onsdag 13 september 2017

Frenzy (1972)


Frenzy blev mästaren Alfred Hitchcocks näst sista film och klart att jag gav den chansen nu när 1972 års bästa filmer skulle koras. Hitchcock återvänder här till ett kärt tema. Det är en kriminalhistoria med en oskyldigt anklagad man. Filmen utspelas i nutid i London vilket kändes som en besvikelse först. Vare sig Cary Grant eller Jim Stewart så långt ögat kan nå. Det är extremt torrt och uttrycket "stiff upper lip" känns relevant flera gånger om.



Handlingen är ganska bistert tuff då en sadistisk mördare våldtar och stryper kvinnor i London. Trots ämnet och tonen i filmen har man av oförklarlig anledning en festligt orkestermusik som filmens score. Den känns hel malplacerad och jag undrar om Hitchcock helt enkelt hade en gammal skuld han var tvungen att lösa och lät någon göra musiken som inte hade där att göra. Däremot var fotot i filmen bra. Flera intressanta kameraåkningar och vinklar som kändes igen från hans tidigare verk. Nästan hela filmen var tajt, lite av den där film-film-känslan man får när riktigt bra filmmakare är i farten. Den enda scenen jag inte kom överens med var den utdragna scenen med det första mordet vi fick se under filmens gång. Den var spekulativ och gjord inte utan, utan med för mycket artistisk finess. Det blev galet fel. Även solen har sina fläckar antar jag.



Efter att filmen inletts snustorr började den ändra karaktär när filmens tredje manlige huvudperson fick ta mer plats, den lustige polisen. Vi får den första riktiga introduktionen till honom när han äter ett stort skrovmål till lunch. Hans uttråkade fru håller på att lära sig att laga fransk mat och han får liva alla helvetens kval med hennes kulinariska "konst" på kvällarna. Dynamiken mellan man och hustru är underbar och scenerna dem emellan visar att Hitch visst det hade en humoristisk ådra. Något jag har tvekat om tidigare.

Frenzy är långt, långt, från Hitchcocks bästa film men den är klart sevärd ändå, inte minst om man vill vara en "completist"... Eller hur Frans?

Frenzy, en film där det mördas och bjuds på mat med stor frenesi.

Jag ger Frenzy tre fula slipsar av fem möjliga.

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Tycker nog att de är en av hans bättre rullar av de jag åtminstone sett. Denna, Fönstret och Slå Nollan ligger i topp - so far

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se några Hitchcock snart. Blev inspirerad då jag var på Universal Studios Tour. Återkommer i frågan om favoriter. Den film jag hittills gillat mest är nog NbNW.

      Radera
  2. haha, ja jag ska se den, kanske redan i nasta vintermorker.

    SvaraRadera