fredag 7 juni 2013

Bond, James Bond: For Your Eyes Only (1981)

 


Bond nr 12: For your eyes only

Utgivningsår: 1981
Regissör: John Glen
Locations: London, Madrid, Cortina, Korfu, Albanien

Plot: Ett brittiskt spionskepp har försvunnit utanför fientliga Albaniens kust. Bond får i uppdrag att undersöka var skeppet ligger samt försöka hämta hem en superviktig kodmaskin, the ATAC. I sökandet stöter Bond på dottern till marinbiologen som dödats av skurken, en sprallig isprinsessa, en farbroderlig grekisk gentleman, en iskall östtysk skidskytt och en gäng burleska smugglare.

Cast
James Bond - Roger Moore
Aris Kristatos - Julian Glover
Emile Leopold Locque - Michael Gothard
Erich Kriegler - John Wyman
Melina Havelock - Carole Bouquet
Milos Columbo - Topol
Bibi Dahl - Lynn-Holly Johnson
Jacoba Brink - Jill Bennett
Countess Lisl von Schlaf - Cassandra Harris
Miss Moneypenny - Lois Maxwell
Q - Desmond Llewelyn
Bill Tanner - James Villiers
Sir Frederick Gray - Geoffrey Keen
General Gogol - Walter Gotell
Rubelvitch - Eva Rueber-Staier


Revy
Min gamle gode vän Plymschen var på besök för grillning på terrassen, bondfilm och listskapande. Först hade vi tänkt se Goldfinger, men vi valde till slut For your eyes only, den sista Moore-filmen kvar att se. Det var passande att se filmen med en vän från mina Skövde-dagar då denna film är en av de mest nostalgiska för mig i hela serien. Älskade spion var min första bondfilm, och som ens första kyss, glömmer jag den aldrig. Ur dödlig synvinkel var min första förälskelse om man drar ut på liknelsen.

Jag har verkligen inte varit snäll mot Roger Moore i detta projekt, men här i For your eyes only faller allt på plats perfekt. Moore spelar den stilige agenten till perfektion. Filmen har en sober ton och det underliggande temat är hämnd, och i första hand Melindas hämnd. Det börjar stå allt mer tydligt att bondfilmer som behandlar karaktärers personliga hämndmotiv alla håller hög klass. Vad som är så skönt är att det farsartade är hållet till ett minimum i denna film, jag kan inte minnas en enda scen då det känns som att det skaver och skämskudden saknas. Javisst, Bibi Dahl är en hysterisk Tonya Harding-liknande figur som ibland känns lite fånig, men det är hennes karaktär som är tokig, inte tonen eller scenerna i filmen.



Prologen: 9

Prologen är en av seriens klart bästa. Den startar med Bond vid sin frus grav och redan där känns filmen annorlunda än flera av dess föregångare. Prästen som förrått Bond och ger honom välsignelsetecknet när han åker iväg är bara en av många fina små detaljer. Allvar och känslor i en bondfilm!


Sedan har vi hela actionsekvensen med Bond och Blofeld som utspelas i fabriksområdet med de stora skorstenarna som gjorts så berömda av Pink Floyds Animals. Hela scenen är perfekt. Och dialogen är guld. Blofeld bönar och ber Bond att släppa honom och erbjuder något fasligt värdefullt:

Blofeld: Mr Bond! We can do a deal! I'll buy you a delicatessen! In stainless steel!

Jaha, en delikatessdisk? I rostfritt stål? Ja men då gör det inget att du mördat min fru! Hahaha, manusförfattarna måste garvat läppen av sig! Det lustiga är att jag och Mr. Magic länge hade för oss att Blofeld skrek: I'll give you the world. I give you five millions! Var vi fick det ifrån vet jag inte än idag.



Bondlåten + Titelsekvensen: 8

Sheena Easton? Vem är det egentligen? Hon framför titellåten till denna film. En ljuvligt melankolisk ABBA-inspirerad ballad som är så bra att de svider i ögonen på mig. Jag älskade denna låt så mycket att jag köpte den på singel! Nu pratar jag om 45 rpm vinylsingel. Unga läsare av denna blogg får googla. Nåväl jag gillar låten. Mycket. Titelsekvensen är standard Bond med tjejer och pistoler i siluetter, men vi ser också Sheena Easton's ansikte i bilderna sjungandes låten. Ett något ovanligt grepp som piffar upp tillställningen.



Storyn: 7

Jag tycker storyn håller ihop någorlunda bra. Bond får ett tydligt uppdrag och han utreder faktiskt fallet även om denna film som många andra Bond inte direkt överraskar med supersmart spionthriller. Det finns till och med en liten, illa dold, vändning i denna film som kan få en och annan att höja på ögonbrynen lite lätt. Melinas törst på hämnd är en bra sak med filmen. Bonds hämnd för hans trevlige kollega Luigi Ferrar synkar perfekt med filmens tema. Och Kristatos och Locque's historik som innehåller allt från hjältemod till förräderi och fiendskap adderar en trevlig dimension till filmen.



Bondskurkarna: 6

Här har vi en Moore-film som saknar en storskurk som vill ta över världen. Kristatos (spoiler?) vill bara tjäna pengar och sälja ATAC till ryssarna. Det är ett ärligt och rimligt mål. Han ser snäll ut och är för övrigt väldigt lik farbror Yngvar till utseendet, men han är ond i denna film. Vid sidan av pengar suktar han efter en stycke ung stjärt i sin protegé Bibi. Filmmakarna etablerar honom som usel. Han står dock inte ut som en speciellt minnesvärd bondskurk.


Bästa skurken är istället underhuggaren Locque. Han ser ut som en ondskefull nazist som tagen ur en Indiana Jones-film. Han var för övrigt med i den nyligen diskuterade "Ivanhoe"-filmen som en svagsint riddare. Här har han läderrocken, åttakantiga glasögon och ett allmänt sliskigt utseende. Bra skurk.

Till sist har vi den östtyske skidskytten som uppenbarligen inte spelas av en skådespelare som har åkt speciellt mycket på längden. Det ser ganska lustigt ut när han hasar omkring på laggen. Han är en tidsmarkör från det kalla kriget mellan väst och öst, och en påminnelse om det östtyska sportundret som vi beskådade under 80-talet.


Till allra sist måste här rapporteras att självaste Tywin Lannister skådas som en av tyskens under-underhuggare. Han syns bland annat i beach buggy-scenen och på bilden ovan.


Bondbrudarna: 5

Melinda är den primära bondbruden och även om hon är vacker är hon ganska intetsägande. Hennes bidrag blir hämndperspektivet och det lyfter hela filmen så hon funkar i filmen, men i övrigt ger hon mig ett platt intryck. Jag vet nu inte om jag både vill ha kvar kakan och äta den. Om hon varit mer levande, mer varm, hade hon kanske inte kunnat representera den sorgsna dottern som söker hämnd för sina föräldrar lika bra? Vad tror ni? Diskutera i kommentarfältet.


Den andra bondbruden är grevinnan Lisl von Schlaf. LOL, vilka namn de hittar på. Och mycket riktigt, Bond "sover" med grevinnan. En liten detalj som poppade ut vid denna titt. Nakenhet. Ni vet, lika mycket som bondfilmerna bygger på en huvudpersonens kvinnoaffärer, lika lite visas något naket. Har vi någonsin sett ett naket kvinnobröst tidigare? Är Lisl von Schlaf den första kvinnan eller mannen som visat så mycket i filmerna? För i scenen mellan Bond och grevinnan tittar något ut när hon böjer sig fram för att kyssa Bond.

Jag ser inte Bibi Dahl som en bondbrud. Men man kan inte anklaga henne för att inte försöka. Scenen i Bonds hotellrum är mycket lustig. Lägg speciellt märke till Bonds (Moores) min när Bibi säger något i stil med: Uncle Ari thinks I am still a virgin!



Medhjälparna: 7

Äntligen en film med en vettig medhjälpare igen. Den grekiske smugglaren Columbo som kommer med i andra halva av filmen är en riktigt skön typ. Hans smugglargäng påminner mig om ett gäng som Modesty Blaise och Willie Garvin skulle kunna sätta ihop. Observera killen som ser ut som John McEnroe!


Vi får också några roliga scener med den ryske spionchefen General Gogol, både i Moskva och i slutscenen. Han är en nästan lika viktig del av filmerna runt denna tiden som Penny, Q och de övriga på MI6. Gogols min när han kastar ut armarna i slutet och ger Bond kred är skön. Detta var på den gamla goda tiden då väst visste vem deras fiende var och då någon form av "regler" runt det kalla kriget fanns.



Actionscenerna: 7

Filmen har adekvata och allt som oftast älskvärda actionsscener för en film från tidigt 80-tal. Scenerna i Madrid och Cortina lägger grunden. Det är i Cortina vinmannen dyker upp igen. Halo gjorde ju oss uppmärksamma på att han återkommer efter sin bejublade entré i Älskade spion.


Skidscenen när Bond jagas ner i en bob-bana är en klassiker. Vattensscenerna är bra och spännande. Men jag kan inte låta bli att störa mig på att Melinda släpper sina tuber på botten. Varför gör hon det? Lämna dyr dykarutrustning? Känns allt för mycket som en sloppy manusgrej. De återvänder ju till tuberna senare i filmen.


Den bästa sekvensen är dock den stora avslutningsscenen. Den står på egna ben som en liten film inom filmen, som en mini-Örnnästet-film. Columbo, Melinda och Bond intar ett ointagligt fort på toppen av ett svampformat berg. Det påminner mig om Modesty Blaise och Alistair MacLean. Jag undrar stilla varför BBond tar på sig en tjock stickad tröja när han ska friklättra uppför en vertikal bergsvägg? Opraktiskt!



Gadgets: 4

Jag tror att till och med producenterna av bondfilmerna insåg att de gått för långt med gadgets och tekniken i Älskade spion och Moonraker. I denna film går de tillbaka till en mer jordnära stil och Bond har väl i princip inga gadgets alls i denna film? Hans första bil sprängs när skurkar försöker penetrera den. Senare får han en ny Lotus men de gör ingen stor sak av det. Däremot får vi några mycket roliga scener mellan Bond och Q i labbet. Som vanligt får man se Q-branch's tekniker testa ut bisarra sätt att ta död på fienden. How's your arm?



Filmens gadget får bli maskinen Bond och Q arbetar med, The identigraph. Långt ifrån dagens GUI, men funkar det så funkar det!



Quotes: 6

Det finns en hel del roliga citat, men för att inte bli allt för långrandig har jag valt ut några få.

Blofeld får sin sista spydiga kommentar. Hopas att han trivs där det är varmt, Blofeld.
Blofeld: I trust you had a pleasant "fright"!

Filmens huvudtema, hämnd:
James Bond: The Chinese have a saying; "Before setting off on revenge, you first dig *two* graves"!
Melina: I don't expect you to understand, you're English, but I'm half Greek and Greek women like Elektra always avenge their loved ones!

Den jovialiske medhjälparen bedömer Bond:
Columbo: I'm a good judge of man. You have what the Greeks call "thrausos" - guts!

Mycket av humorn i filmen kommer från Bonds försök att värja sig från den unga Bibi:
James Bond: Now put your clothes back on, and I'll buy you an ice cream.


Sista scenen: 7

Hahahaha. Jag måste nog ta tillbaka mitt påstående att vi slipper det farsartade i denna film. Slutscenen är en ploj, en sketch, en blinkning till publiken. Bond och Melinda är ombord båten och de blir uppringda av MI6 som kopplar ihop Bond med The Prime Minister. Men Bond tar istället en simtur med Melinda och låter papegojan prata med Järnladyn. Give us a kiss! 



Jakt i udda fordon
Som tidigare nämnt är jakten i Cortina spektakulär. Bond på slalomskidor och bovarna på motorcykel respektive längdskidor.



Sammanfattning

Efter att varit otroligt positiv i hela denna revy vill jag nu balansera ner lite. Jag håller denna film som en mycket stark bondfilm, men den når inte den absoluta toppen. För även om de flesta elementen finns där, är det lite för lite av dem. Och det femte elementet saknas helt.

Den har hämndtemat, men inte lika mycket som vissa andra. Den har bra action och en bra bundsförvant, men filmen tar inte språnget inom dessa områden. Till sist har den väl fungerande skurk och bondbrud, men ingen av dem är så starka att de blir personliga favoriter. Totalt sett är det jättebra, men precis under toppen.

Totalsumma: 66
Betyg: 4/5



Trailer
Trailer (fan made)
Trailer (fan made)


15 kommentarer:

  1. Ahh, en stor favorit bland filmerna!


    Prologen: Skall man vara korrekt och riktigt så är det inte Blofeld (EON hade inte rättigheterna att använda honom), men de gjorde det ganska övertydligt att det var han de menade.
    Sedan dödar de honom - antagligen som pik mot McClory som höll på att förbereda sin film 'Never Say Never Again', med just Blofeld.


    Angående "delicatessen"-kommentaren så var tydligen detta förr en "vanlig" muta från maffian.
    Men visst är mutan underlig...


    Grym låt, men ABBA-inspirerad? *förvirrad*


    Kvinnorna:
    Carole Bouquetär snygg, men hon spelar dåligt i denna film som gör att det blir lite...fattigt.

    Brosnans fru spelar Lisl von Schlaf och jag gillar henne.
    Detta var för övrigt Pierce's biljett in i EON-svären - vilket senare resulterade i att han fick axla den stora mantlen.

    Bibi är jobbig, men som du säger så är det manusförfatttarnas och inte skådespelerskans fel.



    Och eftersom du har Smithers på bild med sin "brutna" arm får jag väl kommentera att han spelas av Jeremy Bulloch som är mest känd som Boba Fett. =)



    I övrigt så gillar jag att flera scener är tagna ur diverse Bond-noveller. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, klart att det är Blofeld! Katten! Flinten! Rullstolen! HAn behöver inte omnämnas med namn, jag vet vem det är. :)

      Hade ingen aning om maffiametoden att muta folk med delicatessen. Men det var en bit information som jag kan komma att ha nytta av när jag semestrar på Sicilien i sommar!

      Det finns ett pianoljud som jag och Plymen tyckte påminner så mycket om ABBA's, kolla (0:41 in i videon).

      Visste inte att hon var gift med Brosnan vid tillfället. Nice tidbit.

      For your eyes only är en av de förväntade favoriterna som höll vad den lovade. Det är inte alla som gör det!

      Radera
    2. Intressant att du nämner rullstolen som en av hans "självklara" attribut, då han sprang omkring (i klänning tom) i den förra filmen han var med i. ;-)

      Ja, denna film håller ganska bra. Jag förstod på dig att filmen i din nästa revy inte gjorde det...

      Radera
    3. Hahaha, då kanske jag undermedvetet använder Ur dödlig synvinkel som bevis för att det är Blofeld här i For your eyes only. Primer!

      Men det passar in med Blofeld från OHMSS. Eller hur?

      Radera
    4. Möjligen på att han är skallig...

      Men man kan ju också säga så att han skadades så svårt i slutet av DAF att han hamnade i rullstol - och tappade håret.

      Men nu är det ju inte Blofeld i denna film så det spelar ingen roll... ;)

      Radera
    5. Nu har jag ju kvar OHMSS att se om, det var länge sedan jag såg den sist, men sitter inte Blofeld fastkilad med halsen i en grenklyka i slutet av den filmen? Nackbrott?

      Radera
    6. Han får grenen både runt halsen och bröstkorgen (kontinutetsmiss i filmen), men han har ju nackkrage i slutet av filmen då han kör bil så någon slags skada fick han.

      Dock så är han ju frisk i filmen efter (DAF) så det går inte att länka den skadan med FYEO.

      Radera
  2. Ah, äntligen. Detta är min favorit-Bond, alla kategorier.

    Prologen - Sett filmen ett antal gånger så den minns jag väl. Klassisk och med glimten i ögat utan att det går överstyr.

    Bondlåten - Gillar den också väldigt mycket. Passar mycket bra och varje gång den drar igång får jag lite rysningar för jag vet vad som väntar.

    Bondskurkarna - Kan inte annat än hålla med - på alla punkter. Locque är den klart bästa skurken i filmen, och en av mina favoriter i serien. Han är ondskefull och har även ett coolt utseende. Precis som du nämner är Kristatos inte lika minnesvärd. Den östtyske "dopade" atleten funkar bra, även om han är lite trist som skådespelare. Sen vill jag lägga till Hector Gonzales som skurk. Han är inte med så mycket, men noterar att jag gillar honom. Precis som det ska vara - många (bra) skurkar.

    Bondbrudarna - Jag gillar Melina och Carole Bouquet som spelar henne. Visst är hon lite sorgsen och kall, men hon är både vacker och som du är inne på har hon bara hämnd i tankarna vilket jag tycker funkar bra. Grevinnan är ganska trist, men som tur är försvinner hon ganska snabbt. Bibi är skön, så där lagom naiv. Och jag håller med, scenen när hon väntar på Bonds hotellrum är klockren. Även dialogen dem emellan är oftast bra eller mycket bra.

    Medhjälparna - Gillar också Milos Columbo. Han spelas bra av Topol och jag gillar att man inte riktigt kan vara säker på vilken sida han står på till en början.

    Actionscenerna - Innehåller nog de bästa actionscenerna i Bondserien (om man ser till hela filmen). Flera bra jaktscener där Bob-banan är en av höjdpunkterna. Här dog en stuntman (tror det var MC-föraren), vilket bara visar hur farligt det var. Vattenscenerna är också bra när Bond och Melina dras runt bakom båten. Sen håller jag med om "Örnnästet"-avslutningen, mycket bra. Sätter liksom pricken över i:et.

    Sista scenen - Haha, jo jag håller med om att denna scen (tillsammans med någon annan när de jagas i den lilla fula skrotbilen bland vindruvorna) är lite farsartad, men det får man ta. Och "Give us a kiss"/papegojan är ett skönt inslag som ju även är med tidigare i filmen.

    Allt som allt, denna tillhör toppen. Kanske att jag ändrar mig en vacker dag, men detta är den Bondfilm jag är uppväxt med, som jag sett flest gånger och som jag gillar mest än idag. Fyran till Ur dödlig synvinkel är given och den vinner över de flesta andra Bondfilmer på att den får ihop allt och inte har några egentliga svackor.

    Kul att du gillar den så pass mycket du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nästan helt synkade när det gäller denna film. Mycket trevligt att läsa din kommentar och din egen revy. En av toppfilmerna!

      Radera
  3. Connery visar väl brösten ganska ofta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, och din poäng är...? Utveckla!

      Radera
  4. Jösses!
    Här sticker man på wekeendledigt från både jobb och blogg...och vips finns TVÅ nya Bond-alster uppe att läsa ikapp! ;-)

    Visst är både Moore och filmen bra här. Den känns ju oerhört down-to-earth (kanske behövdes hrm...)
    Mera thriller/action än storsvultsigt och det funkar minsann det också!

    Vinteractionscenerna är splendid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL, det är farligt att åka ut i obygden där täckningen saknas!

      Jag kämpar på och nu är det bara två filmer kvar att se av de officiella! Börjar skönja mållinjen! :-)

      Radera
  5. Jävlars Locque som den matfriske riddar vad han nu hette - har helt undgått mitt Argusöga!
    En av mina absoluta favoriter i serien. Bra flyt, inte så mycket trams och en ordentlig spionhistoria. Gillar actionscenerna och skurkarna. En top fem skulle jag tro. Och Moores bästa tillsammans med Live and let die.

    http://filmitch.wordpress.com/2011/03/16/bondtema-for-your-eyes-only-1981-storbr-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst det är ju riddare Athelstane! :-)
      Spelades in året efter denna film.

      Bra flyt och som vanligt när ett hämndtema letar sig in i historien blir det en bra bondfilm.

      Kul revy du har, alltid roligt att få lite trivia från inspelningen med sig hem.

      Radera