torsdag 7 juni 2012

Heavenly Creatures (1994)


Sofia skrev så sprakande positivt om Peter Jacksons film Heavenly creatures kom jag att tänka på att jag revyat denna film för Discshop en gång i tiden. Så här kommer en något nedkortad version, retrosperspektiv nummer fyra. Håll till godo.


"Förunderlig historia från gränslandet mellan verklighet och fantasi.

Peter Jackson kommer för all framtid i första hand förknippas med sitt gigantiska filmprojekt trilogin SAGAN OM RINGEN. Men det fanns ju en tid före de tre filmerna om Frodo och hans vänner. Peter Jackson hann då med att göra några intressanta filmer. HEAVENLY CREATURES är den fjärde av fem filmer som Jackson gjorde före trilogin. Till skillnad mot de bisarra splatter-komedi-skräckisarna BAD TASTE och BRAIN DEAD är HEAVENLY CREATURES en drama som är baserad på en verklig händelse i Nya Zeeland 1954.

Filmen handlar om två trettonåriga skolflickor som finner varandra trots att de är helt olika. Pauline Yvonne är en tillbakadragen ensamstöring och drömmare och Juliet är en extrovert äventyrslusten drömmare. Flickorna fantiserar tilsammans ihop en magisk värld, "den fjärde världen", där allt är fantastiskt, vackert och romantiskt. Pauline och Juliet blir bästa vänner och lever mer och mer bara för varandra, nästan som ett älskande par. Föräldrarna blir mer och mer oroliga. Homosexualitet ses inte med blida ögon av omvärlden, men vad är det flickorna har ihop? Kärlek, sexuell nyfikenhet eller är det bara genuin vänskap? När föräldrarna konspirerar för att sära på flickorna börjar en djävulsk plan ta form.

Filmen är mycket intressent och jag finner mig själv gå och tänka på den flera dagar efter jag sett den. Det är alltid ett tecken, i detta fall gott. Filmen är en drama och baserad på en verklig händelse. Det mesta som sker tecknades ner i Paulines dagbok. Peter Jackson och hans team lyckas på ett mycket bra sätt skifta mellan den verkliga världen och den magnifika "fjärde världen" som flickorna drömmer sig bort i. Det är WETA-studios som ligger bakom alla specialeffekter. De övade väl inför SAGAN OM RINGEN kan jag tro. Peter Jacksons regi är mycket tajt. Hela filmen flödar på i ett perfekt tempo, hoppen mellan verklighet och fantasi görs på ett mycket imponerande sätt. Dialogen och handlingen i filmen känns verklig och stringent. Jag känner förskräckelse över flickornas val men jag kan ändå tro på att detta kan ha hänt. Och det har ju hänt...

Skådespelarprestationerna är också riktigt bra. Alla birollerna är helt korrekt "castade", i sann brittisk anda där ofta birollerna spelas av otroligt bra skådespelare. De som står ut mest är ändock de två huvudrollsinnehavarna Kate Winslet och Melanie Lynskey. Båda gör här sina debutroller för långfilm, och det sprakar om dem i flera scener i filmen. Jag tycker att framför allt Melanie Lynskey i sitt lite mer tillbakadragna skådespeleri firar stora triumfer. Kate Winslet spelar den mer utåtriktade av de två unga damerna och hon är bra men hon kanske spelar över en aning i någon enstaka scen. Men i det stora hela är det två anmärkningsvärda och modiga insatser dessa två oerfarna skådespelerskor gör i denna film. Den enda egentliga kritik jag har är att de ska spela flickor som är 13-14 år och jag får en känsla av att de skulle vara 16-17 år, men vad då? No big deal.


Sammanfattning
Detta är en otroligt intressant film. Det är en mörk historia som på ett bra sätt utforskar sinnet hos två unga flickor som är mer eller mindre friska till psyket. Filmen lämnar inga övertydliga svar, det lämnas upp till åskådaren att själv dra slutsatser och döma över deras handlanden. Filmen är också intressant för att den visar upp hur bra Peter Jackson kan vara på att regissera, producera och skriva manus till en (nästan) normal drama."

Betyg: 3/5

7 kommentarer:

  1. Vi tyckte ju riktigt lika -- tack för länkning!

    SvaraRadera
  2. Precis som jag skrev inne hos Sofia så fastnade jag aldrig för denna film. Nu såg jag den för åtta år sen, så man kanske skulle ha en annan uppfattning om man såg den i dag. Då gav jag den en stark tvåa, det var helt enkelt inte min typ av film. Exakt varför jag inte gillade den minns jag dock inte...

    SvaraRadera
  3. Sofia: jo jag var positiv 2004, men filmen har falnat i mitt huvud. Ingen favorit.

    SvaraRadera
  4. Movies - Noir: det är nog BOATS som gjorde att du inte gillade den. Själv har jag ofta svårt att ta till mig dem i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kanske det. Fast jag brukar iofs gilla BOATS för det mesta så tror inte det var orsaken...

      Radera
    2. Aha, jag finner dem ibland tröstlöst tråkiga. Chansade att du tyckte lika. Nåja.

      Radera
  5. BOATS är i sig inget större problem tycker jag, men det blir väldigt beroende av vad man gör med dem. Trenden att i skräckfilm kunna fläska på med nästan vad som helst i skydd av BOATS-trumfkortet (typ Wolf Creek) ger bara dålig smak i munnen.

    SvaraRadera