måndag 25 juni 2012

In The Valley Of Elah (2007)


It's an international distress signal.

In the Valley of Elah kan mycket väl vara den bästa filmen om Irak-kriget som kommit ut hittills. Den starkaste utmanaren skulle vara Kathryn Bigelows The hurt locker som vann en oscar för 2009 års bästa film. Jag har svårt att välja vilken av de två filmerna som är bäst. De är både olika och lika. Sen finns det också flera starka dokumentärer om kriget, men jag tänker på "vanliga" spelfilmer nu.

Denna film bygger löst på verkliga händelser. Tommy Lee Jones spelar Hank, en pensionerad armépolis, som letar efter sin försvunne som Mike. Sonen har precis kommit hem från Irak-kriget men försvunnit före Hank hann prata med honom. Till sin hjälp får Hank den lokale polisen Detective Emily Sanderson som spelas av elitskådespelerskan Charlize Theron.

In the Valley of Elah påminner en hel del om John Travoltas film The general's daughter, vilket för övrigt är en mycket bra film, men den är inte lika Hollywoodsk eller glassigt producerad som The general's daughter. Detta är istället en långsamt berättad thriller med utsökta skådespelarprestationer. Filmen påminner också lite om No country for old men för att de är inspelade i samma miljö och både Tommy Lee Jones och Josh Brolin är med i båda filmerna. Tommy Lee Jones är en suverän skådespleare som förtjänar större uppmärksamhet än vad han ofta får. Han har inte riktigt slagit igenom till det yttersta toppskiktet av skådespelareliten i Hollywood. Charlize Theron har bevisat sig gång efter annan. Här får hon verkligen spela ut i en roll som kräver både finess och styrka. Jag kan inte annat än tycka att hon var bortkastad i Prometheus...

In the Valley of Elah är spännande, gripande och tänkvärd. Det är inte en skrikig actionfilm, den utspelas inte ens under kriget utan efter hemkomsten. Om man vill visa hur hemskt krig är kan man antingen visa det via hemska krigsscener, eller som här, visa det genom hur det påverkar de unga män som genomlevt det och kommit hem levande (?) ...

Jag har för mig att denna film blivit hårt kritiserad i hemlandet USA. Jag tror att det är naturligt att amerikanarna inte kan se på Irakkriget, som för dem fortfarande pågår, på ett objektivt sätt. Det är ganska givet att det är "med oss eller mot oss"-mentalitet som förhärskar. Vi svenskar skulle antagligen betett oss exakt likadant om vi låg i krig.

Denna film är inte "med" eller "emot", den är ett nödrop.

Jag ger In the Valley of Elah fyra fallna kamrater av fem möjliga.

Betyg: 4/5

It means we're in a whole lot of trouble, so come save our asses because we ain't got a prayer in hell of saving us ourself.

En signal

10 kommentarer:

  1. Jag har varit sugen på den här rätt länge. Har faktiskt inte sett Hurt Locker heller. Får helt klart ta en Irak-kväll någon dag.

    SvaraRadera
  2. En bra och passande filmdubbel. Jag skulle rekommendera dig att se den långsammare Elah först och den lite mer häftiga Hurt Locker som avslutning... Mycket nöje!

    SvaraRadera
  3. Jag blev lite besviken på The Valley of Elah. Kanske var det just att den var lite för långsam, jag vet inte.

    The Hurt Locker var desto bättre i mitt tycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är kanske så att The hurt locker är något bättre i längden. Men den var hypad och oscarsnominerad när jag såg den och Elah var bara en film som jag inte visste så mycket om, men den blev en rejält positiv överraskning.

      Radera
    2. Ja, det brukar bli bäst så - när man ser en film utan några förväntningar. Därför vill jag gärna se nya filmer så tidigt som möjligt, innan de blir hyllade och Oscarsbelönade. Men det är klart, det är inte alltid så enkelt ;)

      Radera
    3. Inte enkelt, sker nästa bara på filmfesten för min del... Svårt att både inte veta något om filmer som kommer och samtidigt delta i filmbloggvärlden, på forum, i nyhetsflödet och lyssnande på podcasts...

      Radera
  4. Möjligt att även jag hade förväntat mig något annat, för jag lyckades aldrig heller bli riktigt engagerad i Tommys sökande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du brukar väl gilla BOATS?

      Mitt engagemang kom nog mest från de två riktigt bra skådespelarprestationerna.

      Radera
    2. Mnja, BOATS är inte allena saliggörande i sig. Och jag vet inte jag, tyckte Tommy gjorde samma gamla bitvarg som han "alltid" gör. Kuggfråga: bör jag se MIB III?

      Radera
    3. Jag har inte sett MiB III. Jag skulle gärna se den och jag var nära en gång, men det blev Dark shadows istället...

      Radera