fredag 29 juni 2012

A Life In Music - 2001


Månagen den 10:e september spelade Denver Broncos hemma mot The New York football Giants. Det var Monday Night Football och hela USA tittade på. Denver vann matchen med 31-20 men förlorade en av lagets viktigaste spelare i Ed McCaffrey. Eddie blev tacklad under en catch så illa att hans ben gick av på två ställen, och han hamnade på Injured Reserve-listan resten av säsongen. Han har sagt i intervjuer att han åkte in till operationen på måndag kväll tänkandes på sin framtida fotbollskarriär. När han vaknade upp på morgonen tisdagen den 11:e september fick han annat att tänka på...


Jag upptäckte Gillian Welch via en bland-cd som jag fick skickad till mig av en person jag inte känner. Jag hängde ett tag på ett forum där de flesta gillar Buffy och Angel. Några av forumets veteraner roade sig med att skicka cd-skivor till varandra på olika teman, som en kedja. Ettan skickar till tvåan som skickar till trean som skickar till ettan osv. På denna cd dök så låten Revelator upp. Jag blev golvad av dess melankoliska ton och den talade direkt in i själen på mig. Hela skivan är görbra. Revelator.
Se också en underbar live-version med Gillian och hennes vapendragare David Rawlings. Vilken otrolig gitarrspelare!! Revelator (live).



Jewels tredje riktiga skiva är This way. På denna skiva börjar hon snegla än lite mer mot country-rocken. Det skulle bli än mer av country lite senare i Jewels karriär. Inledningslåten är så upplyftande, vilket vi lär behöva vid det här laget... Standing still.



En av årets bästa filmer var Hedwig and the angry inch. Det är en musikal och dess soundtrack är fantastiskt bra. Här följer ett klipp från den klimaktiska avslutningen... Midnight radio.




Bonuslåtar:

Vi stannar kvar i film och tv-världen. Tenacious D är Kyle Gass och Jack Blacks hobbyband, tv-serie och några år senare film. Bandet släppte sin debutplatta detta år. Från det självbetitlade albumet Tenacious D väljer jag tributen till världens bästa låt. Inte den bästa låten utan dess tribut!
Tribute.

Årets svenska bidrag i Eurovisionsfestivalen var Björn Rosenström med hans innerliga Brunnsparken.

Rammstein
Links 2-3-4 / Live


Nästa gång blir det 2002 och då blir det lite svenskt, lite country, lite tv-serie och en ny grupp. Ha de!

10 kommentarer:

  1. En ljuv debut fran 2001: http://www.youtube.com/watch?v=peujg2cKcHs

    SvaraRadera
  2. Egentligen är tjejer och killar med aukustisk gitarr dålig musik men det är ngt som gör att det känns lite trist. Däremot Midnight Radio WOW får nog lov att kolla in Hedwig. Alltid hittar man ngt :)

    SvaraRadera
  3. Ordet INTE ska stå emellan orden gitarr och dålig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo jag blev lite konfunderad där först ett tag.

      Hedwig rockar som om hen vore en ung Ziggy Stardust!

      Midnight radio och andra anti-akustiska låtar kan man lyssna på på dagen, på kvällen. Men mina akustiska favoritlåtar ska lyssnas på på natten, efter midnatt, när vålnaderna dansar på väggen.

      Radera
  4. Gillian Welch hade de redan hunnit ta bort men jag lyssnade på lite annat, ett framträdande på O Brother-soundtracket gillas naturligtvis!

    Tenacious D är väl kanske mer roliga än bra, då föredrar jag Sonic Deathmonkeys ;)

    Och nu är jag lite förvirrad, är eurovisionsfestival och melodifestival samma sak? För Rosenström låter inte alls som de där genomsnittliga eurodancelåtarna som brukar vinna. Eller är Henke kanske lite ironisk?

    Inte bästa låten på Mutter tycker jag då, men fortfarande jäkligt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för att du upptäckte den borttagna låten av sköna Gillian. Jag länkar till youtube istället.

      Melodifestivalen är väl den svenska delen och Eurosvisionsfestivalen är den stora finalen. Så vitt jag fattar det i alla fall. Jag hade för mig att Sverige representerades av Björn Rosenström detta år?? ;-)

      Radera
  5. Gillian -- mnja, jag föredrar nog i så fall lite tydligare bluegrass-toner.

    Då tycker jag att du ska höra av dig till Wikipedia och se till att det blir rätt där, för nu står det något mumbojumbo om Friends ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bluegrass? Inte min kopp av te. Men hennes "Americana"-influerade singer-songwriter country-rock är gôtt.

      Framför allt är hennes musik melankolisk, som för övrigt stämmer in på de allra flesta artister jag gillar; Neilan, Pinkan, Bowie, Marillion, Cure, Zelmani, MC, Gillian Welch osv... Väldans få kör musik i dur, men de finns också... Madonna...

      Radera