lördag 3 april 2010

A Serious Man (2009)

You understand the dead cat? But... you... you can't really understand the physics without understanding the math. The math tells how it really works. That's the real thing; the stories I give you in class are just illustrative; they're like, fables, say, to help give you a picture. An imperfect model. I mean - even I don't understand the dead cat. The math is how it really works.

The Coen brothers! Vilka härligt kufiska filmmakare. De ger oss illustrativa historier om människor, drivna av lust, begär och allt som oftast av pengar. De tar inte ställning. Saker bara är. Komplexa.

Jag har sett en av förra årets mest omtalade filmer - "A serious man". Vad var detta? Obegripligt, eller så fruktansvärt begripligt att man blir mörkrädd, likt ett besök av en Dybbuk? Detta är en film som jag vill se om. Den är fascinerande, helt klart, och därmed bra enligt min åsikt. Många kommer säkert klia sig i huvudet och rynka åt näsan både år filmens första scener och de sista. Men detta är filmkonst, mina vänner.

"A serious man" är en svart komedi, den sorten man inte skrattar högt åt, men mest sitter och småmyser åt hela tiden. Filmen innehåller en del helt otroliga karaktärer, och speciellt ett mycket bra skådespeleri av Michael Sthulbarg som spelar huvudpersonen. Handlingen utspelas i Minnesota i slutet av 60-talet och miljöerna och tidskänslan är som vanligt med the Coen brothers lysande. Jag tror att filmen handlar om att livet är kaotiskt, och att sökandet efter livets mening kanske är livets mening. Larry är inte korkad, men han är inte heller så handlingskraftig, och allt möjligt elände händer honom. Man kan undra varför. Vem vet, inga svar ges i filmen. Denna film måste ses om!

Betyg 4/5


6 kommentarer:

  1. Svart att slolyssna pa denna for de pratar hollandska eller nat. Aterkommer efter mer fokuserad titt.

    SvaraRadera
  2. Ah Polen, det ar jiddish de pratar da. Lika obegripligt det.

    SvaraRadera
  3. OK, nu sett den pa riktigt. Jag tyckte den var battre an deras andra (som jag inte gillar sarskilt mycket for de ar alla i stort sett kopior av fargo); det som drar ner betyget for mig vore val att huvudpersonen var sa extremt korkad. Ett annat gemensamt drag i deras filmer ar val just det: att huvudkaraktarerna inte ar de mest valslipade verktygen i skjulet. Denne man hade verkligen noll koll pa vad som hande runt omkring honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske eller så försökte han bara göra det han trodde vad Gud ville att han skulle göra. Och vara. Tydligen bygger filmen på sagan om Job. Från den gamla boken, den hemska.

      Radera