lördag 31 mars 2012

Morning Glory (2010)


She slept until I woke her up with my African rain stick.

Mitt i allt flyttstök kände jag att jag behövde ta en paus och se en kul och uppiggande komedi. Jag valde en film som Frans nämnt flera gånger - "Morning glory". Harrison Ford är ju ganska kul och dessutom var Diane Keaton och Jeff Goldblum med i filmen.

Ibland är det svårt att veta vad man kan förvänta sig av en komedi som någon kompis rekommenderat. Komedier är ju så subjektivt och så beroende på dagshumör. Men jag var i rätt stämning och förväntansfull inför denna film.

Huvudrollen spelas av Rachel McAdams. Hon är charmig och söt och inte helt oäven som comedienne. Hennes Becky Fuller är totalt komittad till sitt jobb. Hon gör allt för att lyckas och en dag får hon ett break som producent på ett av de stora bolagens morgontv-program "Daybreak". Det visar sig snart att "Daybreak" har problem i form av fallande tittarsiffror och en oengagerad personal.

Harrison Ford han spelar här den ärrade veteranen, Mike Pomeroy, en politisk journalist med näsan i vädret. Han känner sig för fin för att syssla med morgon-tv. Diane Keaton's Colleen Peck är en Malou-liknande morgonvärd som önskar mer av programmet. Becky får händerna fulla med att få ordning på showen och all bångstyriga personal.

Detta är en komedi som långsamt, långsamt byggs upp. Det blir roligare och roligare. Men den går inte för långt så att det ballar ur. Jag skrattade lite i början, sen skrattade jag så att jag fick andnöd och till slut skrattade jag så häftigt att skrattet blev helt ljudlöst. Det finns en väderman på showen som är mycket lustig och han får utstå en hel del. Jag tänker genast på Steve Carell i "Anchorman".

"Morning glory" bjuder inte på några konstnärliga överraskningar. Inga överraskningar i handlingen heller, förutom avsaknaden av ett morgonstånd. Men den är överraskande charmig och kul. En helt perfekt film för situationen.

Till sist har jag en stilla undran över hur Becky lyckas springa så fort i hennes tajta kjolar och höga klackar, det såg både svårt och vådligt ut.

Jag ger "Morning glory" fyra frittata av fem möjliga.

Betyg: 4/5


7 kommentarer:

  1. Bra komedier växer inte på trän tackar för tipset :)

    SvaraRadera
  2. Du är välkommen. Hoppas bara att det är din typ av komedi. Mycket nöje.

    SvaraRadera
  3. Nöjet var stort :) En mycket bra komedi.

    SvaraRadera
  4. Åh, det var snabbt jobbat. Jag ser fram emot din revy. :-)

    SvaraRadera
  5. Som du vet var Morning Glory inte riktigt min typ av komedi, men ändå inte dålig. Precis som du är inne på blev den bättre och bättre. Tyvärr var det väl inte förrän efter en timme som jag kände att det blev bättre. McAdams karaktär är lite för mycket för mig, även om hon stabiliserades längre in i filmen.

    Är ändå glad att jag till slut såg den och det var efter att ha fått upp ögonen för den här inne hos dig där både du och Frans pratat gott om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kul ändå att du kollade in den. Trist att du inte fann den ännu roligare, men skönt att du inte hatade den.

      Radera
    2. Nej då, den var småtrevlig och halvmysig, haha. Hade hoppats på lite mer bara.

      Radera