torsdag 7 juni 2012

Karatefylla - Season 1 (2011)


Killen morgonen efter: Åhhh.Va fan.

Efter att hälften av gästerna på en grillkväll på terassen tokhyllat den svenska komediserien Karatefylla på TV6 var jag tvungen att kolla upp serien. Lyckligtvis ligger säsong ett (och två) kvar på TV6 Play och det var bara att sjunka ner i stolen framför "datan" och titta.

Detta är sexchocker och splatterchocker omvartannat i sketch-format. En grupp skådespelare spelar en mängd mer eller mindre osympatiska karaktärer. Alla skådespelare spelar flera karaktärer, ibland i samma scen. De flyter ofta från en karaktär till en annan mellan två löst sammanhängande scener. Ganska innovativ och fräsch stil om jag får säga det själv.

Det handlar om festande, raggande, långa och korta relationer och män vs. kvinnor i Stockholms krogliv. Ibland är det så roligt att man skrattar, ibland är det bara roande, men framför allt är det chockerande. Under de första avsnitten i alla fall. Men efter bara några avsnitt blir det väldigt mycket samma, samma och mera samma. Humornivån går ner, och omvandlas till den olycklige åskådarens ointresse.

Som en motvikt till den repetitiva kiss- och bajshumorn försöker de ha en längre story arc med ett par som uppvaktar varandra och till slut gifter sig. Oklart varför. Det finns inte en enda karaktär i serien som jag känner någon värme för eller önskar något gott.

Seriens roligaste stunder var avslutningen av varje avsnitt med killen som vaknar efter en hård natts festande med olika sängkamrater varje gång, den ena mer absurd än den andra. De små korta inslagen gillade jag mycket.

Sista avsnittet avslutades också med bisarra scener med alla som arbetat bakom kameran och kulisserna under produktionen. Det var också ganska kul.

Jag känner mig inte jättesugen på säsong 2 i skrivande stund, men vem vet?

Betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar