söndag 15 juli 2012

The Big Year (2011)


Are you doing a Big Year? No.

Sommarklubben! Steffo borta på Flmr kör just nu Sommarklubben. Han tittar på gamla godingar. Direkt när jag såg benämningen "Sommarklubben" visste jag att det passar till mina sommarfilmer också. Själv tar jag med mig nyare filmer som jag av olika anledningar inte sett än på semesterresan. Det är filmer som är så förväntat jaha-iga att de kan passa att ses på en ipad i sommarstugan. Det kan vara komedier eller actionfilmer som jag känner att det kan vara ok att inte se på stor skärm. Filmer som jag misstror lite. Nåväl, även om jag har en annan definition av begreppet "Sommarklubben" än vad Steffo har, så kör jag nu igång min egen "Sommarklubben".

Första filmen ut är komedin (?) The big year. Komedi skriver jag då huvudrollerna är besatta av Jack Black, Steve Martin och Owen Wilson. Något av ett dream team inom komedi (speciellt om man är en Hollywood-mogul). Det lustiga med denna komedi är dock att den inte är en komedi. Detta är en tämligen seriös drama, med några humoristiska scener. Det är också en film som bygger på en bok och det är en BOATS-film (bygger på en sann historia).

Filmen handlar om det spännande ämnet fågelskådning. Jag har faktiskt en gång provat på seriöst fågelskåderi med min svåger Calle, en fågelskådare av stora mått. Jag har gått upp i natten och åkt ut till en sjö och suttit i ett fågelskådartorn. Som alltid är det roligare att vara med och testa hobbies med folk som är kunniga och entusiastiska. Dessutom var morgonkaffet till soluppgången spektakulärt gott.

Jack Black spelar Brad Harris, en uttråkad datatekniker som gör ett seriöst försök att slå rekordet i antal fågelarter som en fågelskådare sett under ett kalenderår inom USA's gränser. Owen Wilson's Kenny Bostick innehar rekordet med 732. Att försöka sig på rekordet kallas tydligen i dessa kretsar "a Big Year". Steve Martin spelar Stu Preissler en framgångsrik affärsman som pensionerar sig för att själv köra ett "Big Year". Bostick gör dock allt för att få behålla rekordet, eller slå sitt gamla rekord...

Självklart handlar filmen om mer än fågelskådning, även om nästan varje scen i hela filmen utspelas under fågelskådning, eller färden till fågelskådning, eller resan hem från fågelskådning... Ja, ni förstår. Under ytan handlar filmen om vad som är viktigt i livet, om förhållanden, brustna äktenskap och nya relationer. Om vänskap och tävlingsinstinkt. Om att få bli ihågkommen för något.

Fripp Funderar: hur tänkte de när de diskuterade denna film? Låt oss göra en film av denna ganska seriösa bok om tre killar som spenderar ett helt år att jaga fåglar över den nordamerikanska kontinenten. Låt oss sedan ta in Jack Black, Owen Wilson och Steve Martin. Och låt oss sedan inte göra en komedi. Men låt oss göra en trailer och poster som gör att biopubliken tror att det är en komedi...

Ok, jag blev lite besviken på att detta inte var roligare. Samtidigt är det ett ganska bra, gullig och intressant drama som är väldigt snäll (familjefilm!). Själv behöver jag lite mer för att ryckas med, men som en film i "Sommarklubben" var den helt ok.

Jag ger The big year två snowy owls av fem möjliga.

Betyg: 2/5

8 kommentarer:

  1. Lysande! Det är ju också en snajdig definition av ämnet! :-)
    Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se om jag hittar några bra filmer i min Sommarklubb. Du har mycket större sannolikhet till bra film... :-)

      Radera
  2. Alltid lika intressant att fundera på hur tankarna gick när man gör en så uppenbar felporträttering av filmen man försöker att sälja... Hade man kunnat vinkla det på rätt sätt misstänker jag att det hade kunnat bli riktigt spännande att se hur dessa skådisar fixar en film av den här typen.

    Och fågelskådningen var en av de element som gjorde att jag insåg att jag aldrig skulle kunna bli en "riktig" biolog. Kom egentligen aldrig längre än LGS - Liten gul sak och LBS - Liten brun sak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknadsföring av amerikanska filmer är sannerligen ett intressant ämne. Eftersom det verkar som att de förväntas dra in i princip alla pengar första helgen kan de ju ljuga och förelda hur mycket som helst i trailers etc.

      Du har inte sett den antar jag? Men ta och hyr den, vem vet du kanske kommer blomma ut till en fanatisk fågelskådare till slut!

      Radera
    2. Mja, det är de där tidiga morgnarna som inte riktigt rimmar med min person... Möjligen skulle jag kunna tänka mig varianten titta-på-fågelbord-från-köksfönstret.

      Radera
    3. LOL. Du menar riktig hard core fågelskådning. ;-)

      Radera
    4. Visst, det gäller att fågelskåda smart ;)

      Radera
    5. LOL, det man inte har i morgonpigghet får man ha i huvudet!

      Radera