onsdag 10 april 2013

Filmspanarna Tema #9: Specialeffekter

Filmvärldens specialeffekter

Det var Sofia från Rörliga bilder och tryckta ord kom upp med månadens tema. Hon ville att vi skulle skriva om Specialeffekter. Och vilket spännande tema det är! Temat kommer leda oss Filmspanare in på alla möjliga spännande stigar. Någon kommer skriva om de bästa specialeffekterna i ett filmhistoriskt perspektiv (Resan till månen, någon?), någon kommer säkert fundera på dess betydelse för filmens handling (hela skräckfilmsgenren någon?), någon kommer kanske ta upp fysiska specialeffekter och jämföra dem med datoranimation. Vidare kommer säkert någon spekulera över de spektakulära effekterna i alla dessa serietidningsfilmer (som i Transformers), och någon kommer säkert jämföra specialeffekter med riktigt fint foto (Life of Pi, någon?). Själv kör jag en lista som vanligt. Hur skulle det annars se ut? Jag kommer lista mina personliga favoriter, inte de bästa effekterna, utan de filmer som hade specialeffekter som jag kommer ihåg mest tydligt. De som var häftigast. Liten resa nerför minnenas aveny i en droska gjord av nostalgi.



10. American astronaut (2001)
Specialeffekter kan innebära olika saker. En av de första filmerna jag tänkte på var denna. Jag såg den på filmfestivalen år 2001. Jag kommer inte ihåg så mycket från själva handlingen eftersom jag nog satt och sov mest hela filmen, men jag komemr tydligt ihåg specialeffekten de använde sig av när någon blev skjuten i filmen. Personen i fråga kastas ut ur bild och nån ur filmteamet kastar en hink med sand in i bild. Den döde blev alltså till sand. I vissa scener ser man till och med armarna på killen som kastar sanden. Kul och innovativt. Och om det är rätt gjort och om det funkar i handlingen så behöver det inte vara mer avancerat än så.



9. Forrest Gump (1994)

Lieutenant Dan förlorade sina ben i Vietnam och jag sökte på webben efter jag sett filmen om Gary Sinise verkligen hade amputerade ben. Jag vet, det låter helt galet men det var så verkligt tyckte jag. De sköna specialeffekterna slutar inte med två benstumpar heller. Hela filmen är en uppvisning i hur man kan föra in Forrest Gump i gamla historiska filmer. Eller manipulera ska man kanske kalla det.



8. Jurassic Park (1993)

Det största problemet jag har med denna film är att jag aldrig sett den på bio. När filmen kom pratade "alla" om vilka fantastiska specieleffekter den hade och hur verkliga dinosaurierna var. Jag kan nu njuta av filmen på stor skärm hemma, men det är trist att jag inte fick uppleva den på bio första gången.



7. Inception (2010)

Med specialeffekter kan fantasifyllda världar skapas, som annars bara existerar i våra fantasier och drömmar. I Nolans thriller får vi stiga in i den ena fantastiska världen efter den andra. Specialeffekterna gör det möjligt, men det passar också helt in i handlingen i filmen. Precis som det ska vara.



6. The Lord of the ring: The Two Towers (2002)

Troligen den svagaste filmen i trilogin men det är den film där Gollum stal showen från Frodo och de andra. Man kan inte göra annat än ta av sig hatten för teamet bakom Gollum.



5. The Matrix (1999)


Mr Anderson lever i en hel värld uppbyggd av specialeffekter på något sätt. Vad är specialeffekter bra för om de inte används i filmer som bygger på bra idéer. Bara effekter men ingen handling kommer man inte långt med. The Matrix är action, sci-fi och filosofi en skön blandning toppad med 1900-talets häftigaste effekter.



4. The Abyss (1989) och Terminator 2: Judgement day (1991)

James Cameron är en pionjär inom specialeffekter. Redan 1989 lekte han med tekniken i den svårt underskattade filmen The Abyss. Där var det en lång vatten...penis vars topp antog formen av ett ansikte. I Terminator 2: Judgement day var det T-1000 som fick mig att tappan hakan. En robot av flytande metall som kunde anta formen av allt den rört vid. Spektakulärt!



3. Blade runner (1982)

Los Angeles transformerad till en framtidsstad med flygande bilar, gigantiska reklamskyltar och olika väder beroende på hur långt upp i staden du bor. Gyttret! Smutsen! Stämningen!



2. Star Wars (1977)

Jag blir alltid tyst och ledsen när jag hör småbarnsföräldrar som väljer att visa Star Wars-filmerna i fel ordning för de små. Det vill säga att de börjar med Episode 1. För hur kan en filmserie startas bättre än scenen i början av Episode IV? Det är rymden. ett jättestort rymdskepp susar förbi i underkant, sedan några laserkanoner och så detta gigantiska rymdskepp som snart kommer att svälla upp och ta över hela skärmen. Mäktigt, briljant och enkelt.



1. Alien (1979)

Ah, den mest klassiska specialeffekten The chest burster i Alien. Spänningen, omöjligt att slita blicken, terrorn, glöm inte att andas, förväntan, rädslan... Och det var när jag såg om scenen igår!




Men innan ni går och ser om Alien, kolla först vad de andra Filmspanarna har för några speciella effekter:
Addepladde
Except fear - filmblogg
Fiffis filmtajm
Jojjenito
Mode+film
Rörliga bilder och tryckta ord
The Velvet Café

Verklighetens specialeffekter

13 kommentarer:

  1. En solid och traditionsenlig lista, många bra val dessutom :) Double whammy på både Forrest och Star Wars ser jag. Fast i specialeffektsperspektivet skulle jag nog lägga Alien lite längre ned i listan, det är inte effekterna som gör just den filmen så bra för min del...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var specialeffekterna i Alien top of the line om man mäter hur påverkad jag blev första gången jag såg effekten i fråga. Jag kommer aldrig glömma...

      Radera
  2. Just det, måste ju också tycka lite synd om dig som missade Jurassic Park på bio -- det var mäktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, synd. Det är svårt att göra om "första gången jag...". Även om jag skulle kunna se filmen på riktig bio vid tillfälle så är ju chansen att se den helt o-spoilad för alltid borta.

      Radera
  3. Du får ta chansen att se Jurassic Park i 3D nu när den kommer upp på bio ;)

    Vad gäller listan så är den ju alldeles formidabel. Min enda undran är om sanden på nummer 10 kan klassas som specialeffekt eller precis motsatsen av en sådan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I 3D. Du med mig skämta aprillo? Jag känner inte ett så stort sug att se den i 3D. Det är sällan 3D är motiverat tycker jag.

      Ah, The American astronaut! Var mer ett exempel på att även extremt simpla effekter kan plats på en lista som denna. Men du har kanske rätt, lite mer av speciell effekt än specialeffekt... :-)

      Radera
  4. Härlig lista på bra filmer (A.A har jag inte sett och S.W är jag ganska ljummen inför men annars top notch!)
    Ang "specialeffekterna" i A.A om man är innovatiov kan man fixa det mesta. I Evil dead satte de kameran på en planka och tokrusade genom skogen - Kubrick byggde en kamera för x antal $ för att uppnå samma effekt i The Shining.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Filmitch. Anledningen jag tog med A. A. är just för att lyfta fram att specialeffekter för mig handlar mer om resultatet för filmens handling än teknik och CGI. Jag väljer helt klart en planka med kamera i skogen än en platt och livlös CGI.

      Radera
  5. Bra urval!

    Alla de filmer som jag tänkte på direkt (Blade Runner, T2, Jurassic Park, Matrix) är med. Kan inte komma på någon film just nu som borde varit med. Och även om jag själv inte hade haft SW och Alien så högt upp så förstår jag varför du har med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, Halo. De första fyra jag tänkte på var The Abyss, Matrix, Jurassic Park och Alien...

      Kolla in Except Fear's inlägg. Riktigt intressant!

      Radera
  6. 10: Inte kul om man ser armarna väl? Aldrig hört talas om filmen. komemr?
    9: Håller med. Specialeffekter använda på rätt sätt, precis som i min favorit Kontakt.
    8: Kan inte minnas om jag sett på bio eller ej, vilket förmodligen betyder att jag inte sett den på bio.
    7: Effekterna var snygga men filmen imponerade inte jättemycket på mig.
    6: Japp, håller med om allt du skriver. Svagaste filmen men Gollum is the shit.
    5: Jag älskar The Matrix. Nuff said.
    4: Cameron är en pionjär.
    3: För länge sen jag såg Blade Runner men minns den som lite seg.
    2: Star Wars har aldrig connectat med mig fullt ut. Såg den nog för sent.
    1: Oh yes, jag älskar Alien.
    https://jojjenito.wordpress.com/2012/05/23/infor-prometheus-alien/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för härliga kommentarer. A. A. kommer? Nej, jag tror att den får du fånga på någon obskyr sci-fi festival, eller kanske i någon reaback med simpla dvd-er.

      Men du... nr 3?? Skämtar du eller? Jag ser en träff i filmrummet i framtiden...

      Radera
  7. komemr, tryckfelsnisse i din text.

    SvaraRadera