kanske ge mig själv fail på dem?

      :-)

      Radera
  2. Nu sitter jag längst bak i aulan, tänker att det var ett finfint inlägg men kan ändå inte låta bli att fundera lite. Jag sträcker upp handen, harklar mig och med risk att bli utskrattad tänker jag ställa fyra ganska så dumma men spontana frågor. :)

    1. Du skriver "jag älskar dem, jag fascineras av dem men jag förstår mig inte på dem." På vilket sätt förstår du dig inte på dem? Och är det skådespelarna eller karaktärerna i filmerna du menar då?

    2.Blev Rachel Weisz om möjligt ännu mer fascinerande när hon gifte sig med badbyxemannen Daniel Craig?

    3. Morena Baccarin - eller rättare sagt bilden på henne - sticker (ju) ut en hel del jämfört med alla andra du valt. Är det detta temas variant av "fjårisäventyr"?

    4.Var tog Jenna Jameson vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej. Aldrig risk att bli utskrattad här inte. Emotsagd kanske men hånad? Nej det hoppas jag verkligen inte ska ske...

      1. Båda!

      2. Nej, om något tråkigare.

      3. För ungt? Jo kanske, men vacker bild. Hon har samma blick som hon har när hon tittar på Mal, road men lite förundrad samtidigt.

      4. Jag få kalla mig själv "chicken" (plus jag tror det skämtet gick läsarna förbi förra gången...)

      Radera
    2. Som återkoppling på svar 1, betyder det att en skådespelare/karaktär som du förstår aldrig skulle kunna få en plats på denna lista?

      Svar 2: Är hon tråkigare när hon är gift med Craig än hon var när hon var gift med Darren Aronovsky? Eller borde hon inte vara gift alls? ;)

      Svar 4: Det är inte lätt att få fram allt man egentligen menar, vare sig i bloggtext eller bild :)

      Radera
    3. 1. LOL. Vem vet? Att chocken skulle få mig att diskvalificera henne? Kanske, jag vet inte hur det skulle bli.

      2. Det är en ickefråga, jag behöver inte veta. Men om något måste väljas, är det väl lite härligare om hon vore fri... Tror jag. Jag kan bli trött på de som figurerar allt för mycket i skvallerpressen i alla fall. Vardagliga problem får filmstjärne-auran att förblekna på något sätt.

      Radera
    4. Håller med dig om nummer 2. Det är väldigt mycket häftigare med skådespelare man inte vet ett dugg om. Jessica Chastain, Kevin Spacey, såna som håller sig långt borta från allt vad hemma-hos-reportage och som lyckas hålla paparazzis på avstånd.

      Radera
  3. Kul när listor blir lite så här mer personliga. Noterar också att du ibland nämner specifika roller, i andra fall mer generell uppskattning. Därför blir jag förstås lite nyfiken: Carisma funkar bättre i Angel än i Buffy? Om ja, varför?

    Och jag håller helt med om att attraktionskraften är en kombination av utseende, utstrålning och den karaktär som proträtteras. Så mycket mer kan man ju inte basera det på eftersom man ju (oftast i alla fall) faktiskt inte känner de här personerna i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att du fann något nöje med listan! :-)

      Cordelia är en av mina två största favoriter i Buffy och Angel (den andre är Mr. Giles). Hon är sanningssägaren. Samma "roll" som Jayne har i Firefly för övrigt. Jag skrev bara Angel i inlägget för:
      - att bilden är från sista säsongen av Angel
      - att bilder på henne från Buffy är för unga och det ger kanske lite konstiga vibbar... "fjortisar"...
      - för att jag tror att Buffy anses mer som en ungdomsserie än Angel och jag kände mig lite pretentiös...

      Radera
    2. Eller för att förkorta Henkes svar; Ja, Cordy är vuxnare/kvinnligare/bättre(?) i Angel jämfört med Buffy. =)

      Det är en stor skillnad mellan hennes karaktär i dessa serier.
      Men jag gillar henne i båda!

      Radera
    3. JA, tack Halo, ypperligt svar. Det självklara och korta svaret är ju att Cordy är bättre i Angel. Jag tänkte faktiskt inte på det när jag svarade ovan. Men du har såklart helt rätt! Men jag gillar henne i båda, jag åsså!

      Radera
  4. Flashback är en ständig källa till fascination på både gott och ont ;)
    Svårt ämne men trevlig läsning och lista. Minka Kelly är med i en mkt kort men viktig scen i 500 Days of summer du har väl sett den filmen?
    R.W växer för var gång man ser henne och jag väljer ofta filmer som inte är intressanta pga hennes medverkan. oz t.ex.
    Annars bra val även om jag suckade tungt i biografen vid den Zeta-Jones scenen och då inte av välbehag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har självklart sett Autumn i 500 days of Summer... Mycket vackra ögon.

      R.W är en av de intressantaste just nu och man vet aldrig vilka projekt hon väljer. Så långt från "type castad" en skådis kan vara. Good stuff.

      Scenen med CZJ är hysterisk. I samma division som när Megan Fox står framåtböjd med ena benet lyft i en scen i Transformers 2. Och hennes scen i inledningen av Transformers 1.

      Radera
  5. Kul lista som jag inte ser så ofta nu för tiden. :) Under min forumtid för flera år sedan brukades det publiceras inlägg med foton på de kvinnor som kvalificerades som vackra i ens ögon.

    Jag har faktiskt övervägt att göra en sådan själv - för skoj skull och för att få någon personlig redogörelse vad jag egentligen tycker idag, haha! Undrar om jag ändå inte ska... Ja, kanske gör jag en sådan lista snart ändå.

    Angående dina val: Flera aningen mer sälssynta i samlingen som man inte alltid hör talas om. Jag gillar verkligen bilden på Monroe och kan bara stämma in fullt på Edie Sedgwick som har en särskild plats på min lista - och som du beskriver spelar personen in mer än ytan, särskilt ju högre upp i rangordningen jag ser hos mig.

    Rachel Weisz är ingen jag fått någon särskild relation till bortsett från att jag minns henne från The Fountain. Jag vet ju givetvis vem hon är, men har inte tillåtit mig att fastna för henne mer än så tyvärr. Dock har hon ju intressanta skådespelarval, så jag har ingen anledning att inte veta mer om henne. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du ska posta en sådan lista! Alla kanske inte tycker att det är pk, men jag tycker att om man pratar om karaktärer, personlighet, aura och allt sådan är attraktion en sak man kan prata om.

      Kul att du gillade mitt val av bild för Marilyn. Det finns så otroligt många trista bilder på henne där det ser ut som att hon har på sig en "glad mask".

      Jag misstänkte också att du skulle gilla Edie! :-)

      Ge Rachel en chans. Hon gör många bra och kul grejjer.

      Radera
  6. Jösses vilken lång, bra lista. Hedda gjorde en liknande lista på Spel och Film nyligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Magnus. Jag förförs lätt av filmskådespelerskor! :)

      Radera