tisdag 2 augusti 2016

Angel - Season 1 (1999-2000)


Jag tog mig an första säsongen av Angel med stora förhoppningar att serien skulle vara lika bra som jag kom ihåg den. Och de två fösta avsnitten levererade fantastiskt. Angel som karaktär var mycket bättre nu när han skulle stå på egna ben. Där fanns hans vanliga brooding men också humor och en massa mer djup. Han var en mycket mer fullfjättrad karaktär helt enkelt. De inledande avsnitten har blixtrande dialog som utnyttjar både det vi vet om karaktärerna sedan tidigare och adderar nya layers. Angel och Cordelia tar oss in i den nya världen. serien är mer vuxen jämfört med Buffy. Doyle och poliskvinnan Kate blir nya återkommande karaktärer.


Tyvärr tappar snart serien fokus och Angel S1 lider lite av samma problem som Buffy S4. De är ofokuserade med otydliga och dåligt implementerade big bads. Här i Angel är det advokatfirman Wolfram & Heart som är hotet. Det verkar som att Joss Whedon, Tim Minear och David Greenwalt inte riktigt visste vad de ville göra med sin nya "baby".

Under denna första säsong huserar Angel i en kontor som sprängs i sista avsnittet. Jag kommer ihåg vart de flyttar sin verksamhet och jag ser fram emot att återse den nya lokationen. Alla mina goda minnen från serien utspelas i den kommande miljön. Visst kom jag ihåg någon scen här och där från säsong 1, men i stort hade jag glömt det mesta Jag hade för mig att den säsongen var bättre än vad den var.


Favoritavsnitt från säsongen:

Episode 1: "City of" - rolig pilot med en vuxnare ton än Buffy. Angels minspel firar triumfer och Cordelia är för härlig.

Episode 2: "Lonely hearts" - ännu bättre dialog och bra samspel mellan Angel och Kate. Cordelia firar humoristiska triumfer.

Episode 10: "Parting gifts" - säger bara en sak: "Rogue demon hunter".

Episode 12: "To Shanshu in L.A." - To die in L.A. To live in L.A. Dramatiskt.



Hedersomnämnanden:

Episode 5: "Rm w/a Wu" - Dennis the ghost
Episode 6: "Sens & sensitivity" - humoristiskt
Episode 9: "Hero" - dammigt i rummet? Nja.
Episode 11: "Somnambulist" - Jeremy Renner som Angels lärling i dödandets ädla konst
Episode 15: "Prodigal" - Historielektion över hur Angel blev den han är. Angel dödar sin syster.
Epsidoe 19: "Sanctury" - Faith finner frid


Special mention:

Episode 8: "I will remember you" - trots helt ologisk handling är det kul med det crossoveravsnitt med Buffy. Angel som blir människa och sedan väljer att bli vampyr igen är helt fucked up. Men samtidigt är det en riktigt bra scen mellan Buffy och Angel på temat hur liten tid vi egentligen har. Desperationen.




Säsongens klaraste lysande stjärnor är Wesley och Cordelia. Angel är också bra.

Som helhet var detta svagare än jag kom ihåg säsongen men med en hel del bra toppar ger jag den ändå med beröm godkänt.

Betyg: 3/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar