onsdag 27 februari 2013

Filmspanarna Tema #8: Barndom



På senaste Filmspanarträffen bestämdes att temat denna månad skulle bli "Barndom". Vilket fantastiskt bra tema! Jag tänkte direkt på en favoritfilm i ämnet och funderade till och med på att återse filmen och skriva en renodlad revy på den... Men efter att rannsakat mig själv såg jag potentialen för ännu en lista, en lista som skulle kunna ta både tio eller varför inte tjugo filmer. Så varför ändra på ett vinnande koncept? Jag har gjort ännu en lista. Länge leve Rob Gordon!

Barndomen kan innebära så mycket. Jag ville göra en lista som var någorlunda stringent. Först funderade jag ett tag på åldern. Hur gammal är man för att fortfarande vara i barndomen? Jag tar direkt bort alla vuxna som säger "det är aldrig för sent att få en lycklig barndom", eller de som tror sig vara barn hela livet. Nej, jag ville ha en tydliga avgränsning. Jag hamnade till slut på att barndomen sträcker sig upp till arton års åldern, dvs när de små liven blir myndiga. Det känns som en bra avvägning. När jag själv var arton år kände jag mig i och för sig vuxen, men nu när jag verkligen ÄR vuxen vet jag att artonåringar, och ofta ynglingar långt över de 20, inte är vuxna än! Ok, de kan vara ungdomar och som sådan i gränslandet mellan barn och vuxen, men ack så mycket de unga inte vet än...

Barndomen kan sedan behandlas ur olika perspektiv. Är det min egen barndoms filmtittande som ska återspeglas i listan, eller är det karaktärernas barndom som filmerna ska handla om? Är de unga i filmen, eller handlar det om äldre som minns sin barndom? Eller handlar filmen till och med om konceptet som sådant, barndomen? I denna lista ska jag fokusera på det som barndomen betyder för mig - att att skaffa sig erfarenheter och samla på sig upplevelser. Nu tänker jag givetvis inte på lärande i skolan, det kan nog vara ett tema för en annan gång, "Skolan". Nej, jag menar lärandet om livet, insikter om sig själv, erfarenheter av det sociala spelat eller hur de mest basala känslor upplevs för första gången. Känslor som vänskap, svek, samhörighet, ansvar och så vidare. Låt oss kasta oss in i den skyddade eller oskyddade värld som de små lever i...

Ok, hämta andan, blunda, sjunk in i dig själv och tänk tillbaka på barndomens alla upplevelser och känslor. Här kommer min lista i kronologisk ordning, de yngsta först!


In America (2002)  5 och 10 år

Önskningar

I en barndom fylld av förtvivlan och rädsla är det inte konstigt att de små börjar tro på magi. Christy har tre önskningar, och det gäller att spendera dem vist. Mörker byts till ljuset och vanmakten byts till medmänsklighet. Varför är det så blött på kinderna?



Innocence (2004)  6-12 år

Uppfostring

En mycket intressant film om unga flickors uppväxt på en odefinierbar anstalt. Hela filmen är symbolik, symbolik, symbolik. Regissören har sagt i en intervju att den grupp åskådare som reagerat bäst på filmen och förstått den till fullo, var tjejer i åldern runt 13 år. Om denna film beskriver hur unga flickorna i åldrarna före tonåren upplever sin plats i livet är det mycket bekymmersamt. För oss alla.




Fanny och Alexander (1982)  8 och 10 år

Himmel och helvete

Fanny och Alexande kastas från värmen och ljuset i storfamiljen till kylan och "kristen kärlek" hos en vanvettigt hemsk biskop Vergerus. Vad hände den gode Ingmar när han var liten egentligen?





Bröderna Lejonhjärta (1977)  9 och 13 år

Hjältemod

En barnsaga med sjukdom, död, sorg, slaveri och helveteselden. Astrid visste hur en slipsten skulle dras. Men den innehåller också hjältemod, uppoffringar och en brödrarkärlek utan dess like.




Au revoir les enfants (1987) 12 år

Avundsjuka

Julien får uppleva både avundsjuka, förräderi och ren ondska i en högst obra kombination i Louis Malle's briljanta och därtill självbiografiska film om en pojkskola i Frankrike under andra världskriget. När eftertexterna rullar gör tårarna detsamma.





Låt den rätte komma in (2008)  12 år


Utanförskap

En skrämmande bra vision av ett svunnet 80-tal och en så fruktansvärt tydlig bild över hur utsatt ett ensamt barn kan vara. För vampyrer kommer tyvärr inte till din undsättning... i verkligheten.




Whale rider (2002)  12 år


Orättvisor

Kampen mot traditioner, könsroller och patriarkatet har kanske aldrig visats på ett finare sätt än i denna tårdrypare. På sin tid den yngsta någonsin som nominerats till en oscar för bästa kvinnliga huvudroll.




Stand by me (1986) 12 år


Vänskap

En nostalgisk återblick på barndomens starka vänskapsband och känslor av samhörighet som kanske aldrig kan återskapas som vuxen.





The squid and the whale (2005)  12 och 16 år


Konkurrens

Konkurrens mellan föräldrarna om professionella framgångar. Konkurrens om barnen. Och konkurrens mellan barnen. Vad blir det av det? En riktigt spännande filmmakare är tydligen resultatet av en sådan uppväxt.




Thirteen (2003)  13 år

Uppror

Ingen synlig orsak till den destruktiva banan. Skilda föräldrar? Byte av skola? "Oskyldig flicka" blir kompis med en allt för "skyldig" dito? Filmen anses som extremt realistisk för trettonåriga tjejer i storstäderna, men vad vet jag. Filmmanus skrivet som terapi av hon som är huvudpersonen. Författarinnan spelar dock den vilda kompisen, hon kunde inte spela sig själv, den "oskyldiga", efter allt hon hade varit med om...



Följande tio filmer var också mycket bra representanter för barndomens upplevelser men av olika anledningar föll de alla på mållinjen:
The Breakfast club (1985)
E. T. The Extra-Terrestrial (1982)
Harry Potter and the Philosopher's stone (2001)
Fucking Åmål (1998)
The Jungle book (1967)
Super 8 (2011)
The iron giant (1999)
The princess bride (1987)
Big (1988)
Jurrasic Park (1993)


Det var min lista i temat "Barndom". Är du fortfarande i barndoms-mode? Bra, hoppa då över och kolla in mina kära bloggkollegors alster på detta tema!
Addepladde
Except fear
Fiffis Filmtajm
Filmparadiset
Jojjenito - om film
Mode + Film
Rörliga bilder och tryckta ord
The Velvet Café (in English)
Flmr - En sorts filmblogg
Moving landscapes
Filmitch

20 kommentarer:

  1. Snyggt som vanligt Henke!
    Riktigt bra vinklar.
    Finfin läsning! Listor är inte att underskatta! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och bockar.

      Men jag borde skrivit lite mer personligt. Kan jag känna, speciellt efter att jag läst Fiffis, Jojjes, Sofias och andras inlägg. Jag blev så sen med temat denna gång så det blev lite hastigt.

      Men under ytan är denna lista mycket personlig för mig. Jag gråter inte så ofta då jag ser film (även om det är oftare nu för tiden än förr), men här har vi flera av de filmer som framkallat den reaktionen...

      Radera
  2. Jag tycker allt det blev personligt, och framför allt väldigt trevlig läsning. Du lyckas verkligen med att sätta dessa, till synes omaka, filmer i ett sammanhang. Det säger mer än bara en lista på bästa barnprestationer (som jag var inne på). Bra jobbat!

    Att jag dessutom inte har sett så många av filmerna gör det bara ännu mer intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Du är allt för vänlig i dina kommentarer. Listans innehåll, typen av lista jag ville skriva, kom till mig med en gång...

      Jag kan rekommendera dem alla, av olika orsaker, men alla är väl värda att ses.

      Radera
  3. Ja, trevligt med temafördelningen på filmerna!

    Dels påminner du mig om att se In America efter att jag läste din och andra bloggares recensioner av den, dels blir jag enromt sugen på att se om Stand By Me och dels blir jag påmind om franska Innocence - mycket intressant, vacker och skum film.

    Slutet sitter kvar i mig och alla de där skogspromenaderna... läskigt på nåt sätt! Är ju Gaspar Noés (I Stand Alone, Irreversible, Enter the Void) flickvän som gjort den också så att... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Jimmy. Är det mina små underrubriker du menar som "temafördelningen"?

      Klart du ska se In America. Snarast! :-)

      Såg du Innocence på filmfestivalen, eller har den letat sig ut på annat sätt? Den försvann helt kändes det som, fast den vann bronshästen... Jag visste inte att hon var Gaspars flickvän. Tror inte det nämndes på det F2F jag var på med henne efter filmens visning på festen.

      Radera
  4. Så kul med en lista! Flera av filmerna har jag inte sett ännu men står högt på min lista med filmer som jag vill se - Whale Rider, till exempel, och (lite skamset) Fanny och Alexander.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whale rider är fin.

      F&A känns som en film som man måste ha sett. Var den bra? Jag tror det, men jag kommer faktiskt inte ihåg. Den var mest skrämmande om jag kommer ihåg rätt...

      Radera
  5. Visa mig din lista och jag ska säga vem du är. Eller något i den stilen... ;) Dina listor känns inte det minsta opersonliga, snarare tvärtom. Fast det var ju lite typiskt att jag hade sett alla dina bubblare men väldigt få av de som till slut hamnade på listan. Som i praktiken dessutom satte barndomsgränsen vid tonåren istället för myndigheten (och det är nog där jag själv spontant skulle sätta gränsen för just barndom. Tonåren är något annat om än inte vuxenhet). Men In America står i alla fall i hyllan och väntar efter ditt och Fiffis gemensamma inlägg.

    Och så för att gneta: Dinosauriefilmen har fått en väldigt intressant stavning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sjuka parken! Hehe. Rättat nu.

      Kul om mina personliga listor upplevs personliga för dig. Då funkar det.

      Nej, du har heeeelt rätt. Åldern för barndomen ska nog vara runt 13. Jag såg det direkt när jag läste din kommentar. Nåväl, jag kom till "18 år" när jag fortfarande trodde att "Breakfast Club" skulle få en prominent plats på listan. Men den föll bort, den speglar ju inte barndomen tillräckligt mycket. Den visar mer en fas mellan barndomen och vuxendomen.

      Jag ser verkligen fram emot att se vad du kan tänkas tycka om In America.

      Radera
  6. Än en finfinfin lista från Henke :)De är ofta insiktsfulla och har en personlig tvist. Inte bara underhållning utan också eftertanke.
    Många spännande tips för jag hade inte sett så många filmer du lyft fram.
    Thirteen är en liten sleeper som en och annan kan ha missat mkt bra film.
    Mer listor åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Filmitch, de orden värmer.

      Javisst ska vi plugga Thirteen. En intressant film. Jag såg den på filmfesten med en god vän som är styvpappa till två tvillingdöttrar. Då, när vi såg filmen var hans döttrar 11 eller 12. Jag kommer ihåg att jag frågade om hur han såg på de närmaste åren då de skulle bli tonåringar, och han var vit i ansiktet efter sett denna film... :-)

      Radera
  7. Men GUUUUD vilken lista!
    Du ska få en längre kommentar imorgon, ville bara tjoa till och tala om att jag läst. Nu ska jag begrunna och sova lite. Återkommer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du, har du inte sett Au revoir, les enfants?

      Radera
    2. Jo jag har sett den men det var ett tag sedan och jag minns inte jättemycket, det ska erkännas. Är nog på sin plats med en omtitt känner jag :)

      Radera
    3. Jag anar en filmkväll i god vänners lag, kanske du behöver inspektera väggarna i filmrummet inom kort...? ;-)

      Radera
    4. Ja, jag tror att det är dags för en färgbesiktning, det var ett tag sen nu :)

      Radera
  8. Nu har jag läst igen.
    Jag tycker du har valt fina val av lärandet av livet, kom dom bara till av en slump, begrunnade du dom länge innan du hittade filmer som passade eller gjorde du tvärtom, valde film först?

    In America är (som du vet) en riktig favorit och kanske speciellt i detta tema. Tänk så många BARN som borde kunna ta till sig filmen, må gott av den och få en helt ny syn på framtiden om dom bara fick chansen att se den. Den känns så himla bortglömd. Fattar inte varför.

    Och jag tycker inte ditt inlägg var opersonligt på nåt vis, tvärtom. Riktigt bra lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Fiffi!

      Jag valde att behandla temat ur filmperspektiv, dvs inte välja filmer som jag såg under min egen barndom utan filmer om barndomen. Sedan skrev jag upp alla filmer jag kom på som jag ville ha med och sen föll urvalet ut naturligt och vinklingen med lärandet i livet/barndomen kom liksom automatiskt...

      Radera