måndag 18 juni 2012

Rescue Dawn (2006)


I love America. America gave me wings.

Rescue dawn var en film jag varit sugen på ett längre tag och till slut blev det dags att ge den en chans. Vem vet den kanske kunde slå sig in på topplistan för 2006?

En av anledningarna jag ville se filmen var dess regissör Werner Herzog. Han är alltid underhållande och hans inställning till naturen som en obeveklig skrämmande och dödlig tingest kunde ju passa perfekt för denna film. Rescue dawn är baserad på en sann händelse, en sk BOATS film. Den berättar om den amerikanske flygaren Dieter Dengler som blir nedskjuten över Laos år 1965 och sedan tillfångatas av vietcong. I fånglägret möter Dieter fler olycksbröder och filmen visar deras monotona liv och senare deras flykt.

Herzog verkar som besatt av naturen. Han brukar inte beskriva den som vacker och älskvärd utan dödlig och hotfull. Naturen, i detta fall djungeln, är också fängelset i detta fall. Dieter blir förvånad över hur enkelt fånglägret är. Han vill rymma så snart han anlänt, men de övriga fångarna informerar honom om att det är inte lägret som håller dem kvar, det är djungeln. Enda möjliga tiden för en flykt är under regnperioden då man kan få tag på vatten ute bland de gigantiska gröna bladen.

Filmen borde varit intressant men den är faktiskt ganska tråkig. Man kunde i alla fall förväntat sig en spännande "flykt-film", men den gode Werner har gjort en film likt en sengångare. Långsamt långsamt segar den sig framåt. Dieter Dengler spelas av torrbollen Christian Bale. Jag är innerligt trött på Bale. Ok, han är riktigt passande som Batman, men för övrigt är han booooring. Han är en skitstövel också vilket inte hjälper.

Filmens stjärna är istället Steve Zhan som den olycklige bajsnödige medfången Duane. Han är faktiskt otroligt bra i denna film. Hans förtvivlade blick och öde dröjde sig kvar långt efter filmen var slut. Hurra för Steve Zahn!

Nej, detta blev inte en kandidat för någon topplista inte. Den var mycket sämre än vad jag hoppats och trott.

Jag ger Rescue dawn två saknade par boots av fem möjliga.

Betyg: 2/5


Duane (Steve Zahn) och Dieter filosoferar.

8 kommentarer:

  1. Hmm, för det första gillar jag Christian Bale. Jag finner honom inte trist och jag tror inte han är en skitstövel, även om han är krävande som skådespelare (några av de bästa är ju det).

    Hur som helst såg jag filmen när den kom så jag kan inte gå in på detaljer, men minns att jag tyckte det var en sevärd film. Den var inte så bra som jag hade hoppats på, men dålig var den inte.

    Något som dock inte funkade var slutet (flaggviftandet). Håller med om att Steve Zahn övertygade mest, som man inte är van vid.

    Filmen bygger förresten på dokumentären Little Dieter Needs to Fly (1998) av Werner Herzog själv. En dokumentär som ska vara bättre än filmen.

    SvaraRadera
  2. Movies - Noir: Bale är säkert duktig och kompetent som skådespelare. Jag har dock aldrig sett honom spela någon roll med glimten i ögat, eller med någon form av självdistans. Till och med rollen i Terminator gjorde han helt utan glimten. Det är det som jag tycker är tråkigt med honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt att han sällan gör lättsamma roller och det är väl det som hans kritiker klagar på mest. Jag tycker dock detta inte riktigt stämmer då han t.ex. i American Psycho har glimten i ögat ;) Tycker det blir intressant att se om han tar/får lite lättsammare/annorlunda roller nu när han vunnit Oscarn.

      Radera
    2. Har faktiskt inte sett American psycho. Jag håller med om att det vore kul att se om han breddar sig lite...

      Jag tänker på hur Arnold INTE blivit så stor om han spelat alla sina filmer med en gravallvarlig min och snustorr humor. Han gjorde sina muskelknuttar med glimten!

      Är Arnold därmed bättre än Bale? Nä knappast, men jag gillar ändå Arnold mer just på grund av glimten. Så kan det också bli.

      Radera
  3. Håller helt med om tråkigheten och Steve Zahns överlägsenhet, men har burkar å andra sida prestera bra som det gnälligt patetiska offret. Bale brukar jag inte ha några problem med, men filmen i sig var som sagt trist. Å tredje sidan har jag inte gillat några av de Herzog-filmer jag har sett (möjligen med undantag för Nosferatu), så jag bara antog att det berodde på det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka från semestern! Det syntes direkt i min inkorg att du var tillbaka! Mycket trevligt.

      Jag har inte sett så mycket av Herzog, har bland annat helt missat hans äldre filmer men jag tycker att han har en skön stil. Jag har bland annat sett Grizzly man och Port of call.

      Bale är överskattad.

      Radera
    2. Haha, ja man får ligga i när man ska komma ikapp :)

      Har inte sett någon av dina filmer, däremot hoppade jag inte jämfota över varken Fitzcarraldo eller Kaspar Hauser. Jag tror inte hans stil passar mig riktigt.

      Radera
    3. Fitzcarraldo anses väl vara en av hans bästa filmer... Nåja, man kan inte gilla allt. Jag har som sagt inte sett hans tidiga grrjjer.

      Radera